پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۰۲۶
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴
مطالعه‌ای جدید روی کسانی که شب‌ها در خوابیدن مشکل دارند، نشان می‌دهد اگر آن‌ها قبل از رفتن به تخت، فهرست کارهایی را که باید روز بعد انجام دهند بنویسند؛ نه دقیقه سریع‌تر از حالت معمول به خواب می‌روند.

شعار سال: بسیاری از مردم هر شب سخت به خواب می‌روند. محققان دانشگاه «بایلور» (Baylor) در تگزاس (ایالات‌متحده) طی پژوهشی تازه دریافته‌اند که قبل از خواب، نوشتن پنج دقیقه‌ای کارهای روز بعد می‌تواند به این دسته از افراد کمک کند تا سریع‌تر بخوابند.

در دنیای پرشتاب امروز، بسیاری از مردم به سختی می‌خوابند؛ زیرا بسیاری از مسائل مربوط به کار و زندگی هنگام خواب از ذهنشان عبور می‌کند. بسیاری از این مسائل را نگرانی در مورد کارهایی تشکیل می‌دهند که هنوز انجام نشده‌اند.

در پژوهش اخیر، محققان ۵۷ داوطلب را در یک آزمایشگاه کنترل خواب موردبررسی قرار دادند. پژوهشگران بعضی از داوطلبان را مجبور کردند تا در مورد کارهایی که در طول روز انجام داده بودند، فکر کنند؛ درحالی‌که از دیگران خواسته شد تا فهرستی از کارهای روز آینده را بنویسند.

مقایسه رفتار این دو گروه، نتیجه جالبی در پی داشت: کسانی که کارهای فردا را نوشته بودند، عملا نهدقیقه سریع‌تر از کسانی به خواب رفتند که در مورد کارهای انجام‌شده خود فکر کرده بودند.

بررسی‌ها و آزمایش‌های بیشتر نشان داد که هرچه افراد روی کارهای فردا دقیق‌تر شوند، زودتر خوابشان می‌برد. این روند در دسته دیگر که به نوشتن کارهای روز قبل خود دست زده بودند، معکوس بود و برای آن‌ها زمان بیشتری طول می‌کشید تا به خواب بروند.

اکثر افراد فکر می‌کنند نوشتن فهرست کارهایی که می‌خواهند روز بعد یا روزهای آتی انجام دهند، با فکر کردن به کارهایی که در طول روز انجام داده‌اند تفاوتی ندارد و هر دوی این کارها آن‌ها را بی‌خواب می‌کند، اما محققان بر این باورند که این تنها عمل نوشتن است که همه تفاوت‌ها را ایجاد می‌کند. بدون نوشتن، افکار نگران‌کننده و استرس در ذهن نگهداری می‌شوند، درحالی‌که عمل نوشتن روی کاغذ، ذهن را به اندازه کافی آزاد می‌کند تا بتواند زودتر به خواب رود.

یافته‌های این مطالعه از نتایج مطالعات قبلی مبنی بر این‌که نوشتن، ابزاری مؤثر برای کاهش نگرانی و تسکین استرس است، حمایت می‌کند. در ماه سپتامبر (شهریور) گذشته، محققان دریافتند که نوشتن احساسات باعث کاهش استرس و نگرانی می‌شود و اجازه می‌دهد تا مغز بدون نیاز به کار سخت، عملکرد خوبی داشته باشد. به طور خاص، شرکت‌کنندگانی که احساسات خود را می‌نوشتند، به همان اندازه دقیق و کارآمدتر عمل کردند.

«مایکل اسکولین»، نویسنده اصلی مقاله اخیر که در مجله «Experimental Psychology» منتشر شده است، می‌گوید: «چیزی در مورد عمل نوشتن روی کاغذ وجود دارد که به نظر می‌رسد کمی مغز را تخلیه می‌کند و به ما امکان می‌دهد تا دکمه توقف روی آن را فشار دهیم

یافته‌های این مطالعه ممکن است در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسد، اما محرومیت از خواب، یکی از مهم‌ترین مشکلات تهدیدکننده سلامت است که با بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات ارتباط دارد. پژوهشگران یادآور می‌شوند که نه دقیقه خواب اضافه‌ای که از نوشتن فهرست کارها حاصل می‌شود، آن را به جایگزینی قابل‌قبول، سریع و ارزان برای روش‌های بهبود خواب در آزمایش‌های بالینی تبدیل می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ 25 دی 96، کد مطلب: 746209: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین