پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۳۷۲
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
اولین مقام عالی‌رتبه که هم پس از انقلاب و هم پس از رفع تحریم‌ها به ایران سفر کرد روسای جمهوری وقت اتریش بودند.

شعارسال: اولین مقام عالی‌رتبه که هم پس از انقلاب و هم پس از رفع تحریم‌ها به ایران سفر کرد روسای جمهوری وقت اتریش بودند.

نشست خبری سفیر اتریش به مناسبت مناسبت صد و شصت امین سال روابط ایران و اتریش در محل سفارت خانه این کشور برگزار شد.

اشتفان شولتز سفیر اتریش در تهران در این نشست در پاسخ به سوال عصر ایران در مورد سخت گیری صدور ویزا توسط اتریش برای ایرانی‌ها گفت: افزود: به عنوان سفیر آرزو دارم که تعداد روادید صادر شده هر ساله دو برابر شود. در حال حاضر 30 کارمند و پرسنل در سفارت مشغول به فعالیت هستند که این تعداد از نظر سیاسی اهمیت خاصی دارد و به جز یکی دو نفر بقیه کارکنان در زمینه خدمات کنسولی و صدور روادید فعالیت می کنند و به کار اصلی که رایزنی سیاسی است کمتر توجه شده است.

وی خاطر نشان کرد: ما در سال گذشته 1600 دانشجو ایرانی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی اتریش پذیرش کردیم همزمان صدور روادید از نظر تعداد هم به میزان قابل توجه افزایش یافته است.

سفیر اتریش در تهران گفت: در زمان آغاز به کارم در تهران مدت زمان لازم برای صدور روادید چهار ماه بود که با برون سپاری این مدت به میزان زیادی کاهش یافته است.

وی در عین حال گفت: تعداد قابل توجهی از کسانی که از روادید استفاده می کنند با هدف مهاجرت روادید می گیرند و متاسفانه این امر باعث می شود مدت زمان انتظار برای بررسی روادید به درازا بکشد.

سفیر اتریش در پاسخ به سوال دیگر عصر ایران در مورد برجام و اینکه در صورت خروج آمریکا از برجام، اتریش چه تصمیمی خواهد گرفت گفت: از زاویه نگاه سیاست خارجی اتریش، برجام هم کارایی لازم را داشته و هم نتایج مثبتی داشته است. براساس گزارش‌هایی که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی منتشر می‌کند، ایران مرتب به تعهد خود درخصوص برجام پایبند بوده است.

شولتز ادامه داد: ما به این توجه نمی‌کنیم که آمریکا چه سیاستی برای برجام در پیش می‌گیرد؛ یا عکس‌العمل ایران درباره خروج احتمالی ایالات متحده از برجام چه خواهد بود. ما در سیاست خارجی خود تلاش می‌کنیم دولت و کنگره ایالات متحده آمریکا را به این درجه از اطمینان برسانیم که ایران همواره به تعهدات خود درباره برجام پایبند بوده است.

وی خاطر نشان کرد: برجام متعلق به کشورهای ١+٥ نیست؛ بلکه متعلق به جامعه ‌جهانی است؛ شورای امنیت سازمان ملل متحد به نمایندگی از جامعه جهانی بر برجام صحه گذاشته است. اگر در این پروسه کشوری تصمیم بگیرد به تعهد خود عمل نکند، تعهد جامعه جهانی پابرجا خواهد ماند. برجام روندی کاملا ساختارمند و چندمرحله‌ای را با رعایت زمان‌های مشخص برای خروج یکی از طرف‌های پیمان از تعهدات خود در نظر گرفته است. از دید اتریش باید این گام‌های مشخص در نظر گرفته‌شده برای خروج احتمالی یکی از طرفین طبق ماده ٣٦ برجام برداشته شود.

سفیر اتریش در آغاز این مراسم در اشتفان شولتز سفیر اتریش در تهران در نشست خبری که به مناسبت صد و شصتمین سال روابط ایران و اتریش برگزار شد، گفت: روابط تاریخی ایران و اتریش به بیش از هفت قرن پیش برمی‌گردد و روابط بین دو کشور آکنده از همکاری و تعامل بوده است.

وی با اشاره به حضور ۳۰ هزار ایرانی در اتریش خاطرنشان کرد: تمرکز بر دیپلماسی نرم بستر مهم و خصوصیت بارز دو کشور بوده است.

شولتز درخصوص تبیین روابط دوستانه ایران و اتریش گفت: سفارت اتریش از معدود سفارتخانه‌هایی بود که در تمام دوره انقلاب در ایران دایر بود علاوه بر این پرفسور فراین نینگر فردی، در جنگ ایران و عراق اقدام به اعزام مجروحین شیمیایی کرد و نکته نظرات وی در جامعه بین‌الملل مورد توجه قرار گرفت.

وی ادامه داد: اولین مقام عالی‌رتبه که هم پس از انقلاب و هم پس از رفع تحریم‌ها به ایران سفر کرد روسای جمهوری وقت اتریش بودند.

سفیر اتریش در تهران تصریح کرد: هواپیمایی اتریش تنها خط هوایی غربی بود که پروازهای خود را قطع نکرد و مدت دو سال است که خط هوایی به اصفهان و شیراز برقرار کرده است.

وی ادامه داد: بانک اوبربانک اتریش اولین بانک اروپایی بود که در سپتامبر ۲۰۱۷ خط اعتباری یک میلیارد یورویی به پروژه‌های ایرانی اختصاص داد.

این دیپلمات اتریشی در ادامه توسعه بخش خصوصی را از جمله موضوعاتی دانست که دو طرف در روابط خود بر آن متمرکز شدند.

سفیر اتریش گفت: این کشور اعتقاد راسخ دارد که دیگر نباید به طرح اقتصاد مقاومتی به عنوان سیاست انزواگرایانه که از حضور سرمایه‌گذار واهمه دارد، نگاه کرد و اقتصاد مقاومتی ایران را تشویق می‌کند که کارهای بر زمین مانده از جمله چارچوب‌های قانونی را هر چه سریع‌تر دنبال کند و این طرح منجر به رشد اقتصادی و فرصت‌سازی برای بنگاه‌های اقتصادی در خاورمیانه خواهد شد.

شولتز با بیان اینکه اتریش از سیاست‌های حسن روحانی درباره اصلاحات داخلی و تعامل بیشتر با جامعه جهانی حمایت می‌کند، اظهار کرد: اتریش آمادگی خود را برای همکاری با ایران در زمینه توسعه بخش خصوصی و اشتغال جوانان اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: اتریش آمادگی دارد برای گذار از اقتصاد تجاری به اقتصاد تولید محور با ایران همکاری کند و ما در تلاش هستیم حجم مبادلات تجاری را به دوران پیش از تحریم برگردانیم.

سفیر اتریش در تهران مهمترین اتفاق دوران جدید را مذاکرات هسته‌ای و برجام عنوان کرد و اظهار داشت: اتریش از اینکه فرصت میزبانی مذاکرات هسته‌ای را داشت به خود می بالد و برای خود این حق را قائل است که خود را از بازیگران برجام بداند و در حفظ آن بکوشد.

وی خاطرنشان کرد: توافق هسته‌ای داستان یک موفقیت در منطقه‌ای مملو از منازعات و جنگ‌های داخلی است. اتریش به عنوان یک کشور بی‌طرف که عضو هیچ پیمان نظامی نیست هر چه در توان دارد انجام می‌دهد تا کنگره و دولت آمریکا را متقاعد کند در این توافق باقی بماند.

وی تصریح کرد: ما به طور کامل واقف هستیم که استمرار شرایط عدم اطمینان به فضای عمومی سرمایه‌گذاری کمک نخواهد کرد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ۱۶۰ سال روابط دیپلماتیک دو کشور گفت: انجمن فرهنگی ایران و اتریش ۶۰ سال قدمت دارد. این انجمن مهمترین انجمن فرهنگی اتریش در منطقه خاورمیانه و بزرگترین موسسه زبان کشور اتریش در جهان است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصرایران، تاریخ انتشار: 19 دی 1396، کدخبر: 584839 ، www.asriran.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین