پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۵۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۸
استان زیبای کرمانشاه با انبوه جاذبه‌های طبیعی‌اش، بی شک می‌تواند یکی از مقاصد اصلی سفر برای طبیعت‌گردان باشد. ریجاب یکی از این شگفتی‌های کرمانشاه است.

شعارسال : استان کرمانشاه دارای تعداد زیادی از زیباترین و بکرترین مناطق نمونه گردشگری در ایران است. در این میان، خالی از لطف نیست اگر در سفر به کرمانشاه، سری به «ریجاب» نیز بزنید. ریجاب، نام منطقه‌ای در شهرستان دالاهو در استان کرمانشاه است که علاوه بر دارا بودن آثار و بناهای تاریخی فراوان، طبیعت کم‌نظیری نیز دارد که می‌تواند سفری بسیار دل‌انگیز را برای گردشگران به ارمغان آورد.

ریجاب کجاست؟

ریجاب یکی از شهرهای کوچک استان کرمانشاه است. این شهر در ۱۲۰ کیلومتری شمال غرب شهر کرمانشاه قرار گرفته است. منطقه ریجاب بخشی از شهرستان دالاهو را تشکیل می‌دهد. ریجاب که به آن «ریژاو» نیز اطلاق می‌شود، از نظر لغوی به معنای «محل ریزش آب» است که علت این نامگذاری را می‌توان وجود رود زیبای الوند و آبشارزیبایریجاب در این منطقه دانست. موقعیت دقیق ریجاب را می‌توانید در نقشه زیر مشاهده کنید:


تصویری از زیبایی‌های طبیعت دالاهو

ریجاب یکی از توریستی‌ترین نقاط استان کرمانشاه است. در مورد ساکنان آن نیز می‌توان گفت که زبان اغلب آنان گورانی (هورامی) است، هر چند که امروزه به زبان کردی کلهری و جافی نیز تکلم می‌کنند. بر اساس آخرین سرشماری‌های انجام گرفته در این منطقه جمعیت ریجاب چیزی در حدود ۱۴ هزار نفر است.

اهمیت منطقه از نظر گردشگری

جاذبه‌های ریجاب به دو بخش تقسیم می شوند. بخش اول، جاذبه‌های تاریخی و باستانی این منطقه هستند که شامل چندین قلعه و برج،مقبره، مسجد و دروازه می‌شوند که معرفی هر کدام از آن‌ها می‌تواند موضوع مقالات مختلف باشد. بخش دوم جاذبه‌ها نیز جاذبه‌های طبیعی هستند که زیبایی خاصی نیز دارند. در این مقاله هدف ما بیشتر معرفی جاذبه‌های طبیعی منطقه ریجاب است.

رودخانه الوند

الوند یا هلوند نام رودخانه زیبایی است که از ارتفاعات سیاه دانه در کوه‌های دالاهو سرچشمه می‌گیرد و با عبور از دل مسیری پرپیچ و خم وارد شهرهای مرزی استان کرمانشاه همچون سرپل‌ذهاب و قصرشیرین می‌شود و سپس به سمت کشور عراق جریان می‌یابد. این رودخانه در ریجاب نیز منظره دل‌نشینی دارد و قطعا باید در کنار آن بودن و گوش دادن به موسیقی دل‌انگیز آب را تجربه کنید.


تصویری از زیبایی‌های طبیعت دالاهو

آبشار ریجاب (پیران)

شاید شاخص‌ترین جاذبه طبیعی ریجاب، آبشار آن باشد. آبشار ریجاب یا آبشار پیران یکی از بلندترین آبشارهای ایران است. ارتفاع کلی این آبشاراز بالای صخره‌ها تا پایین‌ترین نقطه از طبقه سوم آن در حدود ۱۵۰ متر است، اما با توجه به این که بخش بالایی آبشار دچار فرسایش شده و منجر به ایجاد دره‌ای تنگ نیز شده است، در حال حاضر ارتفاع بخش آبریز آبشار در حدود ۱۰۰ متر است.


تصویری از زیبایی‌های طبیعت دالاهو
موقعیت دقیق این آبشار در اطراف روستای «شالان» است که پس از رسیدن به این روستا باید زمانی در حدود ۱۵ دقیقه را به پیاده‌روی اختصاص دهید تا به این آبشار زیبا و مرتفع برسید.

آبشار پیران در واقع متشکل از سه طبقه است که دو طبقه فوقانی آن بسیار بلندتر از طبقه پایینی هستند. البته طبقه سوم آبشار از بالا دیده نمی‌شود، چرا که در زیر درختان زیبای منطقه کمین کرده است!


تصویری از زیبایی‌های طبیعت دالاهو

این منطقه برای کوهنوردان و صخره‌نوردان نیز جذابیت فراوانی دارد و کوهنوردان زیادی ممکن است در طی سال از بالای صخره و ارتفاعات آبشار پیران به پایین دست فرود آیند. شما نیز تجربه سفر به این آبشار زیبا را از دست ندهید.

چشمه‌های ریجاب

علاوه بر رودخانه و آبشار، چشمه‌های زیادی نیز در ریجاب یافت می‌شوند. از جمله این چشمه‌ها می‌توان چشمه‌های«کولیتان»،«سراب حشانه»،«چوار کانی»، «سراب اسکندر»،«سیاوانه» و چند چشمه دیگر را نام برد.


تصویری از زیبایی‌های طبیعت دالاهو

چشمه سراب اسکندر

گفته می شود که چشمه‌های سراب اسکندر و سیاوانه اصلی‌ترین سرچشمه‌های رودخانه الوند هستند، ولی با توجه به فصلی بودن چشمه سیاوانه، اکثر مردم این منطقه، سراب اسکندر را سرچشمه اصلی رود الوند قلمداد می‌کنند. چشمه سراب اسکندر در جنگل‌های وحشی و در میان طبیعت دل‌انگیز ریجاب قرار دارد. برای رسیدن به این چشمه باید چند ساعت پیاده‌روی در مسیری صعب‌العبور را انجام دهید. رسیدن به آن شاید راحت نباشد، ولی اگر به ماجراجویی عادت کرده باشید، مشکلی نیست!

دره‌ها

در شکل‌گیری طبیعت بکر منطقه ریجاب، دره‌ها نیز نقش زیادی دارند. از جمله دره‌های جنگلی و کوهستانی ریجاب می‌توان به دره‌هایی چون «دره مران»،«دره لرز»،«دره تاویان»،«انجیر کلان»،«دره هونان»،«دره چنار»،«قمه قوله» و تعدادی دیگر از دره‌ها اشاره کرد.

بیشتر دره‌های جنگلی منطقه ریجاب در امتداد رودخانه الوند گسترده شده‌اند و اطراف آن‌ها نیز پوشیده از جنگل‌های طبیعی متنوع است که در نوع خود منظره حیرت‌انگیزی دارند. دره‌های کوهستانی ریجاب نیز در میان قله‌های مرتفع منطقه جای گرفته‌اند و همیشه جریان رودخانه پرآب و خروشان الوند را به تماشا می‌نشینند.

پوشش گیاهی و جنگلی ریجاب

در سراسر طبیعت زیبای ریجاب ‌می‌توان مجموعه متنوعی از گیاهان دارویی را یافت. گونه‌هایی همچون ریواس، چینور، گنور، سماق، اسپند، زو، سیرونه، کنگر، قارچ، تولکه، ترشکه، سیاکوز و گیلاخه فقط بخشی از انبوه گیاهان متنوع این بهشت گردشگری استان کرمانشاه را تشکیل می‌دهند.

تصویری از زیبایی‌های طبیعت دالاهو


از سویی دیگر باید به درختان و درختچه‌های جنگلی منطقه ریجاب اشاره کنیم. در ریجاب انواع گونه‌های درختی از جمله درخت‌های بلوط، زالزالک، تمشک وحشی، آلبالوی وحشی، پسته کوهی، بید، انجیر، گردو، زیتون، چنار، انار و البته چند نمونه دیگر از درختان را می‌توان مشاهده کرد.

پس به‌طور کلی می‌توان گفت که منطقه ریجاب از پوشش گیاهی بسیار غنی و متنوعی برخوردار است که رحمت پروردگار بزرگ را به تصویر می‌کشد.


تصویری از زیبایی‌های طبیعت دالاهو

ریجاب باطبیعت زیبا، بکر و کم‌نظیرش، آماده است تا از گردشگران داخلی و خارجی پذیرایی کند. امیدواریم که برای معرفی هر چه بیشتر این منطقه در جهت توسعه گردشگری نیز تلاش شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری کجارو، تاریخ انتشار: 11 بهمن 1396، کدخبر: 140402، www.kojaro.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
یکی از مقاصد بعدی من برای سفر میتونه این روستای زیبا باشه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین