پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۲۸۴
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
یک روزنامه آمریکایی درباره برجام و تحولات مربوط به آن نوشت که روزهای مهم و سرنوشت‌سازی در انتظار توافق هسته‌ای با ایران است.

شعارسال:یک روزنامه آمریکایی درباره برجام و تحولات مربوط به آن نوشت که روزهای مهم و سرنوشت‌سازی در انتظار توافق هسته‌ای با ایران است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی با عنوان «ترامپ با تصمیم‌گیری‌های اساسی درباره تحریم‌های ایران مواجه است» به بررسی شرایط برجام و اهمیت سلسله تصمیم‌گیری‌های رئیس‌جمهور آمریکا در این باره پرداخت.

در این گزارش آمده است: در شرایطی است که تهران درگیر اعتراض‌های اخیر است، توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ این کشور با هفته سرنوشت‌سازی مواجه است و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا باید درباره یک سری از ضرب‌الاجل‌ها درباره این توافق تصمیم‌گیری کند.

بر این اساس، انتظار می‌رود ترامپ بار دیگر به کنگره آمریکا هشدار دهد که معتقد است توافق هسته‌ای ایران در راستای منافع آمریکا نیست و بار دیگر مواضع خود را در این زمینه عنوان کند.

مهمتر از آن این است که ترامپ برای مخالفت با ادامه ممنوعیت اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر اساس برجام نیز باید تصمیم‌گیری کند، البته برداشته شدن این ممنوعیت‌ها منجر به نقض برجام از سوی واشنگتن می‌شود. برای باقی ماندن در توافق اما، ترامپ باید به صورت دوره‌ای با ادامه لغو اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران موافقت کند.

در ادامه گزارش وال استریت ژورنال آمده است: اعتراض‌های اخیر در ایران به عدم اطمینان‌ها نیز افزوده است، ترامپ در حالی که مزایای اقتصادی ناشی از برجام برای دولت ایران را محکوم کرد از معترضان ناآرامی‌های اخیر در این کشور نیز حمایت کرد.

در همین حال، ترامپ می‌تواند از این اعتراض‌ها به عنوان دلیلی برای رد ادامه لغو اعمال تحریم‌ها علیه ایران استفاده کند و حتی می‌تواند تحریم‌های جدیدی را همزمان با برداشتن گام‌هایی در جهت مجازات ایران، علیه این کشور اعمال کند.

بسیاری از مشاوران ترامپ، منتقد توافق هسته‌ای ایران هستند اما از ترامپ خواستند تا به آن متعهد باقی بماند و در عین حال به دنبال راه‌های دیگری برای مقابله با سیاست‌های ایران در خاورمیانه باشد. «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا و «جیم متیس» وزیر دفاع این کشور در میان مشاورانی هستند که آشکارا این مواضع را اتخاذ کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا جمعه گذشته در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» در این باره گفت: احتمالا ترامپ هفته آینده تحریم‌های غیرمرتبط با توافق هسته‌ای را علیه ایران ارائه دهد.

دیگر مشاوران ترامپ اما عنوان کرده‌اند که به نظر می‌رسد ترامپ ادامه لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران را امضا کند اما عنوان کردند که دقیقا نمی‌دانند وی چه تصمیمی خواهد گرفت.

در اکتبر گذشته، دونالد ترامپ تهدید به خروج از توافق هسته‌ای ایران کرد و این در حالی است که کنگره آمریکا و متحدان اروپایی این کشور بر این باور بودند که باید به برنامه موشک بالستیک ایران پاسخ داد و از بابت محدودیت‌ها بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اطمینان پیدا کرد. پس از آن، دولت ترامپ با حقوق‌دانان و مقام‌های اروپایی درباره اعمال اصلاحاتی بر قوانین آمریکا که به کنگره این کشور اجازه نظارت بر توافق هسته‌ای ایران را می‌دهد، مشورت کرد.

اکنون، هرگونه اقدامی از سوی آمریکا در اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران به این معنا است که شرکت‌های اروپایی با مجازات‌هایی برای انجام فعالیت اقتصادی با ایران مواجه خواهند شد.

«مارک دوبوزیت» مدیر اجرایی موسسه دفاع از دموکراسی و از منتقدان توافق هسته‌ای ایران که جزو مشاوران دولت آمریکا نیز هست، در این باره گفته است: موضوع حقیقی این نیست که دیپلمات‌ها در پاریس، برلین، رم و بروکسل چه کاری انجام می‌دهند، بلکه این موضوع است که شرکت‌های فرانسه، آلمان، ایتالیا یا بلژیک در پاسخ به این اقدام‌ها چه کاری انجام می‌دهند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار18دی96،کدخبر: 579655 ، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین