پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۷۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۱
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: آب ذخیره شده در پشت سدهای سیستان و بلوچستان نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد کم شده است.

شعار سال: اتابک جعفری در شورای حفاظت آب استان افزود: از ابتدای مهرماه امسال و شروع سال آبی جدید، 817 میلیون متر مکعب آب در پشت هفت سد مخزنی استان ذخیره شده است، در حالی که سال گذشته حجم آب پشت سدها در نه ماهه اول سال 938 میلیون متر مکعب بود.

وی ادامه داد: ظرفیت ذخیره سازی این سدها، هزار و 967 میلیون متر مکعب است که تنها 42 درصد ظرفیت آنها ذخیره سازی و حدود 58 درصد آن خالی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان افزود: تکمیل سد ماشکید در بخش بم پشت سراوان نیاز به 150 میلیارد تومان اعتبار دارد که در صورت تامین اعتبار در سال 97 به بهره برداری خواهد رسید.

این مسئول یادآور شد: بیش از هشت هزار و 224 حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی شده که حجم تخلیه آب از این چاه‌ها 380 میلیون مترمکعب در سال است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان گفت: آن چه که در سیستان و بلوچستان دیده می‌شود این است که سفره آب زیرزمینی در حال از بین رفتن است و بارندگی‌های عادی در سال‌های ترسالی هم چون سبب نشست سفره آب زیرزمینی می‌شود، این نشست دیگر هیچ گاه ترمیم نمی‌شود و سفره‌‌ای وجود نخواهد داشت تا آبی جمع شود که مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با بیان این که عده‌ای برای اهداف سودجویانه چاه غیر مجاز حفر کرده‌اند و سفره‌های آب زیرزمینی را تخلیه می‌کنند، گفت: کمیته صیانت از آب نیز به همین منظور تشکیل شده است تا حق مردمی را که به صورت کاملاً قانونی از آب استفاده می‌کنند، در قبال آن‌هایی که بر خلاف قانون و به صورت کاملاً منفعت طلبانه و اهداف شخصی از آن استفاده می‌کنند، بگیرند.

وی در ادامه افزود: تعادل‌بخشی ، مدیریت و فرهنگ سازی استفاده از منابع آبی در اولویت اول شرکت آب منطقه‌ای استان قرار دارد.

رییس مرکز هواشناسی کاربردی استان نیز یکی از دلایل کاهش ذخیره آب پشت سدها را کاهش باران در نه ماهه اول سال جاری در سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: امسال میانگین بارش باران در استان 16 و هشت دهم میلیمتر بوده که با میانگین بارش در الگوی بارش درازمدت استان، بیش از 31 میلیمتر اختلاف دارد.

ریگی افزود: استان سیستان و بلوچستان پس از خراسان جنوبی در رتبه دوم کم بارش ترین استان‌‌های کشور در سال آبی جاری قرار دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 23 دی 96، کد مطلب: 96102311747: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یلدا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
0
0
باید دست به دعا شیم برای بارش بارون
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین