پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۲۱
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱
کشتارگاه سنتي دام سبزوار به کشتارگاهي نيمه صنعتي تغيير وضعيت داد ولي متاسفانه با وجود نيمه صنعتي بودن هنوز مشکلات فراواني دارد

شعارسال: کشتارگاه سنتي دام سبزوار 33 سال پيش توسط شهرداري در راستاي ذبح بهداشتي احشام احداث شد اما در 2 سال گذشته بعد از ابراز گلايه ها و انتقادهاي امام جمعه، فرمانداري و متوليان بهداشتي شهرستان و رسانه ها، شهرداري مجبور شد يک باب سالن پيش سرد غيراستاندارد را براي کشتارگاه دام سبزوار ايجاد کند تا دام کشتار شده پس از ذبح در اين سالن نگهداري شود.

در ادامه کشتارگاه سنتي دام سبزوار به کشتارگاهي نيمه صنعتي تغيير وضعيت داد ولي متاسفانه با وجود نيمه صنعتي بودن هنوز مشکلات فراواني دارد در حالي که روزانه در اين کشتارگاه 160 راس دام سبک، 20راس دام سنگين و 2 نفر شتر ذبح مي شود ولي فاضلاب اين مجتمع در اراضي اطراف رها مي شود که گلايه مردم به ويژه کشاورزان اطراف منطقه کشتارگاه را به دنبال دارد.

مشاهدات عيني حاکي است: فاضلاب کشتارگاه براي دفع، وارد حوضچه هايي مي شود که راه به جايي ندارد و بايد از طريق تانکر به محلي ديگر منتقل شود و اين موضوع تاکنون آلودگي هاي زيادي ناشي از فاضلاب کشتار دام در محوطه کشتارگاه ايجاد کرده است به طوري که اين فاضلاب در حوضچه اي در پشت سالن کشتارگاه رها سازي مي شود. خطرات مهمي از جمله حمله سگ به انسان هاي در حال تردد در مسير و سرازير شدن خونابه دام ها همراه با (فاضلاب) به زمين هاي اطراف کشتارگاه معضل ديگري است که بايد به آن توجه کرد. نکته قابل تامل تر دفع احشاي داخلي و بدون استفاده دام هاست که داخل همين حوضچه ها انداخته مي شود.«جلال تعصبي» عضو شوراي اسلامي شهر سبزوار و رئيس کميسيون خدمات شهري شورا در اين باره اظهار داشت: هم اکنون يک گام از وضعيت گذشته جلوتر هستيم و مشکلات مربوط به ذبح دام در کشتارگاه رفع شده است.وي با بيان اين که فاضلاب فعلي و خونابه هاي ناشي از کشتار دام در 2 استخر مجزا در پشت محل کشتارگاه جمع‌آوري مي شود، خاطرنشان کرد: هم اکنون اين ميزان فاضلاب توسط خودروهاي مخصوصي حمل و براي جلوگيري از آلودگي هاي بهداشتي به مکان ديگري منتقل مي شود.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار مبني بر جاري شدن فاضلاب اين کشتارگاه به اراضي کشاورزي و منابع سفره هاي آب زيرزميني يادآور شد: براساس نظر کارشناسان در اين منطقه، زمين کشاورزي و چاه آبي وجود ندارد و آن چه هست، فاصله زيادي با کشتارگاه دارد و ضرر چنداني به مزارع و آب هاي کشاورزي اين منطقه نمي رساند.رئيس شبکه دام پزشکي سبزوار نيز در گفت و گو با خبرنگار با بيان اين که تذکرات و اخطارهاي زيادي به مجموعه مديريت کشتارگاه و شهرداري در زمينه تصفيه فاضلاب اين محل توسط مجموعه دامپزشکي داده شده است اظهار داشت: متاسفانه فاضلاب توليد شده در کشتارگاه وارد مزارع پايين دستي مي شود که کشاورزان آن به کشت محصولات صيفي در آن مي پردازند و اين محصول را براي مصارف انساني و حيواني به بازار عرضه مي کنند. «ولي ا... جغتايي» با بيان اين که در کشتارگاه سبزوار تاسيسات تصفيه و «سپتيک» نصب نشده است تصريح کرد: در گذشته تعداد 2باب استخر و حوضچه براي جمع آوري فاضلاب دام هاي کشتارشده تعبيه شده است که متاسفانه هرگاه اين حوضچه ها پر مي شود، خونابه ، مواد ضبطي، ضايعات غيرقابل مصرف شامل اندام هاي لاشه دام ها از مسير اين حوضچه ها به سمت مزارع پايين دست سرريز مي شود که اين مسئله در گسترش بيماري هاي مشترک دامي بين انسان و حيوان و انتقال آن از طريق محصولات کشت شده بسيار زياد است. وي با بيان اين که آلودگي هاي ناشي از سرريزشدن اين مواد بسيار زياد است خاطرنشان کرد: اين بيماري ها و آلودگي نبايد وارد محيط شود.

رئيس مرکز بهداشت سبزوار نيز با بيان اين که عمليات دفع ضايعات کشتارگاه دام سبزوار قطعا بهداشتي نيست اظهار داشت: اين مکان به بخش خصوصي واگذار شده و ما نيز به عنوان اداره نظارتي بر اجراي فعاليت هاي کشتار بهداشتي دام نظارت داريم. «مير موسوي» گفت: متاسفانه مسئله دفع ضايعات کشتارگاه براي شهرستان مشکلاتي را ايجاد کرده است و اين مسئله در دستور کار کارگروه سلامت شهرستان قرار گرفته و اميدواريم هرچه سريع تر با همکاري شهرداري و فرمانداري اين مجموعه را سروسامان دهيم و وضعيت دفع غيربهداشتي ضايعات دامي تغيير يابد. رئيس محيط زيست سبزوار نيز از شرايط موجود گلايه کرد و از اخطار به متوليان کشتارگاه خبر داد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری سبزوارما، تاریخ انتشار: 26خرداد1394، کدخبر: 1805: www.sabzevarema.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین