پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۱۲۴
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۹
انتشار عکس یا فیلم از حریم خصوصی دیگران جرم است و انتشار آن می‌تواند با شکایت همراه باشد و برای شما دردسر ساز شود.

شعار سال: گاهی اتفاق می‌افتد که سارقان تلفن همراه بعد از سرقت آن، از تصاویر و فیلم‌های موجود در آن سوء استفاده می‌کنند.
-
آيا مي دانيد کسي حق ندارد در فضاي مجازي با آبروي ديگري بازي کند؟
-
آيا مي دانيد با هتک حيثيت و نشر اکاذيب، قانونگذار چه برخورد سختي مي کند؟
-
براي گرفتن حق خود از کسي که به ما دروغي را بسته به کجا بايد مراجعه کنيم؟
-
آيا مي دانيد قانون جرايم رايانه اي، فرد دروغگو در فضاي مجازي را تنبيه مي کند؟
٭ ٭ ٭
گاهي از روي بي اخلاقي و انتقام است و گاهي از روي جهل و ناداني، اما فرض کنيم يکباره هنگام جست و جو در سايت هاي اينترنتي به تصويري يا فيلمي مي رسيم که زير آن نام ما را نوشته اند. يا حتي وقتي فيلم يا عکسي را نگاه مي کنيم متوجه مي شويم که تصوير متعلق به ماست اما نمي دانيم چطوري و توسط چه کسي وارد اين سايت شده است. بعد از اين که از شک درآمديم، شايد حدس اش را هم بزنيم که کار چه کسي ممکن است باشد، خب به طور حتم مي توانيم حدس بزنيم که فيلم و عکس خود را در اختيار چه کسي قرار داده ايم؛ به هر حال حس ما در آن لحظه به طور کامل قابل درک است اما قبل از اينکه دست به کاري بزنيم اين را بدانيم اين مشکل فقط براي ما ايجاد نشده است و هر روز ده ها نمونه ديگر که همه همين مشکل را دارند توسط پليس پيگيري و مقصر دستگير مي شود. دوست داريد بدانيد در اين موارد چه کار بايد کرد؟ ساده ترين و منطقي ترين کار اين است که فرد متخلف را به دست قانون بدهيم و با چوب قانون حسابي اين افراد بي اخلاق را ادب کنيم.
٭ ٭ ٭
تن دادن به باج خواهي ممنوع
فضاي مجازي آنقدرها هم بزرگ نيست که هر کسي هر کاري دلش خواست در اين فضا انجام دهد و کسي هم کاري به کارش نداشته باشد. پنح سالي مي شود که قانون جرايم رايانه اي در کشور ما تصويب شده و در حال اجراست. طبق قانون، اگر کسي يکي از کارهايي را که قبل تر به آن اشاره کرديم انجام دهد متهم است و مجازات مي شود.

توضيح اصطلاحات
تا اينجا متوجه شديد که هتک حيثيت و نشر اکاذيب در فضاي مجازي جرم به حساب مي آيد، پس حالادر قدم بعد بهتر است با معني اين دو اصطلاح آشنا شويد.
1
-درست است که هتک در لغت به معني پاره کردن است اما اين اصطلاح زماني به کار مي رود که شخصي به اموال يا آبروي ديگري صدمه اي وارد و آن را جريحه دار کرده باشد.
2
- نشر اکاذيب هم يعني منتشر کردن هر چيز دروغي درباره ديگران. اين دروغ مي تواند يک عکس، فيلم، صدا يا حتي نوشته اي باشد که در آن چيزي را به دروغ به ديگري نسبت داده اند، منتها به طور حتم بايد در سايت هاي اينترنتي منتشر شده باشد.

چه اطلاعاتي نبايد منتشر شود؟
وقتي فردي با انتشار فيلم وعکس آبروي ديگري را ببرد، از نظر قانون مجرم است؛ به همين دليل ما هم او را مجرم خطاب مي کنيم. در اين ميان بايد به اين موضوع توجه کنيم که از نظر قانون، فرقي ندارد که اين اطلاعات واقعي باشند يا خير. همين که شما را ناراحت کنند، جرم واقع شده است. به عبارت ديگر در اين جرم اطلاعات به دو دسته تقسيم مي شوند:
الف) اطلاعات واقعي که در آن فيلم و عکس يا صدا متعلق به شاکي است.
ب) اطلاعات غير واقعي که در آن فيلم و عکس يا صدا متعلق به شاکي نيست و به دروغ يا با مونتاژ به وي نسبت داده شده است.
به عبارتي گاهي مجرم فيلم، عکس يا صدايي را به ما نسبت مي دهد و آن را در سايت هاي اينترنتي منتشر مي کند، که در واقع متعلق به ما نيست اما همين که نامي از ما برده شده است، مي توانيم شکايت کنيم. گاهي نيز اطلاعات واقعي، در اختيار مجرم قرار گرفته و آنها را از راه هاي متفاوتي به دست آورده است:

خود ما اطلاعات را در اختيارش گذاشته ايم
گاهي اتفاق مي افتد که ما به يک دوست اطمينان مي کنيم و برخي از تصاوير را در اختيارش مي گذاريم، غافل از اين که همين کار مي تواند روزي برايمان دردسرساز شود. اطلاعات را از صفحه هاي شخصي ما در سايت هاي مختلف برداشته است. اين روزها خيلي از مردم در سايت هاي اجتماعي صفحات شخصي دارند و برخي اطلاعات، تصاوير و فيلم هاي شخصي و خانوادگي خود را در اين صفحات با ديگران به اشتراک مي گذارند، به اين ترتيب متهم براحتي مي تواند چيزهايي را که لازم دارد به دست آورد.

اطلاعات دزديده شده است
دزديده شدن اطلاعات هم مورد ديگري است که نبايد از آن غافل شد، اين دزدي از طريق هک کردن رايانه شخصي، برداشتن يک فلش مموري يا از دست دادن اين اطلاعات طي يک کيف قاپي ميسر مي شود.

مجازات هاي قانوني براي مونتاژکارهاي بي اخلاق
تا اينجا متوجه شديم که چطور ممکن است اين مشکل برايمان ايجاد شود، حالاوقت آن است که بدانيم قانون چه مجازاتي براي اين مجرم در نظر گرفته است و فردي که دست به اين کار مي زند چه عواقبي در انتظارش است. بايد بدانيم اگر کسي فيلم، صدا يا تصويري از ما را در فضاي مجازي منتشر کند حبس و جريمه مي شود يعني با توجه به جرمي که انجام داده و با نظر قاضي ممکن است براي اين کار از 91 روز تا دو سال حبس شود. گاهي نيز براي وي جريمه نقدي در نظر مي گيرند و مجرم بايد 500 هزار تومان تا چهار ميليون تومان به ما جريمه بپردازد. البته در برخي موارد نيز قاضي هر دو جريمه را براي مجرم در نظر مي گيرد و فرد متخلف هم زنداني مي شود و هم بايد جريمه نقدي بپردازد. البته اين در صورتي است که فيلم و عکس منتشر شده را تحريف کند و در آن دست ببرد ضمن آن که اين کار را از روي عمد انجام داده باشد. اين مورد را قانونگذار در ماده 16 قانون جرايم رايانه اي يا همان ماده 744 قانون تعزيرات، پيش بيني کرده است. براساس اين مواد وقتي جرم صورت مي گيرد که تصاوير يا فيلم ها يا صداهاي منتشر شده به گونه اي باشند که عرفاً موجب هتک حيثيت فرد شده باشند.

اگر تصاوير غير اخلاقي باشد؟
گاهي وضع بدتر هم مي شود. يعني مجرم فيلم و عکس را هنگام تحريف روي تصاوير مستهجن مونتاژ مي کند. به اين ترتيب قانونگذار در قانون جرايم رايانه اي برايش جريمه و مجازات بيشتري را در نظر گرفته است و مجرم به هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

فيلم و تصاوير خانوادگي
از مونتاژ و تحريف که بگذريم برخي از مجرمان تصاوير و عکس هايي را منتشر مي کنند که خانوادگي هستند. به عبارتي در اين بخش تحريفي صورت نمي گيرد اما مجرم مطالبي را منتشر مي کند که در واقع متعلق به فرد ديگري است و وي هيچ اطلاعي از اين موضوع ندارد. به اين ترتيب مجرمي که تصوير خصوصي يا خانوادگي ديگران را بدون رضايت آنها منتشر کرده و آبروي آنها را برده است از 91 روز تا دو سال حبس در انتظارش است. قانون براي اين فرد در صورتي که حبس نشود جريمه 500 هزار تا چهار ميليون تومان را در نظر گرفته است و البته گاهي نيز مجرم به هر دو جريمه محکوم مي شود.

طرف محيط هاي زنانه نرويم
تهيه فيلم و عکس از مکان هاي اختصاصي بانوان و انتشار آنها جرم است. اين مورد شامل مکان هايي مي شود که بانوان در آنجاها پوشش مناسب ندارند مانند خوابگاه دانشجويي دخترانه، آرايشگاه زنانه، استخر و حمام زنانه، اتاق هاي پرو زنانه و... به ياد داشته باشيم در اين مورد (به استناد بند ب ماده 5 قانون نحوه مجازات اشخاصي که در امور سمعي و بصري فعاليت غيرمجاز مي کنند) تهيه عکس و فيلم به تنهايي از اين مراکز براي مجرم شدن فرد کافي است، حتي اگر اقدام به توزيع و تکثير آن نکند.

وقتي پاي مقام رسمي به ميان بيايد
اين جريمه ها در حالي بود که مجرم پا در کفش مردم عادي کند، اگر مجرم اطلاعات، تصاوير و فيلم مقام هاي رسمي را منتشر کند، ديگر فرقي ندارد اين تصاوير واقعي باشند يا خير. در هر صورت مجرم مانند موارد قبل جريمه مي شود. ضمن آن که در اين مورد مقام رسمي براي اعاده حيثيت نيز اقدام مي کند. اين مورد در ماده 18 قانون جرايم رايانه اي پيش بيني شده است.

براي شکايت کجا برويم؟
حال که خيالمان راحت شد و متوجه شديم که قانون از ما حمايت مي کند بايد راه شکايت را نيز بدانيم. اين کار هم خيلي راحت است؛ بايد کفش و کلاه کنيم و خودمان را به دادسراي نزديک محل زندگي مان برسانيم و شکايت کنيم. بقيه کارها را دستگاه قضايي و پليس انجام خواهد داد

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از بانک اطلاعات مگ ایران، تاریخ 15 مهر 93، کد مطلب: 5762: www.magiran.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین