پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۰۷۱۹
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
با اعلام شرایط جدید با ممنوع شدن ارائه دسته چک به مشتری دارای سابقه و اعلام شرایط جدید یکی ار روش های گرفتن دوباره دسته چک رفع سو اثر چک است که این روزها رونق گرفته است.
شعار سال: با اعلام شرایط جدید با ممنوع شدن ارائه دسته چک به مشتری دارای سابقه و اعلام شرایط جدید یکی ار روش های گرفتن دوباره دسته چک رفع سو اثر چک است که این روزها رونق گرفته است.
بر اساس بخشنامه های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران کلیه امور مربوط به رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی اشخاص صرفا از طریق شعب و واحدهای تابعه بانک هاصورت می گیرد.
بسیاری از افراد با چک سر و کار دارند و از آن برای خریدهای قسطی گرفته تا انجام معاملات ریز و درشت استفاده می‌کنند.
در این میان ممکن است برخی اوقات چک های کشیده شده به هر دلیلی از جمله کم بودن موجودی یا مشکلاتی در پشت نویسی چک و … در بانک وصول نشود.
همچنین بالا رفتن حجم چک‌های برگشتی باعث شد تا بانک مرکزی شرایط سخت‌گیرانه‌تری را برای کسانی که چکشان برگشت خورده در نظر بگیرد که ممکن است به ممنوع شدن ارائه دسته چک به این افراد منجر شود.
یکی از راه‌های مهم برای فرار از این مشکل رفع به موقع سو اثر از چک‌ است و با سخت‌تر شدن شرایط ارائه دسته چک، درخواست‌ها برای این اقدام افزایش یافته است.
بر اساس بخشنامه های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران کلیه امور مربوط به رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی اشخاص صرفا از طریق شعب و واحدهای تابعه بانک هاصورت می گیرد.
تامین موجودی
مهم‌ترین روش برای رفع سو اثر چک تامین موجودی است و معمولا بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این روش صاحب حساب جاری مبلغ مندرج در متن چک برگشت داده شده را به حساب جاری خود واریز کند. پس از دریافت مبلغ چک از سوی کسی که چک در حساب وی کشیده شده است و اعلام رضایت کتبی از طرف او،‌ بانک نسبت به رفع سو اثر از آن براساس صورتحساب مشتری اقدام می‌کند.
مشتریان بانک‌ها برای رفع سو اثر چک‌های برگشتی ابتدا لازم است جهت اطلاع از وضعیت چک‌های برگشتی خود با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی به شعبه‌ای که در آن حساب دارند مراجعه درخواست استعلام کنند.
لاشه چک برگشتی
راه حل دوم برای رفع سو اثر از چک‌های برگشتی ارائه لاشه چک به بانک توسط صاحب حساب جاری یا وکیل قانونی او است به طوریکه در این مورد آنها پس از اخذ لاشه چک از ذی‌نفع برای رفع سو اثر آن را به شعبه بانک ارائه می‌کنند.
ارائه رضایت‌نامه محضری ذی‌نفع چک به بانک
یکی از موارد مهم این است که صاحب حساب جاری مبلغ را به ذی‌نفع پرداخت کرده اما لاشه چک (به دلایل مختلف از جمله مفقود شدن،‌ به سرقت رفتن، سوختن و مواردی از این دست) به شعبه تحویل نمی‌شود، در این هنگام ذی‌نفع چک با حضور در دفتر خانه اسناد رسمی نسبت به چک مورد نظر رضایت خود را اعلام کرده و صاحب حساب جاری با ارائه رضایت نامه ممهور به مهر دفتر خانه به بانک، درخواست رفع سو اثر از چک موردنظر می‌کند.
واریز مبلغ چک به سپرده قرض‌الحسنه جاری و مسدود نمودن آن به مدت 24 ماه
حال اگر دسترسی به ذی‌نفع امکان پذیر نبود و صادر کننده چک قادر به ارائه لاشه چک یا رضایت نامه محضری ذی‌نفع به بانک نباشد، مشتری می‌تواند معادل وجه چک یا چک‌های برگشتی را به حساب جاری خود واریز و از شعبه کتبا درخواست کند که مبلغ یا مبالغ واریزی به حساب برای پرداخت چک یا چک‌های برگشتی نزد شعبه محسوب شود.
این مبلغ تا تعیین تکلیف قطعی چک یا حداکثر به مدت ۲۴ ماه قابل برداشت نیست و این امر در صورتی که حساب جاری مشتری نزد شعبه مفتوح و از سوی مراجع قضایی مسدود نشده باشد امکان پذیر است.
یکی دیگر از روش های رفع سو اثر چک ارائه حکم قضایی مبنی بر رفع سوء اثر از سوابق چک برگشتی است که در برخی موارد کاربرد دارد.
لازم به ذکر است که در صورت اقدام نکردن مشتری نسبت به رفع سوء اثر از سابقه چک برگشتی، سابقه هر چک برگشتی صرفاً پس از مدت هفت سال از تاریخ صدور گواهی‌نامه پرداخت نکردن آن، به صورت خودکار از سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی رفع سوء اثر می‌شود.
همچنین بانک مکلف است بنا به درخواست مشتری و به منظور آگاهی وی از سوابق چک‌های برگشتی خود در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی، اقدام به ارائه صورت کامل تعداد و مشخصات چک‌های برگشتی فرد با درج تاریخ برگشت چک نماید.
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اقتصاد آنلاین، تاریخ انتشار 3 مرداد 96، کد مطلب: 208021، www.eghtesadonline.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین