پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۷۹
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
ساماندهی حاشیه نشینی مهمترین معضل سبزوار استاخبار سبزوار حاشیه‌نشینی پدیده‌ای است که با اسکان غیررسمی و بدون مجوز گروه بزرگی از مردم در مکانی در کناره شهرها ایجاد می‌شود.

شعار سال: به دنبال وقوع تحولات شهری و رشد سریع و ناهمگون شهرنشینی در ایران، پدیده حاشیه نشینی ابتدا در تهران و سپس در سایر کلانشهرهای کشور شکل گرفت. تاکنون طرح وسیعی برای مطالعه و بررسی وضعیت حاشیه نشینی در کشور، توسط نهادهای مختلف انجام گرفته است. حاشیه نشینی هم که در سبزوار یکی از معضلات به شمار می رود بهانه ای شد تا با مهندس مهدی شفیع ثانی گفتگویی ترتیب دهیم که در ادامه می خوانید.

*آقای مهندس شفیع به نظر شما مهترین معضلات شهری سبزوار چیست؟

به نظر بنده حاشیه نشینی، شبکه های فرسوده آب شرب، شبکه سیستم دفع فاضلاب، عدم طرح جامع ترافیکی و مشکلات طرح جامع و تفضیلی سبزوار از مهمترین مشکلات شهری حال حاضر هستند که سکونت گاه های غیر رسمی یا حاشیه نشینی در رتبه نخست این مشکلات قرار گرفته است.

*در چه مناطقی از شهر سبزوار حاشیه نشینی وجود دارد؟

مناطق صالح آباد، قلعه نو، کلاته سیفر مناطق روستایی هستند که طی سال های اخیر به تدریج به محدود شهری الحاق شدند و محلات شرق کال عیدگاه، غرب نیروگاه برق و شمال هتل کاملیا هم که روستائیان مهاجر را در خود جای داده اند حاشیه نشینان سبزوار را تشکیل داده اند.

*آیا اطلاع دارید تاکنون برای حاشیه نشینی چه اقداماتی صورت گرفته است؟

طرح ساماندهی و توانمند سازی این مناطق با پیگیری های مسئولین در 5 مرحله توسط وزارت راه وشهرسازی، استانداری خراسان رضوی و فرمانداری سبزوار مطالعه و تصویب شده است که بر اساس آن به اهالی وساکنین این مناطق خدمات رسانی خواهد شد.

*در حال حاضر این طرح در چند مرحله ای قرار دارد؟

طرح مراحل نهایی را پشت سر گذاشته و در مرحله عملیاتی یا Action plan قرار دارد . سرفصل های پروژه های این طرح پس از تشکیل جلسات ستاد شهرستانی با مشارکت ارگان های دولتی و شهرداری اجرا می شود.

*آیا از اعتبار اجرای این طرح هم مطلع هستید؟

بله، برآورد اولیه برای ساماندهی این مناطق بر اساس طرح های تصویب شده حدود 400 میلیارد ریال برآورد شده که مطمئنا این اعتبار که در سال های قبل برآورد شده افزایش خواهد یافت.

جناب مهندس شفیع فرسودگی شبکه آب شرب را هم مشکل شهری قلمدادکردید لطفا در این باره هم توضیح دهید

شهر سبزوار دارای 540کیلومتر شبکه آب شرب می باشد که 180 کیلومتر آن فرسوده با میانگین عمر بالای 30سال است. برای ایجاد و توسعه شبکه مناطق حاشیه شهر و بازسازی شبکه فرسوده حدود 70 کیلومتر شبکه جدید با 450میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

*سیستم فاضلاب شهری هم که هنوز تکمیل نشده است؟

بله، شهر سبزوار در حال حاضر دارای 380کیلومتر شبکه دفع فاضلاب است که در هر شبانه روز 2 هزار و 500 متر مکعب فاضلاب جمع آوری شده را به تصفیه خانه منتقل می کند. در این بخش هم باید شبکه های جدید و تصفیه خانه دیگری احداث شود که برای این اقدامات حدود 500 میلیار د ریال اعتبار لازم است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی سبزه وار آنلاین، تاریخ انتشار 4 خرداد 1392، کد مطلب: 2642: www. sabzevaronline.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین