پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۳۵
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸
علیرضا دائمی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو میگوید: نگاه مسئولان وزارت نیرو تنها به جمعیت ۸۰ میلیونی ایران نیست ما در منطقه ای از دنیا زندگی می کنیم که می توانیم امکانات ۴۰۰ میلیون نفر را در بخش نیرو و آب بهبود ببخشیم.

شعار سال:حوزه آب و برق طی سال های اخیر یکی از پرتنش ترین بخش های اقتصاد ایران بوده است چه از لحاظ اعتبارات و اجرای طرح های عمرانی و چه از جنبه عومال محیطی مانند کاهش شدید بارش ها و....

یکی از مسائلی که به شدت مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی را در این حوزه تحت فشار قرار داده است، کمبود قابل ملاحظه اعتبارات است. در این سال ها شاید یکی از بدترین شرایط به سال 94 بازمی گردد که تنها 45 درصد اعتبارات مصوب حوزه آب در بودجه تخصیص داده شد.این کمبود منابع مالی به طور قطع آثار زیانبار خود را در سال های آینده به اشکال مختلفی آشکار خواهدکرد.

گزارش معاونت نظارت مجلس هم نشان می دهد در نیمه نخست سال 94 از مجموع ۹۳ مورد از احکام مربوط به بخش آب و کشاورزی که در استان‌های کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند، ۴.۳ درصد به صورت کامل و ۳.۲ درصد به صورت ناقص اجرا شده و ۹۲.۵ درصد نیز به مرحله اجرایی شدن نرسیده‌اند.

از مجموع ۶۹ مورد از احکام مربوط به بخش انرژی که در استان‌های کشور مورد بررسی قرار گرفته‌اند، ۴.۳۵ درصد به صورت کامل و ۷.۲۵ درصد به صورت ناقص اجرا شده و ۸۸.۴ درصد نیز به مرحله اجرایی شدن نرسیده است.

علیرضا دائمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزیر نیرو در رابطه با تخصیص اعتباری که در بودجه ۹۴ برای حوزه نیرو در نظر گرفته شده بود، گفت: « حدود 40 درصد از اعتبارات مصوب تا نیمه اسفند ماه سال 94 تخصیص داده شد و در ارتباط با اعتبارات تخصیص یافته تا پایان سال باید در ماه های ابتدایی سال 95 ارزیابی داشته باشیم البته باید گفت دولت بیش از ۵ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق مشارکت به ما کمک کرده است که اگر آن را بخواهیم در نظر بگیریم، تخصیص اعتبار بودجه در سال ۹۴ بد نبوده است».

وی ادامه داد:« ۵در حوزه نیرو هزارمیلیارد تومان از اوراق مشارکت،حدود۳ هزار میلیارد تومان از اعتبارات عمومی و نزدیک به ۶ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی استفاده شده است که از این مقدار فقط جمع اعتبارات دولتی، حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان می شود. اگر اعتبارات دیگر را هم اضافه کنیم مانند اعتبار بانک توسعه اسلامی و طرح های دیگری که با مشارکت مردم بوده است حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ سرمایه گذاری در حوزه نیرو انجام شده است».

معاون وزیر نیرو با توجه به اینکه کار تصویب بودجه سال 95 به همین سال موکول شده است در ارتباط با اعتبارات پیش بینی شده در لایحه بودجه گفت:« واقعیت این است کهبودجه سال 95 یک بودجه انقباضی است و اعتبارات در نظر گرفته شده برای حوزه نیرو در این لایحه تقریبا معادل سال۹۴ استالبته با قدری کاهش که حدود 1 درصد در بخش آب و کمتر از ۵ درصد در حوزه انرژی است ولی در یک ارزیابی کلی اعتبارات تعیین شده برای حوزه نیرو در لایحه بوده 95 معادل سال 94 است».

دائمی ادامه داد:« این برای ما خبر خوبی نیست. منابع مالی که نیاز داریم برای اتمام طرح های نیمه تمام و طرح های جدید کفاف نمی دهد. وقتی صنایع و کشاورزی توسعه و تحرک پیدا کند طبعا مصرف آب و برق به صورت تصاعدی افزایش پیدا می کند بنا بر این قطعا به منابع بیشتری در حوزه نیرو احتیاج داریم. ضمن اینکه باید تورم سال 95 نسبت به سال 94 را هم درنظر گرفت».

معاون وزیر نیرو افزود:«در سال ۹۴ هم اگر کمک اوراق مشارکت به مقدار 5 هزار میلیارد تومان و 6 هزار میلیارد یارانه صنایع نبود قطعا بودجه به تنهایی کفاف نمی داد. نکته ای که باید اضافه کنم این است که بودجه های عمرانی ما الان به شکل اهرم عمل می کند یعنی خود بودجه اصلا برای اقدامات ما کافی نیست و ما از این بودجه به عنوان اهرم استفاده می کنیم و سرمایه گذاری های خارجی و طرح های B.O.T و... را اجرا می کنیم».

وی در بخش دیگری از این گفت و گو درباره منابع مورد نیاز برای تحقق اهداف تعیین شده لایحه برنامه ششم توسعه در حوزه نیرو گفت:« پیش بینی این است که برای تحقق اهداف تعیین شده برنامه ششم توسعه حداقل ۱۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز داریم».

دائمی با اشاره به منابع لازم برای تکمیل طرح های نیمه تمام گفت:«طرح های نیمه تمام در حوزه نیرو از دولت قبل به دولت یازدهم رسیده است.در بخش آب چیزی حدود 800 طرح نیمه تمام داشتیم که در دولت یازدهم بودجه ریالی لازم برای اتمام این طرح ها به قیمت امروز نه قیمت سال ۹۲ که این طرح ها بعضا آغاز شد بیش از 120 هزار میلیارد تومان بود. در بخشی از این طرح ها بخش خصوصی مشارکت و سرمایه گذاری کرده و با حمایت بخش خصوصی در حال انجام است».

وی ارزش سرمایه‌گذاری‌های کشور در صنعت آب را حدود ۲00 هزار میلیارد تومان براوردکرد و گفت:« در حال حاضر یکی از مأموریت های وزارت نیرو ی اداره تاسیسات بزرگی مانند سدها و نیروگاه‌های آبی و تاسیسات آب و فاضلاب است که ارزشی 200 هزار میلیارد تومانی دارد. به عنوان نمونه ما ۶ تصفیه خانه بزرگ اطراف تهران داریم که دو تا از این تصفیه خانه ها بزرگترین تصفیه خانه های خاور میانه است. در نیروگاه ها هم ما رتبه ۱۶ دنیا را داریم. در تولید برق ما پیشرفت های چشمگیری داشته‌ایم. گروه مپنا که وابسته به وزارت نیرو است جزو ۱۰ سازنده بزرگ نیروگاه‌های جهان است».

معاون وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که چه انتظاری از مجلس دهم دارید، گفت: «توقع داریم مجلس دهم با توجه ویژه به صنعت برق و آب بپردازد. وزارت نیرو چالش های بزرگی دارد؛ ما به عنوان وزارتخانه ای که به تمام مردم خدمات ارائه می دهیم و از یک سو در حال صادرات محصولات مثل آب و برق و خدمات فنی هستیم، نیازهای ویژه ای داریم. ۳۵۰ شرکت بزرگ تنها در بخش آب خدمت‌رسانی می کنند. بزرگترین صنایع کشور که توسط بخش خصوصی اداره می شود نیروگاه ها هستند. این نیروگاه ها محصول حدود 5 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است که توسط بخش خصوصی اداره می شود بنا بر این مجلس باید به عنوان تنظیم کننده قوانین جهت دهی کشور به رشد را بر عهده بگیرد و شرایطی را فراهم کند که این سازمان عظیم اقتصادی آب و برق کشور بتواند ماموریت های خود را به نحو احسن انجام دهد».

وی افزود:« وزارت نیرو با ۳ کمیسیون در مجلس ارتباط دارد. کمیسیون انرژی در رابطه با صنایع برق و کمیسیون عمران که موضوعات آب شهری و فاضلاب در آن رسیدگی میشود و کمیسیون کشاورزی که بخش آب و کشاورزی را بررسی میکند. یک کمیسیون هم برنامه و بودجه است.بنابر این وزارت نیرو با بیش از نیمی از مجلس ارتباط دارد. کمتر وزارتخانه ای با این تعداد از کمیسیون های مجلس ارتباط دائم دارد. این ارتباط شرایطی را فراهم می کند که نقش مجلس در سرنوشت وزارت نیرو و نوع و کیفیت ارائه خدمات آن خیلی موثر است. تصور بنده این است که مجلس جدید با توجه خاص به این مسئله، چالش های این وزارتخانه را کمتر کند و اجازه بدهد انجام ماموریت ها تسهیل شود».

به گفته دائمی«نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که نگاه ما به حوزه نیرو به جمعیت ۸۰ میلیونی کشور نیست ما در جایی از دنیا زندگی می کنیم که می توانیم امکانات ۴۰۰ میلیون نفر را در بخش نیرو و آب بهبود ببخشیم؛ بخشی از برق ترکیه و طرح های بزرگ آبی که در کشورهای همسایه انجام شده توسط مجموعه های ایرانی احداث شده است. در تاجیکستان بزرگترین نیروگاه آبی و سد را ایرانی ها ساخته اند. در عراق بزرگترین سیستم انتقال آب و تصفیه خانه ها و نیروگاه های برق نجف را ما ساخته ایم. نگاه وزارت نیرو صرفا داخل کشور نیست به این فکر می کنیم که در منتطقه ای زندگی می کنیم که بخش عمده آن منطقه توسعه یافته نیست و می خواهیم با کمک سرمایه گذاری و دانش فنی خارجی این اقدامات را انجام دهیم. لازمه همه اینها این است که قوانین هم روان باشد که بتوانیم کارها را با چالاکی انجام دهیم. امیدواریم مجلس نقش موثر و خوب خود را ایفا کند».

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تحلیلی ایران (خبر آنلاین)، تاریخ انتشار 12 فرودین 1395، کد مطلب: -: آدرس سایت: www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین