پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۶۰۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۶
کارشناس قنوات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: خشکسالی‌های پی درپی چند سال اخیر به ویژه امسال سبب خشک شدن حدود هزار رشته قنات در این استان کویری شده است.

شعارسال: کارشناس قنوات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: خشکسالی‌های پی درپی چند سال اخیر به ویژه امسال سبب خشک شدن حدود هزار رشته قنات در این استان کویری شده است.

مهدی خاشی قلعه نو کارشناس قنوات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هم اینک هزار و ۹۲۵ رشته قنات با ۲ هزار و ۳۲۷ کیلومتر در سیستان و بلوچستان وجود دارد.

خاشی قلعه نو افزود: بر اساس برآورد‌های سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان براثر کاهش بارندگی افزون بر نیمی از قنات‌های این استان خشک و بقیه نیز با کاهش بارندگی در معرض خطر هستند.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان جزو استان‌های قنات خیز کشور محسوب می‌شود به گونه‌ای که رتبه ۶ کشور در تعداد و رتبه چهارم در وابستگی به آب قنات را دارد.

کارشناس قنوات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برای جلوگیری از آسیب‌های جدی به قنوات این استان ضروری است شرکت آب منطقه‌ای مجوز افزایش طول قنوات را صادر و از برداشت آب از چاه‌های غیر مجاز به طور جدی جلوگیری کند.

خاشی قلعه نو نصب کنتور حجمی هوشمند بر روی چاه‌های مجاز و نظارت مستمر بر عملکرد این چاه‌ها را از دیگر اقدامات ضروری برای جلوگیری از آسیب جدی به قنوات سیستان و بلوچستان ذکر کرد.

وی ادامه داد: همچنین باید به منظور جلوگیری از خشک شدن قنات ها در سیستان وبلوچستان از حفر چاه در بالا دست قنوات جلوگیری شود.

به گفته رئیس گروه تحقیقات هواشناسی کاربردی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان این استان با دریافت ۱۶.۹ دهم میلی متر بارش از ابتدای سال ۹۶ تا پایان آذرماه با کاهش ۶۴.۸ دهم درصدی نسبت به بلند مدت در رتبه دوم کم بارش‌ترین استان کشور قرار گرفت.

الله بخش ریگی افزود: همچنین از ابتدای مهرماه امسال تا اواخر دی ماه جاری نیز کل بارندگی سیستان و بلوچستان ۳.۴ میلی متر بوده که نسبت به بلند مدت مشابه خود با کاهش ۸۷.۴ دهم درصدی روبه رو است.

وی تاکید کرد: تا پایان سال نیز بر اساس برآورد‌های انجام شده بارش‌های سیستان و بلوچستان کمتر از حد نرمال پیش بینی می‌شود.

سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشکسالی حدود ۲ دهه و وزش باد‌های موسمی ۱۲۰ روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با باد‌ها و توفان‌های شدید و گرد و غبار روبروست که گاه سبب کاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از ۲۰ برابر حد استاندارد می‌شود.

خشکی تالاب بین المللی هامون در شمال سیستان و بلوچستان و جازموریان در جنوب غرب استان، قطع آب رودخانه هیرمند، کاهش سفره‌های آب زیر زمینی، کمبود نزولات آسمانی، گرمای زیاد و تبخیر بیش از حد نرمال کشور این استان را با مشکلات زیادی در زمینه تامین آب آشامیدنی و کشاورزی رو به رو کرده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جوان، تاریخ انتشار: 25 دی 1396، کدخبر: 6401443، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سروش
Switzerland
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
0
0
مقابله با خشکسالی نیازمند یک برنامه بلند مدت چند ساله هست
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین