پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۲۹۰
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۷
عضو کمیسیون انرژی گفت: کارت سوخت لازم است، اما تا کنون استفاده بهینه از ان نشده و منافع آن نیز برای دولت نیست.

شعار سال: قاچاق سوخت یکی از معضلاتی است که همواره توجه مسئولین را به خود جلب کرده است و هرسال قواعدی برای جلوگیری از این موضوع در بودجه پیش بینی می شود. امسال نیز بودن یا نبودن کارت سوخت مورد بحث قرار گرفت که نهایتا بهارستان نشینان رای به حفظ کارت سوخت و دو نرخی شدن آن دادند؛ حال اینکه این راهکار تا چه اندازه مانع قاچاق خواهد شد، خود سوالی دیگر است.

عضو کمیسیون انرژی : در مورد قاچاق سوخت آمار دقیقی وجود ندارد، اما حدود 300 تا 350 هزار لیتر قاچاق بنزین به عراق گزارش شده است.

امیرعباس سلطانی ادامه داد : متاسفانه بنزین از راه های مختلف قاچاق می شود، برای مثال مقادیر زیادی سوخت تحت عنوان روغن سوخته از کشور خارج می شود که در زمان گزارش از 10 کامیون قاچاق شاید یکی را متوجه و اعلام کنند.

وی افزود : آنچه مسلم است، یکی از عمده ترین دلایل قاچاق سوخت تفاوت قیمت است و همین امر موجب شده تا قاچاق بنزین صورت گیرد و مقادیر زیادی سوخت به کشورهای همسایه و همچنین به کشتی های اماراتی فروخته شود. متاسفانه این تفاوت قیمت آنچنان منافعی را به دنبال داشته که حتی جای قاچاق مواد مخدر را نیز گرفته و مافی های مواد مخدر نیز به این سمت سوق پیدا کرده اند.

سلطانی در مورد کارت سوخت گفت : به نظرمن کارت سوخت برای گازوئیل ضروری است، اما برای بنزین چندان مفید نیست. درواقع در این چند سالی که کارت سوخت در کشور ظهور و بروز پیدا کرده، به خوبی از آن بهره برداری نشد و از همین رو این کارت امروز خروجی نداشته است، مضاف بر آنکه راههای فرار نیز بسیار وجود دارد.

نماینده مردم بروجن خاطرنشان کرد: مجلس مسئله بنزین دو نرخی را تصویب کرد، اما واقعیت آن است که این موضوع هم نمی تواند مانع قاچاق سوخت شود، چرا که وقتی فردی کارت نداشته باشد باید با کارت جایگاه بنزین بزند و مبلغ اضافی نیز به خزانه دولت دولت نمی رود، بلکه به دست جایگاه دار می رسد.

وی ادامه داد: بنابراین هرچند معتقدم کارت سوخت لازم است اما تا کنون استفاده بهینه از ان نشده و منافع آن نیز برای دولت نیست، بلکه منافع آن برای برخی پیمانکارها و جایگاه داران است.

سلطانی تاکید کرد: هرچند معتقدم کارت سوخت خروجی نداشته است اما وجود آن را برای گازوئیل بسیار ضروری می دانم، چراکه امروز قاچاق گازوئیل بسیار زیاد است و هیچ کنترلی نیز بر آن وجود ندارد و از آنجایی که به دلیل تفاوت عمده قیمت منفعت آن بسیار زیاد است روزانه شاهد افزایش قاچاق گازوئیل هستیم.

وی در پایان گفت : اگر قرار است نسبت به سوخت کنترلی همه جانبه صورت گیرد، تنها یک راه حل برای آن وجود دارد و آن نرخ شناور است الگویی که در تمام کشورهای اروپایی انجام می شود به این معنا که کاهش و افزایش قیمت سوخت مبتنی بر قیمت ارز باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 3 اردیبهشت 1395، کد مطلب: 395426 www.bornanews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین