پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۱۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
باید از مسئولان معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست پرسید: چرا پیش از آنکه مذاکره‌ای با عشایر انجام شده و یا حتی دست‌کم برآورد هزینه‌ای به‌روز از ارزش آغل‌ها استعلام شده باشد، برای جمع‌آوری اعانه دست به‌سوی مردم دراز کرده‌اند؟
شعار سال: کمپین یوز تا ابد که شهریور با هماهنگی معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست، توسط مؤسسه حیات وحش میراث پارسیان و یک بازیگر سینما راه‌اندازی شده بود، هرچند در روزهای نخست با استقبال بسیاری از علاقمندان حیات وحش روبه‌رو شد اما شبهاتی که به‌همراه داشت سبب شد به‌سرعت، محبوبیتش را از دست بدهد و حالا پس از گذشت بیش از پنج ماه بی‌آنکه گزارشی از اقداماتش ارائه داده باشد، با پرسش‌های حامیانش درباره مبلغ جمع‌آوری‌شده و نحوه هزینه‌کرد آن مواجه شده است، پرسش‌هایی که پاسخی به‌همراه ندارد.
این کمپین که هدف خود را جمع‌آوری 800 میلیون تومان اعانه مردمی به‌منظور خرید آغل‌های پارک ملی توران و آزادسازی این زیستگاه ارزشمند یوزپلنگ از گله‌های دام و سگ‌های گله اعلام کرده بود، در آغاز، گزارش مبالغ اعانه‌های دریافتی را به‌روز می‌کرد اما از یازدهم آبان که مبلغ کل کمک‌های دریافتی خود را، 595,282,900 تومان یعنی حدود 75 درصد از مبلغ درخواستی اعلام کرده بود تا به امروز، گزارشی از مجموع اعانه‌های جمع‌شده در اختیار حامیانش قرار نداده است.
کاهش چشمگیر استقبال از کمپین یوز تا ابد، را که از سومین هفته آغازبه‌کار آن مشهود بود می‌توان وابسته به دو عامل عمده دانست:
عدم‌ پاسخگویی به شبهات
دست‌اندرکاران این کمپین از بدو راه‌اندازی کمپین، از ارائه توضیحات لازم به فعالان محیط زیست و رسانه‌ها خودداری کردند و همین سبب شد پرسش‌هایی که پاسخ دادن به آن لازمه اعتماد به این کمپین بود، بی‌جواب مانده و شبهاتی ایجاد کند، پرسش‌هایی از این دست که: با 800 میلیون تومان اعانه مردمی، دقیقاً چند آغل خریداری خواهد شد؟ چرا 85‌ هزار یورویی که چهار سال پیش توسط انجمن‌های محیط زیستی و پروژه حفاظت از یوز، از نهادهای بین‌المللی برای خرید آغل‌های پارک ملی توران دریافت شده بود تاکنون هزینه نشده و حالا بی‌آنکه توضیحی درباره چرایی عدم‌استفاده از این مبلغ داده شود دوباره برای خرید همان آغل‌ها در پارک ملی توران، این بار از مردم اعانه جمع می‌شود؟ آیا پیش از تشکیل این کمپین و آغاز به جمع‌آوری اعانه از مردم، با دامداران منطقه مذاکره‌ای شده و رضایتشان برای خروج از پارک ملی توران جلب شده؟ آیا 800 میلیون تومان درخواستی این کمپین مبلغی است که اداره کل منابع طبیعی استان سمنان برای خرید خرید این آغل‌ها برآورد کرده؟ اگر پاسخ منفی است این مبلغ بر چه‌اساسی تعیین شده؟ چرا به شماره حساب یک بازیگر واریز می‌شود؟ چه روندی برای هزینه‌کرد و نظارت بر هزینه‌کرد آن تعریف شده و در پایان سود حاصل از ماه‌ها باقی ماندن احتمالی آن در حساب مذکور صرف چه اقدامی خواهد شد؟
آشکارشدن ماهیت دولتی
بی‌پاسخ‌ماندن این پرسش‌ها و زیر سؤال رفتن عملکرد کمپین یوز تا ابد به برگزاری یک نشست خبری در سازمان حفاظت محیط زیست منجر شد. در این نشست سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که کمپین یوز تا ابد، با هماهنگی حمید ظهرابی، سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست و هومن جوکار، مدیر پروژه حفاظت از یوز تشکیل شده است. این اظهارات اما به‌جای آنکه شبهات را از میان بردارد و اعتمادها را نسبت به عملکرد کمپین زنده کند، سبب شد حامیان این کمپین دلسردتر شوند. آنها با این تصور که از یک کمپین مردمی حمایت کرده‌اند در تأمین مبلغ درخواستی سهیم شده‌ بودند اما حالا متوجه شده بودند که کمپینی که از آن حمایت کرده‌اند یک کمپین دولتی است. آن ها بر این باور بودند که حفاظت از یوزپلنگ، از وظایف اصلی دولت است و سازمان حفاظت محیط زیست نباید با استفاده از یک بازیگر اعتباری که باید توسط دولت تأمین شود از مردم مطالبه کند. اما آنچه مسلم است این است که اکنون بیش از سه ماه از تأمین 75 درصد از مبلغ درخواستی کمپین می‌گذرد اما خبری از خرید آغل‌ها به گوش نمی‌رسد.
حمیدرضا حسینی،‌ مدیرکل امور عشایری استان سمنان در پاسخ به اینکه چرا کمپین یوز تا ابد نتوانسته با استفاده از اعانه‌های جمع‌آوری‌شده، به هدفش یعنی خرید آغل‌های پارک ملی توران دست پیدا کند به تسنیم می‌گوید: عشایر ده‌ها سال است که برای تعلیف در پارک ملی توران پروانه دارند اما مایلند برای تحقق اهداف محیط زیستی با این کمپین همراهی کرده و در مراتعی جایگزین مستقر شوند اما شرایط برای این انتقال هنوز فراهم نشده است.
وی ادامه می‌دهد: به‌منظور خروج عشایر از سامانه‌های عرفی پارک ملی توران دو موضوع باید در نظر گرفته شود: تعیین مراتعی جایگزین با همان مساحت و کیفیت علوفه و پرداخت هزینه مستحدثات و آغل‌های بناشده در سامانه‌های کنونی، اما این دو مورد تاکنون نهایی نشده، یعنی نه روی مراتع جایگزین با عشایر توافقی حاصل شده و نه برآورد هزینه‌ای برای مستحدثات و آغل‌ها صورت گرفته تا برای پرداخت آن با عشایر مذاکره‌ای انجام شود.

حسینی در پاسخ به اینکه آیا کمپین یوز تا ابد، پیش از جمع‌آوری اعانه‌ها، درباره نحوه خروج دامداران از پارک ملی توران با عشایر مذاکره‌ای داشته یا برآورد هزینه‌ای از منابع طبیعی استعلام کرده می‌گوید: حدود 4 سال پیش بود که مبلغی جمع‌آوری کرده بودند و برآورد هزینه‌ هم داشتند. نمایندگان این اداره کل و اداره کل منابع طبیعی هم به‌اتفاق پایش مراتع جایگزین را انجام داده بودند. مذاکراتی هم انجام شد و بنا شد بر اساس برآورد صورت‌گرفته مبلغی پرداخت کنند و جابه‌جایی آغاز شود اما دیگر پیگیری نکردند و این فرایند مسکوت ماند. تا اینکه شهریور سال جاری دوباره این موضوع مطرح شد اما برآورد هزینه‌ای که 4 سال پیش انجام شده حالا دیگر به‌روز نیست. هزینه خرید مصالح، انتقال مصالح و دستمزد ساخت‌وساز تغییر کرده و نیاز است که برآورد هزینه‌ای به‌روز تهیه شده و مذاکرات بر اساس آن صورت گیرد که از شهریور تاکنون چنین اقدامی انجام نشده است.
وی با تأکید بر اینکه عشایر، خود مایل به چنین مذاکره‌ای برای ترک پارک ملی توران هستند، می‌گوید: نکته دیگری که باید به‌منظور محقق شدن این هدف در نظر گرفته شود فصل قشلاق عشایر است. زمانی که عشایر در مسیر کوچ پاییزه هستند دیگر فرصتی برای زمینه‌ احداث آغل‌های جدید در مراتع جایگزین برایشان باقی نمی‌ماند. بهترین زمان برای این اقدام، حداکثر تا مرداد هر سال است که عشایر فرصت داشته باشند آغل‌های جدید را در مراتع جایگزین احداث کرده و در فصل قشلاق به‌جای پارک ملی توران در این سامانه‌های جدید مستقر شوند.
حالا باید از مسئولان معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست پرسید چرا پیش از آنکه مذاکره‌ای با عشایر انجام شده و یا حتی دست‌کم برآورد هزینه‌ای به‌روز از ارزش آغل‌ها استعلام شده باشد، برای جمع‌آوری اعانه دست به‌سوی مردم دراز کرده‌اند؟ چرا مبلغ اعانه‌های جمع‌آوری‌شده اطلاع‌رسانی نمی‌شود؟ بهره این مبلغ چند صد میلیونی که اکنون ماه‌هاست به حساب یک بازیگر سینما واریز شده صرف کدام اقدام خواهد شد؟ در صورت عدم‌تحقق وعده این کمپین، مبلغ جمع‌آوری‌شده صرف چه اقدامی خواهد شد؟ و در نهایت، آیا مسئولان این معاونت، در آینده هم برای تشکیل چنین کمپین‌هایی، "هماهنگی" انجام خواهد داد یا خیر؟
سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 2 اسفند 96، کد مطلب: 1661564، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
0
0
واقعا که
یه سیستم دولتی اومده اعانه مردمی جمع کرده؟800 میلیونو از حقوق بدنه دولتی ها کم میکرد..
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین