پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۹۶۹
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی از رایزنی کاخ سفید با کنگره برای ادامه حضور واشنگتن در برجام خبر داد.

شعارسال: وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی از رایزنی کاخ سفید با کنگره برای ادامه حضور واشنگتن در برجام خبر داد.

«رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، گفت: رایزنی های کاخ سفید و اعضای کنگره برای اصلاح قوانین مربوط به توافق هسته ای با ایران (برجام) در جریان است تا احتمالا واشنگتن در این توافق باقی بماند.

وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: رئیس جمهوری (دونالد ترامپ) گفته که این توافق را یا اصلاح می کند، یا اینکه از آن خارج خواهد شد. ما الان در فرایند تحقق وعده او در خصوص اصلاح این توافق هستیم.

تیلرسون گفته است: من نمی خواهم بگویم که ما الان به تصمیم نهایی دست یافته ایم.

در حالی تیلرسون این اظهارات را مطرح کرده است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می بایست تا ۱۲ ژانویه (یک هفته دیگر) درباره موضع دولتش در خصوص باقی ماندن یا خروج ایالات متحده از برجام اعلام نظر کند.

ترامپ روز ۲۱ مهر امسال حاضر نشد تا پایبندی ایران به توافق اتمی تیرماه سال ۱۳۹۴ با قدرت‌های جهانی را تایید کند و توپ را به زمین کنگره آمریکا انداخت تا درباره بازگرداندن تحریم های ایران تصمیم گیری کند. با این حال، کنگره حاضر به اعلام نظر در این زمینه نشد و حال رئیس‌جمهوری آمریکا باید در روزهای ۲۲ و یا ۲۳ دی ماه اعلام کند که آیا ایران به توافق هسته‌ای پایبند بوده است یا نه.

در صورتی که آمریکا برجام را تایید کند به مثابه این است که ایران به تعهدات خود در قبال توافق هسته ای با شش قدرت جهانی پایبند بوده است.

با این حال، رکس تیلرسون گفته است که رایزنی های کاخ سفید و قانونگذاران آمریکایی ادامه دارد و هنوز نهایی نشده است. وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که دولت «به صورت بسیار فعالانه» در حال گفتگو با رهبران کنگره در این زمینه است.

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده است، درصورتی که کنگره سریع تصمیم بگیرد، دونالد ترامپ آماده است درباره رفع تحریم های هسته ای اقدام کند.

آسوشیتدپرس با این حال می گوید، احتمالا اینکه کنگره و کاخ سفید بتوانند در این فرصت به توافقی برسند، آسان به نظر نمی رسد.

* دیدار سناتور ها با مک مستر

گزارش ها حاکی از آن است که دو سناتور آمریکایی و مقامات دولت دونالد ترامپ روز پنجشنبه در کاخ سفید دیدار داشته‌اند تا به توافق بر سر طرحی دست یابند که ضمن حفظ توافق هسته‌ای ایران، محدودیت‌های تهران را تشدید کند.

سناتور باب کورکر رئیس جمهوریخواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و بن کاردین عضو ارشد دموکرات این کمیته شامگاه پنجشنبه با ژنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا دیدار کردند تا در مورد برجام گفتگو کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس یکی از گزینه های پیش رو این است که کنگره با گذراندن قانونی الزام کاخ سفید برای تایید پایبندی ایران به برجام هر ۹۰ روز یک بار را بردارد.

رویترز نیز در این رابطه می نویسد: در آستانه اعلام نظر دولت آمریکا در مورد تعلیق تحریم‌های ایران، دو سناتور آمریکایی و مقام‌های دولت دونالد ترامپ روز پنجشنبه در کاخ سفید دیدار داشته‌اند تا به توافق بر سر طرحی دست یابند که ضمن حفظ توافق هسته‌ای ایران، محدودیت‌های تهران را تشدید کند. تلاش‌ها برای دستیابی به چنین طرحی پس از اعتراض های یک هفته گذشته در ایران تشدید شده است.

به گفته منابع رویترز در سنای آمریکا و کاخ سفید، اعضای کنگره به دنبال تهمیداتی هستند که به الزام دولت به اعلام نظر در مورد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای در بازه‌های ۹۰ روزه پایان دهد و از جمله شامل آن شود که در صورت تخطی ایران از آستانه تعیین شده در توافق هسته‌ای، بدون هیچ گونه جدول زمانی تحریم ها را بازگرداند.

بر پایه این گزارش درست پیش از دیدار روز پنجشنبه در کاخ سفید، سناتور کورکر ابراز امیدواری کرده بود که در زمینه حفظ برجام به پیشرفت کافی در این زمینه دست یابند به نحوی که ترامپ اقدام به بازگرداندن تحریم ها نکند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 16 دی 1396، کدخبر: 4191929، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین