پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۹۹
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
گفتگو در رابطه با ابهامات مالي فدراسيون فوتبال با سعيد آگشته
* چرا حساسیت‌ها به ابهامات مالی فدراسیون و گزارش مالی حدفاصل مجمع قبلی تا مجمع پیش‌رو کم شده؟ در جریان مجمع قبلی شاهد این بودیم که اعضای فعال مجمع حساسیت بالایی به ارائه گزارش مالی از خودشان نشان می‌دادند اما در حال حاضر و در حالی که فرصت کوتاهی تا برگزاری مجمع جدید داریم چندان حساسیتی از اعضای مجمع نمی‌بینیم.

پیگیری‌ها و مطالباتمان همچنان مثل گذشته است و شاید در حال حاضر چندان رسانه‌ای نشده باشد؛ اما اعضای فعال مجمع همچنان مثل گذشته به موضوع گزارش مالی حساس هستند و منتظر ارائه گزارش آن هستیم. اما با توجه به قولی که آقایان داده بودند مبنی بر ارائه گزارش ظرف سه ماه و برگزاری مجمع، ما منتظر تحقق این وعده هستیم؛ هرچند طبق قانون باید ۲۱ روز قبل از برگزاری مجمع دستورجلسه و دعوت‌نامه‌ها برای اعضا ارسال شود، ‌این اتفاق هنوز نیفتاده ‌و در صورت عدم برگزاری مجمع در موعد مقرر ما حتما موضوع را رسانه‌ای خواهیم کرد.

متأسفانه آقای کفاشیان دوباره در حال اجرای بازی خرید زمان است و با توجه به عدم ارسال دعوت‌نامه‌ها، به نظر می‌رسد مجمع در زمان مقررش برگزار نشود. آقای کفاشیان گمان کردند، مشکل اعضای مجمع با برکناری رئیس کمیته و دبیرکل حل خواهد شد. مشکل ما اصلا افراد نیست.

ما همچنان نسبت به بی‌انضباطی‌های مالی رخ داده در فدراسیون اعتراض داریم و تا این موضوع برطرف و شفاف‌سازی نشود، از مواضع خود کوتاه نخواهیم آمد. دوستان بار‌ها مشکلات و بی‌انضباطی‌های مالی را تکذیب کردند اما اگر خاطرتان باشد من‌‌ همان زمان موضوع هوشنگ مقدس را مطرح کردم. آقایان به دروغ که هم در دین ما و هم در اخلاقیات پذیرفته شده نیست، آمدند در برنامه زنده تلویزیونی موضوع را تکذیب کردند.

خود آقای هوشنگ مقدس آمد و در برنامه ورزش و مردم ادعا کرد که هیچ پولی به حساب شخصی وی واریز نشده است. اما دیدید که الان اسناد آن منتشر شده که خلاف این ماجرا واقعیت دارد و ما هم اسنادی‌ داریم که تمام گردش مالی خارجی فدراسیون توسط آقای هوشنگ مقدس انجام شده که اگر لازم باشد، سایر اسناد را هم رسانه‌ای خواهیم کرد و آقای کفاشیان نسبت به این موضوع باید پاسخگو باشد؛ هم به مجمع فدراسیون و هم به نهادهای نظارتی.

* شما با انحلال کمیته امین شش نفره و واگذاری موضوع به فدراسیون موافق بودید؟ به نظر شما، غیرمنطقی نیست که این موضوع از دست کمیته امین مجمع بیرون آمد و به دست خود اعضای فدراسیون افتاد؟

‌باید ببینیم‌‌ یک کمیته با چه هدفی تشکیل می‌شود و چه سرانجامی خواهد داشت. متاسفانه یکی از اعضای همین کمیته، برای گرفتن مناصبی برای خود به دنبال لابی خود‌ رفت و همین‌ ‌منجر به آ‌ن شد که وارد یک زد‌و‌بندی شوند تا برای کسب منافعی کمیته را از کار بیندازند و منحل‌ کنند.

هم‌اکنون هیچ یک از ابهامات مالی برطرف نشده‌ و جایی که این مسأله باید حل می‌شد، همین کمیته امین مجمع بود. این کمیته مصوب مجمع بود و آن را بدون رأی‌گیری منحل کردند. فیلم مجمع وجود دارد. بدون شمارش رأی این کمیته منحل شد. آقای کفاشیان گفتند چه کسانی موافقند؟ ده نفر دستشان را بالا بردند و ایشان هم گفتند، تصویب شد. ما هم اعتراض کردیم که این نحوه مصوبه گرفتن درست نیست.

باید تعداد آرا مشخص باشد و در صورت‌جلسه قید شود. حتی برگزاری مجمع فوق‌العاده هم غیرقانونی بود که ما اعتراض کردیم و حتی در نامه‌ای این مسأله را به اطلاع شخص وزیر هم رساندیم، اما متأسفانه هنوز کاری نشده ‌و این‌ها نکاتی است که حتما باید پیگیری شود.

* با توجه به اتفاقات مجمع قبلی و اتفاقات بعد از آن، به ویژه موضوع برکناری‌ها در ساختار فدارسیون و در پی آن زیر سایه رفتن ماجرای گزارش مالی، اینطور به نظر می‌رسد که برکناری برخی افراد وجه‌المصالحه‌ ماندن کفاشیان در فدراسیون و سرپوش گذاشتن روی ماجرا‌ ابهامات مالی است؛ آیا واقعا اینطور است؟

به نظر من هم این طور می‌رسد که فدراسیون به دنبال مهندسی اتفاقات مجمع است. مهندسی مجمع از این جهت که بالاخره برخی ‌اعضا مانند مهندس قنبرزاده، مهندس بهرامی، آقای درودگر و خود من و برخی از اعضا هستند که همچنان با جدیت به دنبال مطالبات مجمع هستند. بدون اینکه هیچ گونه تشکل یا فراکسیونی‌ باشد، ناخوادآگاه به دنبال یکسری مطالبات عمومی و مشترک آمدیم و ‌حرف مشترکی زدیم. الان فدراسیون به دنبال این است که به هیأت‌ها و ادارات کل فشار وارد کند و یکسری از افرادی را که در برخی هیات‌ها با آن‌ها همراه نیستند، عوض کند. این مسئله به نظر من مصداق دخالت فدراسیون در حوزه استان‌هاست که به لحاظ آئین‌نامه هم منع شده است.

اینجا لازم است خیلی شفاف بگویم که آقای کفاشیان در حال کش دادن این ماجراست تا در انتخابات اردیبهشت کنفدراسیون فوتبال آسیا تکلیفش مشخص شود ولی لازم است به ایشان اعلام کنیم که مجمع نسبت به این مسأله حساس است و حداقل این است که ما حرفمان را می‌زنیم و مطالباتمان را اعلام ‌و ابهامات مالی را پیگیری می‌کنیم. راه حل مشکل هم در حال حاضر مهندسی انتخابات نیست.

راه آن پاسخگویی و شفاف‌سازی است. دوستان باید ابهامات فراوان مالی در حوزه گردش مالی‌شان، در حوزه سفر‌ها، پاداش‌ها، در حوزه ارزی، در حوزه دلار و نرخ تبدیل آن و... را برطرف کنند و به مجمع پاسخگو باشند. مجمع آینده هم مانند مجمع گذشته نیست و این ‌بار با حساسیت بالاتری موضوعات را پیگیری خواهد کرد. من همین‌جا از برخی ‌دوستان هیأت‌ها می‌خواهم نسبت به وظیفه قانونی خود در مجمع حساسیت بالاتری داشته باشند.

* آیا می‌توانید مهم‌ترین ابهامات مالی ‌که در حال حاضر دغدغه اعضای مجمع است، ‌عنوان کنید؟

‌یکسری گردش‌های مالی به وسیله فردی انجام شده که هیچ‌گونه وثیقه و تضامین قانونی به فدراسیون نداده است. ما اگر فدراسیون را در اشل کوچک‌تر یک شرکت در نظر بگیریم، اگر بخواهد با متعاملینش ارتباط برقرار کند، باید تضامین و وثایق مورد نظر را بگیرد. متأسفانه تمام گردش مالی خارجی و دلاری برای سفر‌ها، اردو‌ها، بازی‌های تدارکاتی، پول‌های فیفا و ای‌اف‌سی، همه و همه از طریق شخصی به اسم هوشنگ مقدس انجام شده؛ ‌آن هم بدون گرفتن حتی یک برگه تعهد، چک یا چیزی. آقای کفاشیان می‌گویند ‌من به ایشان اعتماد دارم. کمیسیون اصل نود ایشان را خواسته، ولی نزدیک به یک ماه است که ایشان ورود به کشور نداشتند. جزئیات مالی و اسناد را هم بعد از مجمع و در صورت به نتیجه نرسیدن برای تنویر افکار عمومی منتشر خواهیم کرد.

* تغییراتی را که بعد از مجمع در فدراسیون رخ داده، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

‌ما به دنبال تغییرات در ساختار فدراسیون هستیم؛ یعنی ‌باید مشکل بی‌انضباطی مالی را حل کنیم.

ما باید نگاه به فوتبال و توسعه فوتبال و نیز نگاه فدراسیون به باشگاه و باشگاهداری را تغییر دهیم. با رفتن نبی و آیت‌اللهی که مشکلی حل نمی‌شود.

آقای کفاشیان به دنبال یکسری افراد گوش به فرمان بود که آن‌ها را در پست‌های مختلف قرار داده بود. حالا با رفتن آن‌ها یک سری افراد جدید را جایگزین می‌کند ولی تغییری در تفکرات صورت نمی‌گیرید. چطور می‌شود در فدراسیون، خزانه‌دار که رکن اصلی مسائل مالی است، از موضوعات مطلع نباشد، آن وقت یک فرد را با سمت مدیر مالی بیاورند و آن فرد حتی پاداش بعد از بازی را هم دریافت کند؟ ما دنبال تغییر ساختار هستیم. این تغییر ساختار هم تا وقتی که آقای کفاشیان نگرش خودش را تغییر ندهد، اتفاق نمی‌افتد. اگرچه فرصتی هم برای تغییر نگرش ایشان وجود ندارد.

* شما در جریان نامه‌ای هستید که هیأت رئیسه پیش از مجمع قبل به وزیر ورزش نوشته و در آن اعلام کرده که کفاشیان صلاحیت اداره فدراسیون را ندارد؟

بله، ولی بنا به دلایلی نمی‌توانم جزئیات آن را در حال حاضر عنوان کنم.

* نقش وزارت ورزش را در جلسه مجمع چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متأسفانه نقش وزارت ورزش در مجمع گذشته منفعلانه بود. آقای سجادی به‌عنوان نماینده وزارت و ‌یکی از اعضای مجمع می‌توانستند نقش پرسش‌گرانه‌ای داشته باشند که متأسفانه اینطور نبود.

من در پایان به آقای کفاشیان توصیه می‌کنم اولا مجمع را در زمان آن برگزار کنند. ثانیا ابهامات مالی فدراسیون که در مجمع قبلی برای برطرف کردن آن زمان گرفته‌اند، ‌برطرف کنند و اجازه ندهند ما به ‌عنوان ناظرین مجمع موضوعاتمان را به نهادی دیگری برای پیگیری ببریم.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت تابناک، تاریخ انتشار۱۹ اسفند ۱۳۹۳ ، کد خبر: ۴۸۳۵۰۱ www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین