پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۷۶۰۷
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱
چهار روزی است که از بارش برف می‌گذرد اما هنوز مشکل تاخیر پروازها پا برجاست و مسافران برای رسیدن به مقصد باید یک جفت کفش یخ شکن بپوشند و به فکر اقامت پرهزینه در کلان شهر تهران باشند.
شعار سال: اما در این میان، با نگاهی به خبرهای فرودگاهی مشخص می‌شود که این موضوع خیلی هم دغدغه مدیران فرودگاهی نیست و این طور که خبر می‌دهند «همه چی آرومه»، همین موضوع کافی بود تا امروز شال و کلاه کنیم و به سراغ مردمی برویم که پشت گیت پرواز فرودگاه مهرآباد مانده‌اند.
صف‌های طولانی پشت گیت از یک طرف و انتظار روی صندلی‌ها از سوی دیگر مردم را کلافه کرده بود به سمت گیت پرواز چابهار می‌روم از شاهین چراغعلی، که کارمند فنی و پشتیبانی یک شرکت اینترنتی است پرسیدم، خیلی انتظار کشیده ای، با حالت درماندگی گفت: بله به دلیل شرایط شغلی مجبورام به طور مداوم در سفر باشم و از این مسئله گلایه داشت که اگر پروازی لغو می‌شود چرا اطلاع نمی‌دهند حداقل به فرودگاه نیاییم.
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون پروازی لغو شده است و هزینه آن به شما برگشت داده شود، گفت: خیر، اگر پروازی یکی دو ساعت تاخیر داشته باشد هزینه آن خیلی زیاد نمی‌شود اما اگر پروازی لغو شود مجبور می‌شویم هزینه‌های زیادی را پرداخت کنیم.
چراغی خاطر نشان کرد: در یکی از سفر‌ها هنگام جابه جایی بار چمدانم به شدت ضربه خورد به گونه‌ای که دیگر قابل استفاده نبود و وقتی درخواست هزینه کردم گفتند «‌تعمیر می‌کنیم، یک هفته بعد تحویل بگیرید» این در حالی است که برای ما صرفه اقتصادی ندارد که برای تحویل یک چمدان بخواهیم هزینه بلیط هواپیما بدهیم.
وی در پایان گفت: اینجا ایران است، کسی هم خیلی پیگیر این گونه مسائل نمی‌شود زیرا نتیجه‌ای در بر ندارد.
در ادامه به سراغ همکار و همسفر چراغعلی، نیما قنبری که مدیر پشتیبانی همان شرکتی است که چراغعلی در آن مشغول به کار است، رفتم، وی اظهار کرد: دیروز پرواز ساعت ۱۱ گرگان به تهران بلیط داشته‌ایم و بعد از آن ساعت دو امروز قرار بود عازم چابهار شویم که به دلیل اینکه پرواز اول ما کنسل شد پرواز دوم نیز کنسل شد.

وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که طبق مقررات شرکت هواپیمایی باید این هزینه پرداخت شود اما از آنجایی که هماهنگی بین شرکت‌های هواپیمایی آسمان و زاگرس وجود ندارد عملا کسی جوابگو نیست و امکان دارد تنها هزینه پرواز اول پراخت شود و امکان پرداخت هزینه سفر دوم وجود ندارد.
قنبری در پاسخ به این پرسش که آیا شما خودتان برای دریافت هزینه اقدامی کرده اید، بیان کرد: برای دریافت اینگونه هزینه باید یا با فشار و یا تهدید مسئولان را ترغیب به پرداخت هزینه کنیم که این موضوع هم به دلیل مشغله بالای کاری از حوصله ما خارج است.
وی در ادامه تصریح کرد: در حالی که باید این هزینه از طریق الکترونیکی به حساب پرداخت شود و نیاز به حضور فیزیکی برای دریافت هزینه نباشد.
قنبری همچنین از عدم اجرای قوانین گلایه کرد و افزود: براساس قوانین موجود هر پروازی که بیشتر از سه ساعت تاخیر داشته باشد می‌توان بلیط را پس داد و هزینه آن را دریافت کرد این در حالی است که در گذشته یکی از پروازهای ما به خوزستان با تاخیر مواجه شد که تنها کاری که برای ما انجام دادند این بود که از ما یک پذیرایی ساده داشته باشند.
بعد از خداحافظی با دو همکار و دوست قدیمی چشمم به دادکریم بلوچ، معاون فرهنگی گردشگری منطقه آزاد چابهار که خود یک مسئول گردشگری بود، افتاد که انتظار می‌رفت با این اوضاع دغدغه‌های گردشگران را برای ورود به ایران مطرح کند، که گفت: با شرایطی که اکنون بر آب و هوای کشور حاکم است، لغو یا تاخیر پروازها طبیعی است البته بخشی از موارد قابل پیش‌بینی بود و مسیولان حال که پروازها به تاخیر افتاده می‌توانستند آن را اطلاع دهند چرا که دیروز پرواز چابهار کنسل شد و کسی اطلاعی نداد و بعد از ساعت پنج بعد از ظهر اعلام کردند که پرواز کنسل شده است.
بلوچ، در ادامه تصریح کرد که پرواز روز یک شنبه چابهار که کنسل شد را اعلام کردند اما پرواز دیروز خیلی وقت شهروندان را گرفت، امیدوارم پرواز امروز بدون معطلی انجام شود زیرا از شنبه بعد از ظهر تلاش داریم که به چابهار برویم.
معاون فرهنگی گردشگری منطقه آزاد چابهار از هزینه یک میلیونی که به دلیل تاخیر چند روزه در تهران داشته سخن گفت و اظهار کرد: با این وجود بنده هیچ گلایه‌ای ندارم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای دریافت هزینه‌ها اقدامی خواهید کرد، تصریح کرد: زمانی که ایرلاین مقصر باشد می‌توان درخواست هزینه کرد اما در این شرایط باید وزارت راه و شهر‌سازی و راه سازی‌ها جوابگو باشند.
بلوچ، در ادامه خاطر نشان کرد: در این چند روز که در فرودگاه انتظار می‌کشیدیدم از آنجایی که ترمینال ۱ نسبت به ترمینال‌های دو، چهار و شش امکانات کمتری دارد مجبور شدیم سر پا بیایستیم و بسیاری از جلسات کاری را ایستاده انجام دهیم که البته یک روز کاری متفاوتی بود و در کنار دوستان خوش گذشت اما موضوعی که ما را ناراحت کرد، نبود فضای کافی در نماز خانه بود زیرا برخی برای استراحت به نماز خانه رفته بودند و امکان نماز خواندن وجود نداشت.
بعد از آرزوی سفر خوش برای دادکریم بلوچ، فردی متفاوت در جمعیت توجه ام را جلب کرد، نزدیک شدم، او یک چینی بود یک عضو از کشوری که چرخ اقتصاد مان تا حدودی به‌دست آنها می‌چرخد، او مستر جکی بود که به همراه مترجمش علی مهر علییان، قصد سفر به چابهار را داشت و قرار بود برای توسعه شیلات در چابهار با یک شرکت شیلاتی قرار دادی منعقد کند.
وی ابتدا قصد پرواز به تهران را داشته که بعد از اینکه پروازها به دلیل شرایط آب و هوایی لغو شده، مجبور می‌شود به جای تهران، بلیط مشهد را تهیه کند و از آنجا به تهران سفر کند، اما امروز چند روزی بود که برای پرواز چابهار انتظار می‌کشید و عصبانیت را به راحتی می‌توانستی در چهره‌اش مشاهده کنید به گونه‌ای که وقتی سوالی از او پرسیده می‌شد، دستی بر پیشانی خود می‌کشید و جواب می‌داد اما بعد از اندکی تامل و نمایان شدن آثار خنده بر لبش از او سوال پرسیدم، آیا تاکنون در کشورتان شاهد تاخیر یا کنسل شدن پروازها بوده اید، که در پاسخ گفت: خیر تا کنون چنین تاخیری ندیده بودم اما ممکن است با تغییر شرایط آب و هوایی این مشکلات در کشور ما هم به وجود آید.
به گفته علی مهر علییان، مترجم مستر جکی، در مدتی که وی در تهران اقامت داشته است مجبور شده‌اند هزینه‌های زیادی را برای اقامت مستر جکی صرف کنند.
در ادامه سری به رستوران فرودگاه زدم تا نفسی تازه کنم که امیر حسین صادقی یکی از والیبالیست‌های خوب کشورمان نظرم را جلب کرد و بعد از احوال پرسی، در پاسخ به این پرسش که آیا سفر خارجی داشته که تاخیر داشته باشد یا لغو شود، تصریح کرد: بله اتفاقا، سه روز گذشته قصد سفراز امارات متحده عربی به کشورمان داشتم که به دلیل لغو پرواز مجبور شدم به مشهد بروم و از آنجایی که پرواز مشهد- تهران نیز لغو شده بود با قطار به تهران آمدم.
وی در ادامه گفت: از آنجایی که مشکل پرواز از طرف فرودگاه ایران بود، مجبور شدیم خود هزینه را پرداخت کنیم در حالی که مسیولین فرودگاه دبی از ما خواستند که هتل برایمان رزرو کنند و هزینه را خود پرداخت کنیم.
صادقی با ابزار خرسندی از نحوه برخورد مسیولین فرودگاه دبی، گفت: از مسیولین کشور انتظار می‌رود، ساماندهی فرودگاه را جدی بگیرند زیرا نام فرودگاه امام خمینی «ره» بین‌المللی است، بنابراین باید نگاه بین‌المللی و مطابق با استاندارد‌های جهانی به این فرودگاه داشته باشیم برای بنده جای تاسف است که ایرلاین‌های امارات متحده عربی از اینکه زیر ساخت‌های فرودگاه درست نبوده، متعجب بودند.
حال دیگر وقت آن رسیده که به سراغ مسیولین برویم ابتدا از اطلاعات پرواز فرودگاه شروع کردم، به سراغ مدیر اطلاعات فرودگاه رفتم، آیا امروز پروازی لغو شده است، خیر اکنون ۷۰ تا ۸۰ درصد پروازها آن تایم شده و ۲۰ درصد باقی مانده هم با تاخیر انجام می‌شود که تا فردا همه پروازها به روال قبل بر می‌گردد.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا تجهیزات لازم برای چنین مواقعی مانند دیگر کشور‌ها در نظر گرفته نشده است، بیان کرد: آب و هوای کشورهای مختلف با کشورمان متفاوت است ما در طول سال ممکن است تنها یک بار شاهد اینگونه بارش باشیم بنابراین نیاز به هزینه کردن برای تجهیزات وجود ندارد.
به قصد مصاحبه با میرسعید صفی نیا مدیر کل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد راهی اداره کل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد شدم خدمت روابط عمومی رسیدم بعد از اندکی انتظار، از جلسات پی در پی وی خبر دادند و اینکه نمی‌توانند برای امروز وقتی برای مصاحبه داشته باشند و این طور که مشخص بود صبح نیز خبرنگار صدا و سیما خواستار مصاحبه با وی بوده‌اند که این امکان برای آنها هم حاصل نشده است.
از اینجا نا امید شدم به سمت ساختمان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران راهسپار شدم، از اینکه معابر محوطه فرودگاه هنوز مملو از برف بود، متعجب بودم و از آن بدتر سطح زمین به اندازه‌ای صاف بود که هر آن ممکن بود، نقش زمین شوم با خود گفتم مثل اینکه انتظار بیهوده‌ای است که به فکر پاکسازی باند فرودگاه هستیم در حالی که هنوز محوطه فرودگاه هم پاکسازی نشده است.
وارد ساختمان شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران شدم و درخواست مصاحبه با رحمت اله مه آبادی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران را کردم این طور که بیان می‌شد، به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی «ره» رفته‌اند تا یک مشکل حاد را رفع کنند، از مصاحبه با وی که ناامید شدم خواستم با حسین اسفندیاری قائم مقام مدیرعامل در امور فرودگاه‌ها مصاحبه‌ای داشته باشم که بعد از انتظار، اعلام شد که وی نیز در جلسه هستند و امکان مصاحبه وجود ندارد.
امروز هم کلی سوال بی‌جواب برایم باقی ماند و روانه مترو شدم اما در طول راه مطالبات به حق مردم را در ذهن مرور می‌کردم، که چرا ابتدایی‌ترین حقوق شهروندی باید تبدیل به یک مطالبه عمومی شود.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری گسترش، تاریخ انتشار 10 بهمن 96، کد مطلب: 28493، www.gostaresh.news


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین