پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۳۱۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
بررسی دلایل سوال نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور

شعار سال: سوال از رئیس‌جمهور موضوعی است که این روزها در بین نمایندگان مجلس به بحث و بررسی گذاشته شده است. عده‌ای با طرح سوال از رئیس‌جمهور موافق هستند و عده‌ای نیز در شرایط کنونی این کار را به صلاح نمی‌دانند. در همین راستا با تنی چند از نمایندگان مجلس به گفت‌وگو نشستیم تا دلایل این کار را بدانیم.

سوال از رئیس‌جمهور شرایط موجود را بهتر می‌کند

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: طرح سوال از روحانی فضای سنگینی را که در این زمینه وجود دارد، از بین می‌برد. محمدمهدی زاهدی درباره ارزیابی طرح سوال از رئیس‌جمهور اظهار داشت: در کشور ما قانون اساسی، اسناد بالادستی و قوانین عادی وجود دارد؛ سوال از رئیس‌جمهور نیز امری قانونی و به‌طور کلی موضوع خوبی است. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن تشریح مزایای این طرح، بیان کرد: ممکن است نظرات منفی نسبت به عملکرد دولت وجود داشته باشد و رئیس‌جمهور با حضور در مجلس و پاسخگویی شفاف به این مسائل، نقاط ابهام را روشن می‌کند. وی با بیان این‌که این کار به‌نفع دولت و مجلس است، افزود: پاسخ‌هایی که رئیس‌جمهور می‌دهد، مردم را آگاه و از فضا‌سازی علیه دولت نیز جلوگیری می‌کند. سوال از رئیس‌جمهور را در جهت تأمین منافع ملی می‌دانم. زاهدی ادامه داد: نمایندگان مجلس و دولت‌مردان افراد عاقلی هستند که منافع ملی را لحاظ می‌کنند. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که اگر سوال از رئیس‌جمهور در فضایی آرام و به‌دور از جنجال باشد، نتایج مثبتی را به‌دنبال دارد، گفت: نباید فضاسازی‌های سیاسی را در این مسائل مهم دخالت دهیم؛ زیرا این فضا مانع از تبیین عملکرد دولت برای مردم می‌شود. عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به این‌که برخی به عمد فضاسازی می‌کنند و برخی نیز اغراض سیاسی دارند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند، بیان کرد: باید از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم؛ ولی همه طرف‌های درگیر باید در محضر خدا منافع ملی را مدنظر داشته باشند، نه این‌که اغراض سیاسی را پیگیری کنند.

طرح سوال از رئیس‌جمهور ضرورت ندارد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اما نظر متفاوتی دارد. وی معتقد است در مقطع کنونی ضرورتی برای سوال از رئیس‌جمهور وجود ندارد و بدون سوال از رئیس‌جمهور نیز ‌می‌توان مسائل را پیگیری کرد. علی اکبری در این‌باره گفت: سوال از رئیس‌جمهور مانع قانونی ندارد؛ ولی بدون طرح سوال از رئیس‌جمهور نیز می‌توان به مسائل مدنظر پرداخت و آن‌ها را پیگیری کرد. رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس با بیان این‌که دوستانی که طراح این سوال هستند می‌توانند از طریق ارتباطی تنگاتنگ به حقیقت مطلب دست پیدا کنند که آیا رئیس‌جمهور از همه اختیارات و ظرفیت‌های موجود برای رفع تنگناها و مشکلات موجود استفاده کرده است یا نه، بیان کرد: لزوماً به‌عنوان یک ابزار برای رسیدن به اهداف، شاید ضرورتی نداشته باشد که نمایندگان از رئیس‌جمهور سوال کنند. وی با بیان این‌که این سوال چند ماه قبل نیز مطرح شد و عده کثیری از سوال‌کنندگان از طریق گفت‌وگو متقاعد شدند، افزود: در آن مقطع نمایندگان متقاعد شدند آنچه لازم و در توان رئیس‌جمهور بوده برای ساماندهی وضعیت اقتصادی و رفع مشکلات صندوق‌ها و موسسات مالی و اعتباری انجام گرفته و به همین سبب امضاها را پس گرفتند. اکبری با اشاره به این‌که عده‌ای از نمایندگان مجدداً این موضوع را دنبال می‌کنند، ولی تصور می‌کنم راه گفت‌وگو بسته نیست، ادامه داد: اگرچه سوال از رئیس‌جمهور نوعی از گفت‌وگو است، ولی رئیس‌جمهور در این روند رسمی‌تر و با صدای رسا از خود دفاع می‌کند و استدلال‌های خود را به گوش مردم می‌رساند. نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی گفت: از آن‌جایی که ممکن است در طرح سوال از رئیس‌جمهور حواشی ایجاد شود و عده‌ای این مسائل را حمل بر اختلافات داخلی گروه‌ها تلقی کنند، بهتر است از طریق گفت‌وگوی تخصصی و کارشناسی با رئیس‌جمهور، وزرا و معاونان اقتصادی وی مسائل دنبال شود. رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: اگر نمایندگان به این نتیجه رسیدند که بخش‌هایی از ظرفیت قانونی توسط دولتمردان استفاده نشده که در رأس آن رئیس‌جمهور است، می‌توان با از ابزار سوال از رئیس‌جمهور مسائل را پیگیری کرد.

منتظر نتیجه طرح هستیم

علی وقف‌چی، نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، نیز گفت: بیش از سه ماه از طرح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس می‌گذرد؛ اما هنوز این طرح به جریان نیفتاده است. وی افزود: طبق ماده 212 ‌آیین‌نامه داخلی مجلس، در صورتی‌‌که حداقل یک‌‌چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یک یا چند وظیفه از رئیس‌جمهور سوال کنند، باید سوال یا سوالات خود را به‌طور صریح، روشن و مختصر امضاء و به رئیس ‌مجلس تسلیم کنند. رئیس مجلس نیز موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوط ارجاع می‌‌دهد. وقف‌چی گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس‌جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سوال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه نماینده رئیس‌جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس‌جمهور ارائه خواهد کرد تا به نمایندگان سوال‌کننده گزارش شود. وی افزود: همچنین طبق آیین نامه داخلی مجلس، پس از یک ‌هفته از طرح سوال در کمیسیون یا کمیسیون‌ها، چنانچه هنوز حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان مجلس از سوال خود منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در نخستین جلسه سوال یا سوالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس‌جمهور ارسال کند. این سوالات ظرف 48 ساعت در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد. نماینده زنجان و طارم در مجلس تصریح کرد: اگر توضیحات نمایندگان رئیس‌جمهور برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی قانع‌کننده نباشد، خود رئیس‌جمهور باید برای پاسخ دادن به سوالات نمایندگان درباره موسسات مالی- اعتباری در صحن مجلس حاضر شود. وی با بیان این‌که متأسفانه با وجود گذشت بیش از سه ماه هنوز طرح سوال از رئیس‌جمهور در دستور کار مجلس قرار نگرفته، تصریح کرد: موسسات مالی و اعتباری با گرفتن پول‌های مردم، مشکلات عدیده‌ای درست کرده‌اند. رفع مشکلات سپرده‌گذاران یک مطالبه ملی و عمومی است و رئیس‌جمهور باید برای پاسخگویی در مجلس حاضر شود. نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متقاضیان سوال از رئیس‌جمهور از طیف‌های مختلف مجلس هستند و این موضوع اصلاً سیاسی نیست.

نمایندگان پای طرح سوال از رئیس‌جمهور ایستاده‌اند

نصرالله پژمان‌فر نیز درباره سوال از رئیس‌جمهور گفت: با وجود این‌که به نمایندگان مختلف فشار آوردند که طرح‌ها و پروژه‌های آن‌ها در حوزه‌های انتخابیه عملیاتی نمی‌شود؛ اما 73 نماینده پای سوال خود ایستاده‌اند. در حال حاضر هیئت رئیسه مجلس پس از طی زمانی که به کمیسیون اقتصادی فرصت داده شده تا گزارش خود را ارسال کند، یک ماه فرصت دارد نسبت به طرح سوال از رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اقدام کند. نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سوال مردم این است که چرا اعلام عمومی نشده که این موسسات غیرمجاز هستند، افزود: در حال حاضر نیز موسساتی وجود دارند که 42 درصد سود پرداخت می‌کنند که نشان می‌دهد هنوز موسسات مالی و اعتباری ساماندهی نشده‌اند. وی با بیان این‌که عملکرد نامناسب بانک مرکزی مشکلاتی ایجاد کرده که سبب طرح سوال از رئیس‌جمهور شده است، ادامه داد: طرح این سوال منافع زیادی دارد و باید کمک کرد که طرح سوال عملیاتی شود و زمین نخورد.

مردم با سوال از رئیس جمهور امید بیش‌تری به حل مشکلات پیدا می‌کنند

حبیب‌الله دهمرده نیز با بیان این‌که طرح سوال از رئیس‌جمهور به نفع نظام است، گفت: با این اقدام مردم به نظام امیدوارتر می‌شوند و زمانی که بدانند یک شخص این کشور یعنی رئیس‌جمهور باید در برابر نمایندگان مردم پاسخگو باشد، به حل مشکلات خود امید بیش‌تری پیدا می‌کنند. وی افزود: مگر قرار است برای کشور مشکل ایجاد کنیم که از موضوع سوال از رئیس‌جمهور هراسان هستند؟ نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هیچ‌کس در برابر قانون خط قرمزی ندارد و همه باید در برابر نظام پاسخگو باشند، ادامه داد: سوال از رئیس‌جمهور حق مجلس است و این سوال به معنای تضعیف جایگاه روحانی نیست.

همه در برابر قانون برابرند

نادر قاضی‌پور نیز با بیان این‌که افرادی از تمام سلایق، گرایش‌ها و احزاب طرح سوال از رئیس‌جمهور را امضاء کرده‌اند، اظهار داشت: بحث سوال از رئیس‌جمهور سیاسی نیست و رئیس‌جمهور باید پاسخ دهد که چرا ارزش پول ملی خدشه‌دار شده است. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تعدادی از وزرا با بی‌احترامی با نمایندگان صحبت می‌کنند، افزود: رئیس‌جمهور باید به سوال نمایندگان پاسخ دهد تا وزرا نیز در برابر ما پاسخگو باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ -، کد مطلب: 40185


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین