پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۷۸
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
با توجه به اینکه منابع ورودی صندوق ۱۵.۱میلیارد دلار بوده، از سرنوشت ۱۲.۵میلیارد دلار مابقی خبری در دست نیست

شعارسال: با وجود آن که سال گذشته بیش از 15.1 میلیارد دلار از درآمد نفت و گاز کشور به حساب صندوق توسعه ملی واریز شد، اما رقم وام‌های اعطای به بخش غیردولتی بسیار پایین بود.

دیوان محاسبات در گزارش ارزیابی عملکرد صندوق توسعه ملی در سال 93 اعلام کرد:‌ تسهیلات اعطایی این صندوق به بخش غیردولتی تقریباً در حد نازلی بوده است.

بر اساس گزارش دیوان محاسبات، منابع ورودی صندوق توسعه ملی در سال گذشته 15.1 میلیارد دلار بوده اما سهم بخش غیردولتی از این مبلغ بسیار کم بوده است.

در حالی که هدف اصلی از تأسیس صندوق توسعه ملی و تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب اسلامی، سوق دادن منابع صندوق در قالب تسهیلات به بخش غیردولتی بوده، اما به نظر می‌رسد برداشت‌های متعدد دولت سبب ته کشیدن موجودی صندوق شده به‌طوری که پولی برای بخش غیردولتی باقی نمانده است.

هرچند دولت، اخبار مربوط به برداشت از صندوق توسعه ملی را تکذیب می‌کند، اما عدم پرداخت تسهیلات به بخش غیردولتی به‌نوعی تأییدکننده این انحراف است.

در قانون بودجه سال گذشته، احکام مختلفی برای اختصاص منابع صندوق توسعه ملی به بخش غیردولتی درج شده بود که عمده آنها عملیاتی نشد.

بر اساس گزارش دیوان محاسبات، در سال گذشته حدود 2.5 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی صرف اعطای وام به بخش غیردولتی، ساماندهی تولید گوشت قرمز و افزایش سرمایه تخصیص به صندوق شکوفایی و نوآوری شده است.

با توجه به اینکه منابع ورودی صندوق 15.1 میلیارد دلار بوده، از سرنوشت 12.5 میلیارد دلار مابقی خبری نیست.

اگر این منابع، دست‌نخورده باقی مانده و دولت همان‌طور که ادعا می‌کند به منابع صندوق دست نزده، ‌این سؤال پیش می‌آید که چرا صندوق به تعهدات خود به بخش غیردولتی عمل نمی‌کند؟

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 3اسفند1394، کدخبر: 1007672: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین