پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۵۷
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
در جنوب کرمان محرومیت دو نوع است؛ محرومیتهای معیشتی و محرومیت های فرهنگی. هنوز که هنوز است مردم بسیاری از روستاهای محروم جنوب کرمان سرویس بهداشتی و حمام ندارند. متاسفانه در بعضی از روستاها زنان برای قضای حاجت مجبورند به بیابان و کوه بروند. این برای من مسلمان درد اور است.

شعارسال: بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ گروه جهادی شناسنامه دار و شناسایی شده در کشور وجود دارد که در ایام مختلف سال از طریق برگزاری اردوی جهادی به خدمت رسانی در مناطق محروم کشور می پردازند. گروه جهادی فدائیان عدالت یکی از گروه های با سابقه و شاخص جهادی است که در سال ۱۳۸۱ توسط طلاب بسیجی مدرسه علمیه معصومیه قم تشکیل شد و کار خود را با برگزاری اردوی جهادی در روستاهای مستضعف نشین قم آغاز کرد. این گروه جهادی در ادامه فعالیت هایش، راهی استان کرمان و مناطق محروم جنوب آن شد و سالهاست که خدمت رسانی به مستضعفین این منطقه را دنبال می کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا فراهانی، مسئول این گروه جهادی است. او البته خودش را خادم گروه جهادی فدائیان عدالت می داند. خبرنگار ما برای آشنایی با فعالیت های گروه جهادی فدائیان عدالت با آقای فراهانی به گفت و گو نشسته است.

*خدمت رسانی به مردم از هر عمل مستحبی بالاتر است

مسئول گروه جهادی فدائیان عدالت، درباره ترکیب اعضای این گروه و حوزه فعالیت هایش، گفت: با توجه به محرومیت جنوب کرمان تصمیمان بر این شد که خدمت رسانی گروه جهادی فداییان عدالت در روستاهای این منطقه متمرکز شود. گروه جهادی فداییان عدالت دارای ۳۵۰ عضو طلبه از سراسر کشور است که ۵۰ نفر انها خانم و بقیه آقا هستند. روال ما اینگونه است که برای شناسایی مناطق محروم، ابتدا واحد تحقیق گروه جهادی به منطقه اعزام می شود و بعد از صحبت با مسئولین و انجام بررسی های لازم، یک منطقه محروم برای خدمت رسانی انتخاب می شود.

وی افزود: به نظر من خدمت رسانی به مناطق محروم از انجام اعمال مستحبی با ارزش تر است. بنده بین اعتکاف در مسجد و حضور در ادارات دولتی برای گرفتن حقوق محرومین، حتما گزینه دوم را انتخاب می

کنم. خدمت رسانی به مناطق محروم برکات شخصی بسیاری برای من و سایر دوستانم در گروه جهادی به همراه داشته است.

مسئول گروه جهادی فدائیان عدالت با بیان اینکه مشکل اصلی کشور ما کمبود علم نیست بلکه فقدان عمل است، گفت: وقتی یک طلبه یا یک مسئول به منطقه محروم می رود و آستین های خود را بالا می زند این مردم به نظام، انقلاب و دین امیدوار می شوند و اول کسی را که دعا می کنند رهبر عزیزمان است. مردم باید خدمت رسانی را ببینند، با سخنرانی مشکلات حل نمی شود.

*اقتصاد مقاومتی در روستا

حجت الاسلام والمسلمین فراهانی افزود: گروه جهادی ما به فعالیت های اقتصاد مقاومتی نیز اهتمام داشته و تلاش کرده است به قول معروف به روستاییان ماهی گیری آموزش دهد نه اینکه به آنها ماهی دهد. در شهرستان قلعه گنج و در روستای اردوگاه، ۸ هکتار زمین را زیر کشت یونجه بردیم و به روستاییان همان روستا واگذار کردیم تا این کار را ادامه دهند. در بسیاری موارد به خانمهای روستایی چرخ خیاطی تحویل دادیم تا به درآمدزایی بپردازند. تنورهای خانگی برای روستاییان درست کردیم که با استفاده از آن ها نان سنتی می پزند و برای فروش به شهر می برند. در برخی موارد برای بعضی از روستاییان گاو خریداری شده و از همان گاو روزی خود را کسب می کنند. برای بعضی دیگر نیز مغازه گرفتیم تا بتوانند محصولات خود را به فروش برساند.

وی درباره محرومیت های جنوب کرمان، خاطرنشان کرد: در جنوب کرمان محرومیت دو نوع است؛ محرومیتهای معیشتی و محرومیت های فرهنگی. هنوز که هنوز است مردم بسیاری از روستاهای محروم جنوب کرمان سرویس بهداشتی و حمام ندارند. متاسفانه در بعضی از روستاها زنان برای قضای حاجت مجبورند به بیابان و کوه بروند. این برای من مسلمان درد اور است که ناموسم به علت فقر مادی در روستا و به علت نبود امکانات اولیه ای نظیر سرویس بهداشتی باید راهی بیابان شود.

*وهابیت بیدار است

مسئول گروه جهادی فدائیان عدالت با بیان اینکه فقر فرهنگی در کنار فقر معیشتی خروجی دردناکی به همراه دارد، گفت: وهابیت بیدار است و در روستاهای محروم ما در حال فعالیت است. آن ها هزینه های زیادی صرف می کنند تا جوانان ایرانی را از سنگر تشیع بیرون بکشند. ما طلبه ها باید سرباز امام زمان (عج) باشیم نه سربار، طلبه ها باید به مناطق محروم بیایند و کار فرهنگی انجام دهند. آمدن یک طلبه به روستای محروم و پیگیری امور روستا بسیار کارساز است. بسیاری از ساکنان روستاهای جنوب کرمان دچار مشکلات و بیماری های متعددی هستند اما پول کافی برای درمان ندارند. برخی از جوانان در این روستاهای محروم دچار بیماری های روحی و روانی شده اند زیرا هیچ امکاناتی ندارند و بیکار هستند.

حجت الاسلام والمسلمین فراهانی افزود: در شهرستان عنبرآباد در بخش جبل بارز جنوبی، روستای چشمه بنه برق نداشته و روستاهای تیدران، تنگشا، بنگلو، چشمه بنه و آسیاباد خانه بهداشت ندارند. روستای چشمه بنه روستایی است که از اول انقلاب کمتر مسئولی به آنجا رفته است. روستای کنارستان و روستای تیغ سیاه و روستای آغین نیز از روستاهای بسیار محروم هستند. روستای عازین که نزدیک به ۶۰ خانوار دارد و ما به انجا رفته بودیم حدود ۳ ساعت تا جاده ماشین رو فاصله دارد. در این روستا سرویس بهداشتی نیست و حمام ها و مدارس کپری هستند و مردم در بیابان قضای حاجت می کنند.

*کار جهادی فعالیتی مردمی است

وی درباره استفاده گروه جهادی فدائیان ولایت از ظرفیت های خیرین، گفت: همواره خیرین بسیاری برای کمک به مستضعفین و همکاری با ما اعلام آمادگی کرده اند و بخش عمده هزینه کارهای عمرانی از این طریق تامین می شود. کارهای جهادی فعالیت هایی مردمی است و اصولا کار مردمی موفق تر است زیرا کار دولتی باید روال طولانی را طی کند و منتظر بودجه باشد تازه اگر مشکلی در بین راه پیش نیاید. متاسفانه برای برخی از مسئولین ما محرومان و پابرهنگان اولویت ندارند در صورتی که به فرمایش امام خمینی (ره) محرومان ولی نعمت ما هستند. در حال حاضر اولویت اصلی در کشور ما مسائل سیاسی و جناحی شده است اما با این وجود کمک خیرین به داد مردمان مناطق محروم می رسد.

*فقط یک شب در کپر بخوابید

مسئول گروه جهادی فدائیان عدالت، خاطرنشان کرد: مردم محروم جنوب کرمان از مسئولان توقع زیادی ندارند، اصلا هیچ توقع مادی ندارند. فقط از آن ها می خواهند که یک شب در کپر بخوابند و حال آن ها را درک کنند. در روستاهای محروم کرمان زنان باردار غالبا با مشکل سوء تغذیه مواجهند و این برای فرزندانشان بسیار خطرناک است.

حجت الاسلام والمسلمین فراهانی درباره فعالیت های عمرانی فدائیان عدالت در جنوب استان کرمان خاطرنشان کرد: گروه جهادی ما تا امروز ۱۰ مسجد در روستاهای جنوب کرمان ساخته است. امسال هم ۱۲ خانه برای خانواده های بی سرپرست و ایتام ساختیم. اعضای گروه جهادی ما بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته به طور دائمی در منطقه حاضر هستند و هیچ روزی از سال روستاهای محروم کرمان از حضور جهادگران گروه فدائیان عدالت خالی نیست.








با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری سفیرجنوب، تاریخ انتشار: 4بهمن1394، کدخبر: 33421: www.safirjonoob.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین