پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۰۷۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۵
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: در حال جمع‌آوری مستندات برای شکایت از مشکلات مدیریتی اخیر بارش برف به مراجع بالاتر و سازمان هواپیمایی هستیم و بابت خسارات نیز به مراجع قضایی شکایت می‌کنیم.

شعارسال: مقصود اسعدی‌سامانی اظهار داشت: پس از روزهای برفی اخیر و بسته شدن باند فرودگاه‌ها، اتفاقاتی رخ داد و شرکت‌های هواپیمایی به عنوان مقصر این اتفاق و بحران معرفی شدند‌ در حالی که اینطور نبود.

وی اظهار داشت: طبق دستورالعمل و مقررات‌ بین‌المللی هوانوردی، فرودگاه باید دستورالعمل عملیات زمستانی داشته باشد و البته باید مانور عملیات زمستانی هم هر سال قبل از شروع فصل سرما برگزار شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تأکید بر اینکه دستورالعمل عملیات زمستانی به ایرلاین‌ها ابلاغ نشده است، ادامه داد: همچنین ضرورت دارد در این دستورالعمل زمستانی نقشی برای ایرلاین‌ها قائل شوند در حالی که ‌مشکلی که ما داریم این است که حتی اگر فرودگاه‌ها‌ مانور عملیاتی و زمستانی داشته باشند، ایرلاین‌ها را در این قضیه مشارکت نمی‌دهند.

وی افزود: طبق دستورالعمل فرودگاه‌ها باید پس از بارش برف و شرایط نامساعد جوی خاص، مرکز کنترل عملیات تشکیل شود، همچنین باید پس از پاکسازی و بازگشایی باند اعلام کنند که کدام شرکت هواپیمایی آمادگی پرواز دارد تا اطراف هواپیما را پاکسازی و آماده کنند.

اسعدی سامانی اظهار داشت: مسئولان فرودگاهی در مصاحبه‌ای اعلام کرده‌اند که ایرلاین‌ها باید زیر و اطراف هواپیمای خود را، خود تمیز می‌کردند فارغ از اینکه این موضوع وظیفه ایرلاین هست یا نیست پس به چه دلیل پیش از این، این وظیفه را ابلاغ نکرده‌اند، ضمن آنکه باید مشخص شود با چه دستورالعملی به ایرلاین‌ها گفته‌اند که چه ماشین‌آلاتی را بابت عملیات برف‌روبی به فرودگاه بیاورند؟‌ در حالی که این چنین موردی جزء قوانین بین‌المللی نیست.

وی بیان کرد: در فرودگاه، کل عملیات آماده‌سازی با مدیر فرودگاه است و در هیچ دستورالعمل و مقررات یاتا و ایکائو نیامده است که ایرلاین باید خود پای هواپیمای خود را تمیز کند و این از نظر ایمنی منطقی نیست و هر کاری باید در فرودگاه‌ بر اساس منطق و استاندارد ابلاغی صورت گیرد؛‌ اگر  ایرلاین ماشین‌آلات برف‌روبی داخل فرودگاه بیاورد آیا مشخص شده است دستورالعمل ورود آن چیست؟ و چه تجهیزاتی باید وارد فرودگاه شوند؟‌ همچنین چه دستورالعملی برای جلوگیری از برخورد این ماشین‌آلات با هواپیما و یا ماشین‌آلات دیگر وجود دارد که ابلاغ شده باشد؟‌

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد:‌ این وظیفه ایرلاین نیست که در فرودگاه کار برف‌روبی انجام دهد؛ در این حوزه‌ شرکت‌های هواپیمایی با شرکت‌های هندلینگ‌کننده در فرودگاه قرارداد می‌بندند که در فرودگاه امام خمینی (ره) سه شرکت هندلینگ‌کننده‌ سامان، ایران‌ایر و کوشاکیش داریم که البته اینها دوره عملیات زمستانی را دیده‌اند.

اسعدی‌سامانی با بیان اینکه در یخ‌زدایی ایرلاین با شرکت هندلینگ‌کننده قرارداد می‌بندد، گفت:‌ در موضوع محوطه دور هواپیما، پاکسازی بر عهده فرودگاه است ما اگر بخواهیم در فرودگاه عملیات برف‌روبی انجام دهیم باید به ما اجازه بردن تجهیزات مناسب برف‌روبی بدهند در حالی که بکارگیری چنین امکاناتی توسط ایرلاین، در هیچ یک از دستورالعمل‌ها نیست و اعلام نشده است که که شرکت‌ هواپیمایی تجهیزات برف‌روبی به فرودگاه ببرد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره علل سرگردانی مسافران ایرلاین‌های داخلی در فرودگاه‌ها پس از بارش‌های اخیر بیان کرد: زمانی که فرودگاه به ما اعلام کرد باند عملیاتی شده است ما هم در راستای تسریع کار مردم از حداکثر توان استفاده کردیم اما زمانی که هواپیما آماده بود اعلام کردند دید کم است، امکان جابه‌جایی هواپیما هم وجود نداشت، چهار پوش‌بک آوردند اما نتوانستند هواپیما را جابه‌جا کنند.

اسعدی سامانی اضافه کرد: باز کردن راه دسترسی به فرودگاه بر عهده ایرلاین نیست؛ در آن روزهای برفی اتوبان تهران ـ قم و آزادراه تهران ـ ساوه به دلیل عدم برف‌روبی مناسب مسدود شده بود ‌و ایرلاین‌ها امکان اینکه کرو پروازی، کترینگ و تجهیزات به فرودگاه بیاورند نداشتند، همچنین راه دسترسی فرودگاه امام نیز مسدود شده بود و همین امر موجب شده بود هواپیما آماده باشد اما به دلیل نرسیدن کرو، پرواز با مشکل مواجه شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت:‌ وقتی راه دسترسی کرو پروازی و کترینگ از اتوبان تهران ـ قم به فرودگاه امام مسدود باشد این دیگر در حوزه اختیارات ایرلاین نیست.

اسدی‌سامانی بیان کرد: با وجود اعلام قبلی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع شرایط جوی خاص، پیش‌بینی مناسبی از این شرایط جوی در فرودگاه‌ها انجام نشد‌ و این به بروز مشکل برای مردم انجامید‌.

اسدی سامانی با تأکید بر اینکه باید فرماندهی عملیات فرودگاهی در شرایط بحران تخصصی عمل کند، گفت: متأسفانه نارسایی و ضعف‌ها‌ به ایرلاین‌ها نسبت داده شد؛ برف‌روبی مناسب و پاکسازی سطوح پروازی با فرودگاه بود و ضرورت داشت مرکز فرماندهی مشترک به موقع ایجاد شود و از ایرلاین‌ها دعوت می‌شد که در این مرکز حضور یابند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی بیان کرد: به نظر می‌رسد از آن جهت که حدود 10 سال بارندگی مناسب نداشتیم از نظر تهیه تجهیزات مناسب برف‌‌روبی‌ غفلت کردیم.

اسدی‌سامانی بیان کرد:‌ ایرلاین‌ها مشکل کمبود هواپیما نداشتند و هواپیماها همه سر خط بود، و وقتی به خاطر برف، باند بسته شد، هواپیماهای ما سر خط ماندند و نتوانستند پرواز کنند و از سوی دیگر مشکل دید کم نیز عنوان شد که این موضوع نیز نیازمند بررسی همه‌جانبه است؛ آمادگی پذیرش پرواز در سطوح پروازی و باند وجود نداشت و امکان استقرار هواپیما در پارکینگ و اپرون میسر نبود. 

وی اضافه کرد: برف اخیر خسارات زیادی به شرکت‌های هواپیمایی و مردم وارد کرد که موجب تأخیر و یا ابطال پروازها شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی همچنین بیان کرد:‌ انجمن شرکت‌های هواپیمایی در حال جمع‌آوری مستندات هستند تا در مورد مشکلات مدیریتی اخیر به مراجع بالاتر طرح شکایت کنند همچنین شکایات خود را به سازمان هواپیمایی اعلام کنیم.

اسعدی سامانی افزود: همچنین در حال جمع‌بندی مستندات هستیم تا میزان خسارات در این چند روز را بابت ابطال و تأخیر پروازها‌ بررسی و نهایی کنیم و قطعا به مراجع قضایی و نهادهای دولتی شکایت می‌کنیم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 14بهمن 96، کد خبر: 13961114000877،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
0
0
ببینید وقتی 10 سال عملیات برف روبی نداشتیم دلیل نمیشه سال یازدهم هم نداشته باشیم! این هیچ جای عذری برای غفلتشون نمیاره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین