پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۰۰
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
پروژه‌های دهه فجر نشانه است، حرکتی نمادین که یادمان نرود مسیر اصلی همین «خدمت» است و راه را گم نکنیم، فجر امسال هم از روستا گرفته تا شهر شاهد افتتاح و کلنگ‌زنی‌های مختلفی بودند

شعارسال: پل، جاده، آب، گاز، برق، مدرسه و ...آن‌قدری که در آمارها گاهی تکراری و کلیشه‌ای است روی زمین و در دورترین نقطه این آب‌وخاک ملموس و خواستی است، وقتی مدرسه‌ای ساخته می‌شود یا جاده‌ای به مقصد می‌رسد، می‌شود اشتیاق را در چشم دختربچه روستایی و پدرش دید که حالا دغدغه‌هایشان کمتر شده است.

باید در انتهای یک‌راه بن‌بست گیر افتاده باشی تا طعم رسیدن یک جاده زیر زبانت مزه کند، باید زیر یک سقف ترک‌خورده درس‌خوانده باشی تا حالا مدرسه نونوار برایت تکرار موضوع انشای «می‌خواهی چه‌کاره شوی» را خواستی و البته توانستی کند.

اگر عطش تشنگی روی لب‌هایت خشکیده باشد می‌شود مزه آب را فهمید و اگر سرما را تا بن دندان استخوانت لمس کرده باشی می‌توانی بگویی گرمای این روزهای خانه‌ات چند درجه با سوز و سرمای دیروز فاصله دارد.

حکایت این روزهای روستای دورافتاده و شهر و شهرستان‌های کوچک و بزرگ همین است، جایی که سال‌ها طعم محرومیت را چشیده و حالا سه دهه است که تلاش می‌شود برایشان «میم مثل محرومیت» را به «ت» توانستن و «خ» خواستن تغییر انشاء داد.

همه ماجرا همین نیست، این‌ها بهانه است، باید از داشته‌هایت از استقلال و فرهنگ و تدین گرفته تا ارزش و آرمان‌های دینی و ملی دور نگه‌داشته شده باشی تا بدانی حالِ امروز این ملت چقدر می‌ارزد، همه این‌ها سخت به‌دست‌آمده و همین سختی ارزشمند و دوست‌داشتنیش کرده است.

*هجی کردن «آب بابا» برای همه بچه‌های ایران

برای رفتن تا جایی این‌قدر دور کمی تردید داری و اینکه آیا ارزشش را دارد برای تهیه یک گزارش این‌قدر دور از شهر و دیار خود بروی. بعدها پس از حضور در میان کودکان روستایی و عشایری متوجه می‌شوی اینجا آن‌قدر هم دور نیست که تو می‌اندیشیدی. اینجا جایی همین نزدیکی است، جایی که کودکان برای رسیدن به آرزوهای دورشان چقدر معصوم‌اند و چقدر مصمم.

همراه کاروان برای رسیدن به روستایی پشت کوه‌های سخت به راه افتادیم، نیروهایی که قرار است مدرسه پیش‌ساخته را در روستا سرپا کند هم‌فکر نمی‌کردند برای ساخت یک مدرسه کوچک در دل یک روستای دورافتاده باید از این کوه‌های وحشتناک عبور کنند.

اینجا شاید پاهایمان خسته شود ولی هنوز دل‌هایمان قرص است که همین نزدیکی کودکانی بی‌تاب دیدن مدرسه جدیدشان هستند.

به روستا می‌رسیم، روستایی در میان کوه‌های بلند با مردمان بلندنظر...همه به استقبالمان می‌آیند. کودکان روستا که منتظرمان بودند، خستگی‌مان را با نگاهشان بدرقه می‌کنند و فراموش می‌کنیم که چقدر سخت بود آمدن تا این روستای دوردست؛ کارگران مشغول به سر پا کردن مدرسه پیش‌ساخته می‌شوند و کودکان با چشمانی مشتاق نظاره‌گر کارند. کیف‌های مدرسه را روی دوش انداخته‌اند و انتظار می‌کشند که زودتر همه‌چیز مهیای شروعی دوباره شود.

معاون عمرانی وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرده است که در همین ایام دهه فجر امسال دو هزار و ۸۰۰ کلاس درس جدید در کشور افتتاح می‌شود، کلاس‌هایی که پشت ساخته‌شدن هرکدامشان می‌شود سراغ دل‌هایی را گرفت که با همین بهانه خوش می‌شوند.

مرتضی رئیسی گفته است که «پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۵۲۳ هزار کلاس درس با زیربنای ۶۳ میلیون مترمربع ساخته‌شده که بخشی از این فضا جایگزین مدارس تخریبی قبل انقلاب شده است.»

*وصل در نقطه فصل؛ وقتی جاده‌ها معجزه می‌کنند

برای رسیدن به اهالی روستا و شرکت در جشن انقلاب آن‌ها کوه‌های سفیدپوش را در سرمای زمستان پشت سر می‌گذاریم. پس از گذر از یک مسیر پیچ‌درپیچ، روستا از دور برایمان دست تکان می‌دهد. اینجا در مرز دو استان لرستان و مرکزی روستایی قرار دارد که از محرومیت به آبادانی رسیده است.

برخی از قدیمی‌های روستا کنار دیوار مدرسه از آفتاب زمستانی لذت می‌برند و چشم به جاده دوخته‌اند. یکی از پیرمردهای روستایی می‌گوید: قبل‌ترها، یعنی قبل از پیروزی انقلاب، راه و جاده نداشتیم و هر وقت یکی از اهالی مریض می‌شد مجبور بودیم راه زیادی را از بیراهه طی کنیم تا شاید به شهر برسیم و شاید هم نرسیم.

انگار همه آن روزها را به یاد دارد، چون گاهی تأمل می‌کند و بعدش دوباره روایتش را تکرار می‌کند، از نقطه سر خط...

ته ته حرف‌هایش با لبخندی می‌گوید که شما نمی‌دانید من از چه حرف می‌زنم، شما این روزها را می‌بینید و ما تک‌تک روزهای این راه ۳۷ ساله را به یاد می‌آوریم که از کجا به اینجا رسیده‌ایم.

این روایت تنها اینجا مرور نمی‌شود، کمی آن‌طرف‌تر در مرز چهارمحال و بختیاری روستاهایی به هم پیوند خورده‌اند که سال‌ها راهشان از مرگ و خطر عبور می‌کرد. اهالی اینجا خاطرات تلخی از کابوس «گرگر» دارند، روستائیانی که سال‌ها مجبور بودند برای عبور از «رودبار» به آب بزنند؛ یا جان را می‌دادند یا انگشتان دستانشان را.

ماجرا فقط راه‌های روستایی نیست، اوضاع وصل شهرها و استان‌ها در مسیرهای جاده‌ای و ریلی و هوایی هم همین است تا علی نورزاد معاون وزیر راه و شهرسازی از افتتاح ۴۰۹ کیلومتر راه، بزرگراه و آزادراه به مناسبت دهه فجر خبر دهد، پروژه هایی که مشت نمونه خروار است از تحولاتی که بعد از انقلاب در مسیر راههای روستایی و بین شهری ایجاد شده است.

نورزاد گفته است: «این پروژه‌ها علاوه بر تکمیل کریدورهای بزرگراهی و آزادراهی در کشور و تسهیل رفت‌وآمد در ارتقای ایمنی و کاهش تصادف‌های رانندگی نیز بسیار مؤثر خواهند بود.»

*افتتاحیه‌هایی که نماد و نشانه است

و اما پروژه‌های افتتاحی در دهه فجر نماد و نشانه است، حرکتی نمادین که یادمان نرود راه و مسیر اصلی همین «خدمت» است و شاد کردن دل مردمی که پای همه‌چیز انقلابشان ایستاده‌اند، این دولت و آن دولت ندارد، مسیر ۳۷ ساله طی شده متعلق به انقلابی است که مالِ خود همین مردم است.

مرور پروژه‌های افتتاحی در استان‌های مختلف کشور نشان می‌دهد که سهم استان‌های مختلف کشور کم یا زیاد در این زمینه حفظ‌شده است، در جدول زیر جزئیاتی از پروژه‌های قابل‌افتتاح در این ایام آورده شده است، پروژه هایی که بخشی از آنها در دولت‌های گذشته آغاز شده و به رغم کمبود اعتبارات و مشکلات ناشی از تحریم ها به نتیجه رسیده است.

نام استان

تعداد پروژه های افتتاحی

آذربایجان شرقی

افتتاح ۲۲۰۰ پروژه

آذربایجان غربی

افتتاح ۴۲۴ پروژه

اردبیل

افتتاح ۳۸۰ پروژه

اصفهان

افتتاح ۱۳۷۵ پروژه

البرز

افتتاح ۲۶۶ پروژه

ایلام

افتتاح ۱۹۰ پروژه

تهران

افتتاح ۶۳۸ پروژه

بوشهر

افتتاح ۵۲۲ پروژه

چهارمحال و بختیاری

افتتاح ۱۸۷ پروژه

خراسان جنوبی

افتتاح ۶۴۵ پروژه

خراسان رضوی

افتتاح ۱۲۷۷ پروژه

خراسان شمالی

افتتاح ۵۳۰ پروژه

خوزستان

افتتاح ۶۷۸ پروژه

زنجان

افتتاح ۴۱۹ پروژه

سمنان

افتتاح ۴۱۶ پروژه

سیستان و بلوچستان

افتتاح ۹۷۵ پروژه

فارس

افتتاح ۱۲۰۰ پروژه

قزوین

افتتاح ۷۸۶ پروژه

قم

افتتاح ۷۹ پروژه

کردستان

افتتاح ۳۰۷ پروژه

کرمان

افتتاح ۵۵۳ پروژه

کرمانشاه

افتتاح ۳۷۴ پروژه

کهگیلویه و بویراحمد

افتتاح ۳۵۷ پروژه

گلستان

افتتاح ۱۳۴۶ پروژه

گیلان

افتتاح ۱۰۷۱ پروژه

لرستان

افتتاح ۹۴۴ پروژه

مازندران

افتتاح ۷۱۳ پروژه

مرکزی

افتتاح ۶۷۴ پروژه

هرمزگان

افتتاح ۶۱۷ پروژه

همدان

افتتاح ۵۸۷ پروژه

یزد

اعلام نشده است


کدام استان‌ها بیشترین پروژه را داشتند؟

مقایسه آمار اعلامی از سوی مسئولان نشان می‌دهد که استان آذربایجان شرقی با دو هزار و ۲۰۰ پروژه بیشترین تعداد افتتاحیه را در این ایام دارد. بعدازاین استان اصفهان، گلستان و خراسان رضوی رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

اگر از برنامه‌های مهمی مثل رونمایی سه دستاورد مهم عرصه فضایی کشور با حضور رئیس جمهوری در تهران بگذریم، می‌توان به استان‌ها رفت و برخی پروژه‌های شاخص این روزها را شاهد مثال برای تأیید دستاوردهای انقلاب اسلامی آورد.

استان اصفهان در این ایام میزبان افتتاحیه ۱۰ هزار واحد مسکن مهر بوده، موضوعی که برای هفت هزار واحد مسکن مهر لرستانی‌ها، پنج هزار واحد مسکن مهر خراسان رضوی، چهار هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی قزوین، دو هزار و ۱۴۹ واحد مسکن مهر کرمانشاه، ۹۷۴ واحد مسکن مهر در خراسان جنوبی و ... تکرار شد.

استاندار اصفهان هم از بهره‌برداری۷۵۴ پروژه در بخش تعاونی استان در ایام دهه مبارک فجر خبر داده و خوزستان هم شاهد افتتاح ۲۰ پروژه شاخص بوده که گفته شده بهره‌برداری از دو پروژه با حضور دو وزیر آغاز می‌شود.

خط دوم راه‌آهن اهواز ـ بندر امام به طول ۸۱ کیلومتر با مبلغ ۱۲۵ میلیارد تومان، افتتاح تأسیسات آب روستاهای مسیر شلمچه بااعتبار پنج میلیارد تومان به طول ۱۵ کیلومتر افتتاح ایستگاه جدید راه‌آهن ماهشهر بااعتبار ۱۳.۵ میلیارد تومان ازجمله پروژه‌های افتتاحی خوزستان بوده است.

در آذربایجان شرقی گازرسانی به ۱۲۴ روستا بهره‌برداری شده است، کرمانشاه هم در این ایام گازرسانی ۱۱۴ روستایش تکمیل شد و کهگیلویه و بویراحمدی‌ها هم شاهد افتتاح پروژه‌ اقتصادی آجر دهدشت بااعتباری قریب به ۵۰ میلیارد تومان خواهند بود.

افتتاح۵۰ پروژه آبرسانی در ۶۰ روستای استان تهران و بهره‌برداری رسمی از کارخانه کانسرام و سیمان طبس از دیگر افتتاحیه هایی بوده که تاکنون انجام شده است.

تقاطع علی‌آباد، مجتمع آموزشی شبانه مراوه‌تپه، مدرسه خیریه صدرا و ساجدِ آقایی گرگان، کارخانه مقوای آزادشهر، کارخانه رنگ شیمیایی گنبدکاووس، کارخانه پروفیل آق‌قلا از پروژه‌های گلستان برای افتتاح در دهه فجر است.

*مسئولان برای افتتاح کجا رفتند؟

استان سمنان در این ایام میزبان وزیر بهداشت بود که پروژه بیمارستان ولایت دامغان با ۱۷۸ تختخواب، دارای هشت بخش فعال شامل داخلی، جراحی، زنان و زایمان، لیبر، آی سی یو، سی‌سی‌یو، اطفال، اتاق عمل و اورژانس را افتتاح کرد.

قزوین برای افتتاح پروژه‌هایی مانند تکمیل مسکن مهر محمدیه، بیمارستان دولتی تاکستان و چندین واحد صنعتی قرار بود شاهد حضور معاون اول رئیس‌جمهور باشد که این سفر به تعویق افتاد.

به‌رغم لغو سفر معاون اول رئیس جمهور به قزوین جهانگیری در این ایام راهی هرمزگان شد و همزمان با چهارمین روز از دهه فجر دو پروژه نیروگاه گازی برق گنو در شمال بندرعباس و آب‌رسانی از سد جگین به شهر جاسک را به همراه وزیر نیرو افتتاح کرد.

وزیر ارتباطات هم در این ایام به افتتاح پروژه‌های مخابراتی و ارتباطی به استان‌های مختلف سفر کرد که قم، سیستان و بلوچستان و فارس ازجمله این سفرها بود، در استان فارس ۹۲۰ روستا به اینترنت پرسرعت مجهز شدند.

مرحله اول باند دوم محور هراز هم با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید، پروژه ای که عباس آخوندی گفته است برای تکمیل آن ۶۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار همچنان نیاز است.

حمیدرضا عراقی معاون وزیر نفت نیز به استان فارس سفر و ۴۷۵ پروژه گازرسانی این استان را افتتاح کرد. مجتمع بنزین سازی شرکت پالایش نفت اصفهان با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بهره برداری شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به کردستان رفت تا کلنگ آغاز احداث کارخانه تولید سیگار به زمین بزند، کارخانه ای که توسط سرمایه گذاران ایرانی و ترکیه ای ساخته می شود و پیش بینی شده که در سال ۵ میلیارد نخ سیگار با هدف صادرات به خارج از کشور تولید شود.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در این ایام نخستین هتل پنج ستاره شهر سمنان و پارک آبی آن را افتتاح کرد.

مطابق اعلام قبلی مسئولان خراسان رضوی رئیس‌جمهور هم شنبه آینده به مشهد می‌رود تا پروژه برقی کردن قطار این شهر را کلید بزند.

*راهی که همچنان باقی‌ است

سفرمان به روستا تمام می‌شود، در آخرین لحظات حضورمان چرخی در مدرسه روستا می‌زنیم، از پرچم سه رنگ سردرِ مدرسه گرفته تا آذین‌بندی کلاس‌های درس و شعف مردمان روستا همه نشانه است، شهری و روستایی ندارد، این مردم تکلیف خود را خوب می‌دانند، اینجا بچه‌ها یاد می‌گیرند که آنچه سخت به دست آمده را آسان از دست ندهند.

قدم‌به‌قدم آمده‌ایم و آجر روی آجر گذاشته‌ایم و دیوار اعتمادمان را بلندتر کرده‌ایم، سنگ به سنگِ مسیر طی شده را زخم‌های روی پایمان نشان می‌دهد، سنگ‌هایی که جلوی راهمان را نتوانستند بگیرند و حالا همان هستیم که بودیم، با داشتنی‌های ارزشمندی که گذشت ۳۷ سال بر بهای آن‌ها افزوده است.

اما هنوز راه باقی ست، هنوز کار روی زمین‌مانده زیاد داریم، از دل روستا گرفته تا قلب شهرها،کارهای روی زمین‌مانده همت می‌خواهد و شاید هم یادآوری، یادآوری اینکه کجا بودیم، کجا هستیم و باید به کجا برسیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 16بهمن1394، کدخبر: 3042273: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین