پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۹۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۹
شهردار کرمان گفت: جانمایی نامطلوب برخی مدارس غیرانتفاعی علاوه بر ایجاد گره ترافیکی در محدوده‌ مدارس، موجب به مخاطره افتادن دانش‌آموزان نیز شده است.

شعارسال: شهردار کرمان گفت: جانمایی نامطلوب برخی مدارس غیرانتفاعی علاوه بر ایجاد گره ترافیکی در محدوده‌ مدارس، موجب به مخاطره افتادن دانش‌آموزان نیز شده است.

سیدمهران عالم‌زاده پیش از ظهر چهارشنبه در نخستین همایش استانی معماری «من مدرسه‌ام» با بیان اینکه باید با فرهنگ‌سازی و ایجاد گفتمان جدید در ساخت‌وسازها توجه مسئولان و مردم را به این مهم جلب کرد، گفت: توجه به محتوای فضای آموزشی ضرروی است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شکل‌گیری مدارس غیرانتفاعی، اهمیت این موضوع مضاعف می‌شود، افزود: همچنین با توجه به حوزه‌ نفوذ فضاهای آموزشی، باید به جانمایی این فضاها در سطح شهر توجه داشته باشیم.

شهردار کرمان با بیان اینکه فضاهای آموزشی در طرح‌های تفضیلی و جامع جانمایی می‌شوند، رشد متوازن فضاهای آموزشی را ضروری دانست و در عین حال گفت: متأسفانه به‌دلیل عدم تملک، برخی از این فضاها از گردونه حذف می‌شوند.

عالم‌زاده افزود: پیاده‌پذیر بودن و امکان استفاده از دوچرخه برای رفت‌وآمد دانش‌آموزان به مدرسه ضرورت دارد، اما متأسفانه به‌دلیل نوع نگاهی که به خودرو و سواره داشتیم و اجازه دادیم هرکجا که خواست نفوذ کند، این امکان را از بچه‌ها گرفتیم.

وی توجه به موضوعات ترافیکی در جانمایی فضاهای آموزشی را نیز لازم دانست و گفت: جانمایی نامطلوب برخی مدارس غیرانتفاعی علاوه بر ایجاد گره ترافیکی در محدوده‌ مدارس، موجب به مخاطره افتادن دانش‌آموزان نیز شده است.

شهردار کرمان با تأکید بر اینکه فضاهای آموزشی نباید در نقاط حادثه‌خیز استقرار پیدا کنند، عدم استقرار فضاهای آموزشی در محله‌های پر سروصدا را نیز ضروری دانست و گفت: در طرح‌های تفضیلی و جامع به تمام این موارد توجه می‌شود، اما در عمل آنچه ساری و جاری است، قابل نقد است.

عالم‌زاده افزود: استفاده از سایت‌ها نیز متناسب نیست و این مهم استفاده از بهترین نور در فضای آموزشی را سلب می‌کند.

وی فضای پر و خالی در مدارس را نیز قابل اهمیت دانست و با بیان اینکه مدارس قدیم فضای باز مناسبی داشتند، گفت: به‌دلیل عدم تأمین زمین، مدارس بدون حیاط هستند و اجازه‌ نفس کشیدن را از بچه‌ها گرفته‌ایم.

شهردار کرمان افزود: توجه به نسبت فضای پر و خالی، موجب استفاده از فضای سبز مناسب نیز می‌شود.

عالم‌زاده با تأکید بر اینکه باید با توجه به معماری در ساخت‌وسازها که موضوع پایه‌ای است، این موضوعات در همه‌ ابعاد رعایت شود، تصریح کرد: به‌دلیل نگرانی از زلزله، فقط به امنیت جانی اهمیت داده شده است، اما اگر به معماری توجه نشود، مرگ تدریجی به‌همراه خواهد داشت.

وی افزود: نخستین اتفاق پاسخ دادن به عملکرد به‌عنوان حداقل نیاز در فضاهای آموزشی است که اگر به عملکرد پاسخ ندهیم، بقیه‌ موارد هم کارایی لازم را نخواهند داشت.

شهردار کرمان توجه به کالبد و پوسته‌ بنا را نیز ضروری دانست و گفت: مدرسه، سیما و منظر شهری است و باید به شاخص‌های معماری در ساخت‌وساز مدارس توجه شود.

عالم‌زاده افزود: اگر فضای بیرونی و درونی مدارس برای مخاطبان اصلی آن‌ها یعنی دانش‌آموزان جذاب باشد، می‌تواند بچه‌ها را به مدرسه جذب کند تا با علاقه به مدرسه وارد شوند، اما گاهی فضای مدارس خشک و بی‌روح هستند.

وی ادامه داد: ساخت‌وساز مدارس نباید تکراری باشد و نباید به سمت تیپ‌سازی برویم.

شهردار کرمان با بیان اینکه معماری متأثر از منطقه، اقلیم و سایر پارامترهاست، توجه به معماری داخلی فضاهای آموزشی را نیز ضروری دانست و گفت: توجه به معماری داخلی کیفیت یک فضا را بالا می‌برد و در مطلوبیت فضاهای آموزشی و افزایش کیفیت آموزش تأثیر بسزایی خواهد داشت.

عالم‌زاده افزود: اکنون، تنها نگرانی ما داشتن سرپناهی محکم برای استفاده‌ دانش‌آموزان است، اما اگر به معماری توجه اساسی داشته باشیم، بعدها وقتی به عقب برگردیم، می‌بینیم توانسته‌ایم بناهای فاخر در حوزه‌ معماری را تحویل جامعه دهیم.

شهردار کرمان همچنین با بیان اینکه توسعه محقق نمی‌شود، مگر از مجرای آموزش و پرورش، توجه به دو بال آموزش و پرورش به‌صورت متوازن را نیز ضروی دانست و گفت: در آموزش و پرورش باید به دو بُعد جسمی و روحی دانش‌آموزان توجه داشته باشیم.

وی جریان‌سازی کار فرهنگی در حوزه‌ معماری را ارزشمند دانست و در این راستا از مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمان برای برپایی این همایش تقدیر کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 18 بهمن 1396، کدخبر: 4221936، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
منظور از جانمایی چیه؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین