پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۷۸۹۴
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
پشت نویسی چک، نوشتن عبارت یا عباراتی است بر پشت سند (چک) که بیانگر انتقال حق مندرج در سند مزبور و اثبات‌کننده آن است.

شعار سال: امضا پشت چک و به عبارت دیگر پشت نویسی چک و یا به نام دیگر ظهر(در زبان عربی به معنای پشت)نویسی،در مورد قانونا به کار می رود:

مورد اول اینکه چک در وجه شخص معینی صادر می شود و شخص دارنده چک بنا به دلائلی از جمله قرارداد چک را به دیگری منتقل می نماید،این نوع ظهر نویسی به معنای ظهرنویسی انتقال موسوم است.

بر طبق قانون تجارت کسی که چکی را ظهر نویسی می کند در برابر دارنده چک مسئولیت پرداخت خواهدداشت،بنابر این اگر چنانچه وجه چک به هر دلیلی وصول نگردد و در خصوص چک گواهینامه عدم پرداخت صادر شود و یا به زبان عرفی چک برگشت بخورد،کسی که چک در دست او است می تواند پرداخت تمام وجه آن را از امضائ کننده چک در یافت نماید.

در عرف جامعه این مسئولیت کمی غیر قابل قبول است چرا که اشخاص این تلقی را دارند که وقتی چکی را به دیگری منتقل نمودند فقط صاحب حساب در برابر دارنده چک مسئول است اما اینگونه نیست و منتقل کننده نیز که چک را ظهر نویسی نموده است و به عبارت دیگر پشت چک را امضاء کرده است نیز در برابر وی مسئولیت خواهد داشت.

این مسئولیت به لحاظ بالا بردن اعتبار چک از ناحیه قانونگذار وضع گردیده است.مستند قانونی مسئولیت امضائ کننده پشت چک در صورتی که وی چک را به دیگری انتقال داده باشد که اصلاحا ظهرنویسی برای انتقال نام دارد ماده 249 و ماده 314 قانون تجارت است.

اما نوع دوم ظهرنویسی است و یا امضاء پشت چکی است که نشاندهنده انتقال چک نیست،مانند اینکه شخصی از دیگری چکی را درییافت می کند اما از او می خواهد که شخص دیگری که برای دارنده شخص معتبری است پشت چک را امضاء نماید،در این صورت آن شخص ثالت چک را انتقال نداده است اما برای افزایش اعتبار چک پشت آن را که در حقیقت ضمانت از صادره کنده چک است امضاء زده است.

در این صورت نیز قانونا شخص امضاء کننده در برابر دارنده چک مسئولیت دارد،مسئولیت وی نیز مسئولیت تضامنی است.در این خصوص ماده 249قانون تجارت مقررداشته است"برات دهنده،کسی که برات را قبول کرده و ظهرنویس ها در مقابل دارنده مسئولیت تضامنی دارند دارنده برات در صورت عدم تادیه و اعتراض می تواند به هر کدام از آنها که بخواهد منفردا یا به چند نفر یا به تمام آنها مجتمعا رجوع نماید"

توضیح اینکه برات یک سند تجاری است که اخیرا کاربرد کمتری دارد اما مقررات راجع به برات در خصوص چک و سفته لازم الاجرا خواهد بود.

مدیر عامل شرکت ک ا بااین پایگاه ارتباط برقرار نموده و بیان داشته در پی فروش چند دستگاه بزرگ صنعتی از خریدار چکی را دریافت داشتیم.شرکت که از اعتبار خریدار چندان مطمئن نبود خواستار آن شد که معرف وی که شخصی مورد اعتماد بود پشت آن را امضا نمایدُ.پس از سررسید چک و مراجعه به بانک و پس از امروز و فدا کردن ها اقدام به برگشت چک نموده و علیه صادر کننده چک اقامه دعوی نمودیم.آیا می توانیم از امضاکننده چک نیز بخواهیم پول را بپردازد؟با توجه به اینکه ۱۸ روز دیگر جلسه دادگاه است در دادگاه چه بگوییم؟

با سلام به این هموطن گرامی جواب شما به شرح زیر است:

ابتدا این نکته را متذکر می شوم که چک در صورتی ارزش دارد که صادر کننده آن شخص مطمئنی باشد و به این لحاظ از قبول چک های که صاحب آن را نمی شناسید جدا پرهیز کنید تجربه سالیان بنده به سمت وکیل شرکت های تجاری مختلفنشان می دهد که اغلب چک هایی که صادر کنندگان آنها اشخاص نامطمئنی بوده اند منجر به عدم موجودی گردیده است خصوصا مشتریانی که در شهر شما نیز اقامت ندارند و شما را برای گرفتن حقتان مجبور به رفت وآمد به شهر دیگر و صرف وقت و هزینه می کنند.

اولا هرکس که پشت چکی را امضا می کند نسبت به پرداخت آن به دارنده چک که در این مورد جنابعالی هستیددارای مسئولیت تضامنی است. مطابق ماده ۲۴۹ قانون تجارت شما می توانید به امضای معرف پشت چک استناد و تمامی وجه مندرج در چک را به همراه خسارات از وی طلب کنید.

دوما شما فرمودید که علیه صادر کننده اقامه دعوی کرده اید و ظاهرا معرفی را که پشت چک را امضا کرده است به عنوان خوانده معرفی نکرده اید. بنا بر این در جلسه دادگاه بیان می دارید که با توجه به اینکه شخص معرف نیز با صادر کننده مسئولیت تضامنی در پرداخت وجه چکداردخواستار جلب ایشان به دادگاه هستیمُ.پس از اتمام جلسهظرف مدت سه روز می بایست دادخواستی دیگربا خواسته "تقاضای جلب ثالث آقای..مشخصاتمعرف"..بهپرونده کلاسه ..شماره پرونده تان علیه صادر کننده...به خواسته پرداخت وجه مندرج در چک با لحاظ مسئولیت هریک...."اقامه می کنید .پس از آن دادگاه هر دو پرونده را با یکدیگر لف کرده و پس ز اتمام جلسه ای که به هر دادخواست رسیدگی می کند در حکمی واحد هردو را در برابر شما به پرداختوجه چک محکوم می نمایدو شما قادر خواهید بود تمامی وجه چک را ازهر یک که مایل باشید مطالبه کنید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبلاگ attorneyazarbad، تاریخ 19 دی 89، کد مطلب: -: www.attorneyazarbad.blogfa.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین