پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۸۲۰۶
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۸
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: در حال حاضر دانشگاه پیام نور در پذیرش دانشجوی دکتری ممنوعیت دارد.

شعار سال: مجتبی شریعتی نیاسر در برنامه تلویزیونی «رو در رو» با اشاره به طرح آمایش آموزش عالی گفت: طرح آمایش آموزش عالی، یعنی متوازن سازی نظام آموزش عالی با ظرفیت کشور، مشکل ما در حال حاضر عدم توازن پتانسیل های موجود با نیاز جامعه است.

وی ادامه داد: سال ۹۳ طرح آمایش آموزش عالی مطرح و ۱۱ ماه برروی این طرح کار شد. سرانجام در اسفند ۹۴ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: این طرح دارای هشت بند تکلیفی برای آموزش عالی است که یکی از بندهای آن، ماموریت گرایی است.

وی تصریح کرد: دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی چه خصوصی و چه دولتی باید بر اساس ماموریتی که برای آنها مشخص شده فعالیت کنند، مشکل ما در حال حاضر این است که مراکز آموزش عالی براین باور بوده اند که می توانند در تمام دوره‌ها ورود پیدا کنند، این مشکل در آموزش عالی، باعث شد که به ماموریت گرایی پرداخته شود.

خروج تدریجی دانشگاه آزاد از ماموریتی که داشت

وی ادامه داد: به عنوان مثال دانشگاه آزاد اسلامی در دهه ۶۰ شکل گرفت و به عنوان یک نظام آموزش عالی مطرح شد و با عنوان آموزش عالی «غیرحضوری» شروع به کار کرد و قرار بود غیرحضوری باشد اما به دلیل اقتضای زمان و یا عدم نظارت آموزش عالی بر آن، به تدریج از ماموریتی که بر اساس آن شکل گرفته بود، خارج شد و اکنون شاهد دانشگاهی کاملا حضوری و فراگیر هستیم.

دانشگاه پیام نور نیز می رفت که مسیر دانشگاه آزاد را طی کند

معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به دانشگاه پیام نور اشاره کرد و گفت: دانشگاه پیام نور نیز می رفت که همین مسیر را طی کند، ماموریت اصلی این دانشگاه آموزش مجازی و غیرحضوری است که به سمت گسترش رشته های فنی و عملی در حال حرکت بود.

وی افزود: دانشگاه پیام نور در حال حاضر یک میلیون متر مربع فضای عمرانی، ۳۰۰ هزار متر مربع فضای در دست ساخت دارد، در حالی که دانشگاه غیرحضوری قرار نیست این همه توسعه داشته باشد.

ممنوعیت پذیرش دانشجوی دکتری در دانشگاه پیام نور

شریعتی نیاسر ادامه داد: بر همین اساس به صورت کامل جلوی دوره دکتری در این دانشگاه گرفته شد. البته ما بر این باور نیستیم که این دانشگاه نمی تواند به دوره دکتری ورود پیدا کند، اما باید زیرساخت های آن فراهم باشد. در حال حاضر دانشگاه پیام نور در پذیرش دانشجوی دکتری ممنوعیت دارد.

وی ادامه داد: این دانشگاه دوره‌های کاربردی داشت که حذف کردیم و برنامه بعدی ما در این دانشگاه متوازن سازی نسبت هیات علمی به دانشجویان است.

توقف پذیرش دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه جامع و فنی و حرفه ای

معاون آموزشی وزارت علوم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از سال ۹۳ ورود دانشگاه های فنی و حرفه ای و جامع علمی و کاربردی به دوره تحصیلات تکمیلی متوقف شد، در حال حاضر ۱۹ دانشجو در مقطع فوق لیسانس دانشگاه جامع علمی و کاربردی تحصیل می کنند.

وی افزود: اما به این معنی نیست که این دانشگاه ها در دراز مدت نمی توانند در دوره ارشد ورود پیدا کنند ولی باید متناسب با ماموریت خودشان باشد و در رابطه با دوره های مهارتی می توانند ورود داشته باشند.

شریعتی نیاسر درباره پژوهانه دانشجویان دکتری نیز گفت: در سال ۹۳ آیین نامه ای تدوین کردیم در ارتباط با اعطای وام به دانشجویان دکتری، قبل از این آیین نامه به دانشجویان دکتری پژوهانه پرداخت می شد که هر دانشجوی دکتری پنج میلیون تومان در طول تحصیل خود پژوهانه دریافت می کرد.

وی افزود: بعد از تدوین آیین نامه اعطای وام دکتری در سال اول ۶۰ میلیارد تومان به این بخش اختصاص داده شد که به برخی از دانشجویان دکتری بین ۵۵۰ تا ۷۵۰ تومان در طول تحصیل ماهانه پرداخت می شد که این دانشجویان دو سال پس از تحصیل در مدت پنج سال باید آن را بازمی گرداندند، سال گذشته مبلغ این وام به ۱۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت و به تمام دانشجویان پرداخت شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 11 بهمن 96، کد مطلب: 4214030: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین