پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۰۷
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲
دبیرکل حزب اتحاد ملت ایرانی اسلامی با بیان اینکه اصلاح طلبان در سراسر کشور برای 215 کرسی مجلس نامزد معرفی کرده‌اند اظهار کرد: این 215 نفر نوعا اصلاح طلب، بعضا نیروهای بینابینی و یا نیروهای اصولگرایی هستند که به تدریج جذب اصلاحات شده‌اند.

شعارسال: علی شکوری راد در نشست خبری خود در پاسخ به انتقاد از قرار گرفتن نام کاظم جلالی در لیست اصلاحات اظهار کرد: من با آقای جلالی در مجلس ششم هم دوره بودم و وی را در زمره اصولگرایان معقول می‌دانم.

وی با بیان اینکه جلالی هیچگاه توهین و تخریبی نکرده و شخصیتش مورد احترام ماست، گفت: کاظم جلالی هر چند به لحاظ سیاسی با ما هم فکر نیست اما این ظرفیت در وی وجود دارد که در لیست اصلاحات قرار بگیرد. جلالی، علی نوبخت و بهروز نعمتی از سوی حزب اعتدال و توسعه معرفی شدند و ما آنها را در لیست قرار دادیم. جلالی در برجام با دولت همراهی کرد.

این فعال سیاسی در ادامه با بیان این که برخی دیگر از اصولگرایان همچون علی مطهری هم به سمت اصلاحات گرایش پیدا کردند، افزود: در این مدت تبلیغات انتخابات، اظهارات مطهری و جلالی همان اظهارات اصلاح طلبان بوده است. قرار گرفتن نام این افراد در لیست اصلاحات یک اقدام هدفمند و با هوشمندی سیاسی است. اکنون دایره اصلاحات گسترده‌تر شده و بخشی از نیروهای اصولگرای معتدل را هم در بر گرفته است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی هم‌چنین درباره علی مطهری هم گفت: آقای مطهری دارای گرایش‌های فرهنگی خاص است که ما در درون جبهه اصلاحات هم چنین افرادی با چنین گرایشی داریم که آن را نفی نکرده‌ایم. کسانی که به قانون و حقوق شهروندی وفادار بوده و بدان پایبند باشند را ما در داخل دایره اصلاح‌طلبی قرار می‌دهیم. ما متوجه دیدگاه‌های فرهنگی آقای مطهری هم هستیم ولی وی را هم داخل دایره اصلاح‌طلبی می‌دانیم.

شکوری راد در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان توانستند چهره‌های ناشناخته لیست خود را به مردم معرفی کنند، گفت: ‌ ما بعد از رد صلاحیت‌ها افراد جدیدی را معرفی کردیم. این افراد اگرچه ناشناخته بودند اما نیروهای ارزشمندی هستند که فقط در عرصه سیاسی ناشناخته بودند. ما امروز از انتخاب آن‌ها خرسندیم. آن‌ها در مدت تبلیغات انتخابات در همایش‌ها حضور یافته و ستادهای آن‌ها هم تبلیغات مناسبی انجام دادند. حتی یک مورد نبوده که ما از انتخاب او در لیست پشیمان شویم البته در تهران فرصت کافی برای ارتباط رودررو با مردم وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: بنابراین مردم ناگزیرند به احزاب و شخصیت‌های مهم توجه کنند. آقای خاتمی و هاشمی پشت لیست اصلاحات هستند و احزاب اصلاح‌طلب هم از آن حمایت کرده‌اند، بنابراین مردم باید به این لیست اعتماد کنند و با خیال راحت به آن رای دهند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی هم‌چنین درباره مطرح شدن لیست انگلیسی در انتخابات تصریح کرد: شورای نگهبان نامزدهای انتخابات را تائید کرده بنابراین این ادعا‌ها دیگر چیست؟ شورای نگهبان محکمتر از این نمی‌توانست در انتخابات عمل کند. اگر لیست انگلیسی از نظارت استصوابی خارج شده پس این نظارت چه فایده‌ای دارد؟ ما مشکلی با اصل شورای نگهبان نداریم اما به عملکرد شورای نگهبان انتقاد داریم. ما حتی معتقدیم اگر نظارت استصوابی درست انجام شود آن را قبول می‌کنیم.

در ادامه این نشست خبرنگاری مطرح کرد که رقبای اصلاحات مدعی‌اند اگر اصلاح‌طلبان رای بیاورند یارانه نقدی را قطع می‌کنند که شکوری‌راد در پاسخ گفت: این‌ها فقط جنگ روانی اصولگرایان است. یارانه نقدی دهک‌های ضعیف باید ادامه یابد، اما همه موافق‌اند که یارانه اقشار توانمند باید قطع شود. ما معتقدیم آنچه باید قطع شود فسادهای گسترده و روندهایی است که این فساد‌ها را ایجاد کرده است. ما خواهان قطع دست چپاولگران به بیت المال هستیم نه اقشار ضعیف جامعه.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم‌چنین با اشاره به اینکه آن‌ها که دم از معیشت مردم می‌زنند باید به فکر ساز و کار تامین عزتمند معیشت مردم باشند نه اقتصاد صدقه‌ای گفت: آن‌ها که دم از معیشت مردم می‌زنند، نشان دادند توان مدیریت کشور را ندارند.

شکوری‌راد هم‌چنین در پاسخ به سوالی درباره فعالیت اصلاح‌طلبان در انتخابات خبرگان هم گفت: انتخابات خبرگان برای ما مهم بوده و دغدغه ماست. اما نامزدهای کمی از خبرگان باقی مانده‌اند و بقیه رد صلاحیت شده‌اند. البته با نامزدهای موجود هم می‌توان مجلس خبرگانی تشکیل داد که بر اساس وظایف قانونی خود عمل کنند. اکنون فهرست افراد نزدیک به آقای هاشمی معرفی شده که مورد حمایت اصلاحات است. اگرچه افرادی هم در این لیست هستند که سنخیتی با اصلاحات ندارند اما به لحاظ اخلاقی و عملکردی کسانی هستند که کمتر در زمره افراطیون هستند.

به گفته وی سید حسن خمینی و سید محمد خاتمی هم این لیست را تائید کرده و لیست حسن روحانی فقط با لیست مورد حمایت آیت الله هاشمی یک تفاوت دارد.

‌در ادامه خبرنگاری پرسید که اصولگرایان گفته‌اند که اصلاح طلبان اگر رای بیاورند بودجه نهادهای امنیتی را کم می‌کنند که دبیر کل حزب اتحاد ملت اظهار کرد: برخی دنبال امنیت رانت‌های خود هستند نه امنیت مردم. امنیت زمانی به وجود می‌آ‌ید که میان دولت و مردم اعتماد وجود داشته باشد. کاهش بودجه نهادهای امنیتی لزوما به معنای کاهش امنیت جامعه نیست. اگر مسئولیت به مردم سپرده شود، آن‌ها خود امنیت را تامین می‌کنند.

شکوری‌راد در ادامه با اشاره به فعالیت اصلاح‌طلبان در دو سال اخیر و با انتقاد از وجود تنگنا‌ها برای فعالیت در سراسر کشور گفت: ‌در این دو سال مخالفان دولت از هیچ فشار و مضیقه‌ای کوتاهی نکردند و برای دولت مشکل ایجاد کرده‌اند تا دستاوردهای انتخابات را برای اصلاح‌طلبان محدود کنند. ما دنبال ایجاد مجلسی هستیم که کارشکنی نکند نه اینکه مجلسی همراه دولت باشد. ما مجلسی می‌خواهیم که اجازه دهد دولت برنامه خود را دنبال کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تقریبا تمام اختلافات اصلاح طلبان به پایان رسیده است، گفت: رقبای ما که در برخی از نهاد‌ها پایگاه دارند تلاش کردند در این مدت عرصه را بر ما تنگ کنند. آن‌ها اجازه ندادند که دانشگاه در مدار انتخابات قرار گیرد و امکان ارتباط گیری با مردم را سلب کردند اما اصلاحات دست از تلاش نکشید و با انسجام پیش رفت.

شکوری راد هم‌چنین با بیان اینکه بزرگ‌ترین دستاورد ما این است که کنش سیاسی اصلاح‌طلبان فراگیر شده است، تصریح کرد: اکنون عقلانیتی در مجموعه اصلاحات به وجود آمده که آن‌ها را همگرا و هدفمند کرده است. فاصله‌های گذشته اصلاح‌طلبان بسیار کمتر شده است. حزب اتحاد ملت ایران در داخل بدنه اصلاحات فعالیت کرده و رویکرد و هدفش کمک به افزایش انسجام اصلاحات، پرهیز از سهم خواهی، همراهی با اصلاح‌طلبان در سراسر کشور، تابعیت از تصمیمات جمعی اصلاح‌طلبان و قرار دادن تمام پتانسیل خود در خدمت اصلاحات است. ما از نتیجه کار خود راضی هستیم.

به گفته وی، در تهران فقط یک نفر از حزب اتحاد ملت در لیست اصلاح‌طلبان قرار دارد و این حزب هم به دنبال تحمیل نیروهای خود نبوده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه رهبران اصلاحات از جمله آیت الله هاشمی و خاتمی با عملکرد خود فضای همگرایی اصلاحات را به وجود آورده‌اند و احزاب و شخصیت‌های اصلاح‌طلب هم به خوبی عمل کرده‌اند، اظهار کرد: مردم هرگاه شاهد همگرایی رهبران اصلاحات بوده‌اند آن‌ها هم پای صندوق‌های رای آمدند. ما از مردم انتظار داریم به صندوق‌های رای هجوم بیاورند. اکنون فضای سردی که پس از رد صلاحیت‌ها به وجود آمده از بین رفته است اما مردم ما قابل پیش‌بینی نیستند و در گذشته هم سیاستمداران را غافلگیر کرده‌اند. شاید در این دوره هم این غافلگیری انجام شود.

وی تاکید کرد: مردم از‌ همان ابتدای صبح پای صندوق‌ها رای بیایند زیرا روند رای دادن طولانی است. فعالان سیاسی از‌ همان اول وقت به حوزه‌های انتخابیه بروند تا مردم تشویق بشوند به پای صندوق بیایند. مردم باید تردید‌ها را کنار بگذارند.

این نماینده پیشین مجلس با تشکر از عملکرد دولت، رئیس جمهور، وزارت کشور و وزارت اطلاعات در روند برگزاری انتخابات تاکید کرد: ما در روند برگزاری انتخابات نگرانی خاصی نداریم اما نسبت به عدم موافقت شورای نگهبان با نرم افزاری شدن شمارش آرا انتقاد داریم زیرا شمارش دستی آرا خسته کننده است و شاید این خستگی موجب شود افرادی نابجا در روند شمارش آرا دخالت کنند.

شکوری‌راد در واکنش به انتقاد اصولگرایان از عملکرد دولت و اصلاح‌طلبان گفت: ‌کارنامه اصلاح‌طلبان مشخص است. دولت اصلاحات تورم را زیر ۱۰ درصد رساند، رشد اقتصادی را به هشت درصد نزدیک کرد و سند چشم انداز بیست ساله را تدوین کرد. اگر دولت احمدی‌نژاد و مجلس هفتم، هشتم و نهم سرکار نمی‌آمد و روند دولت اصلاحات و مجلس ششم ادامه می‌یافت اکنون ما به اهداف سند چشم انداز بیست ساله دست پیدا کرده بودیم.

وی تاکید کرد: ‌ اکنون مردم کارنامه اصولگرایان را می‌بییند و گرایش آن‌ها به معتدلین و اصلاحات بیشتر شده است. بدنه اجتماعی اصولگرایان به خاطر فسادهای گذشته و عملکرد اصولگرایان ریزش کرده است. اصولگرایان قدرت حاکمیتی را دارند اما بدنه اجتماعی آن‌ها سرخورده است. بنابراین پیش‌بینی ما این است که در این انتخابات موفقیت چندانی نداشته باشند.

شکوری راد با بیان اینکه باید برجام دو اجرا شده و کشور بر اساس عقلانیت و بر محور قانون اداره شود، ‌افزود: اصولگرایان اکنون باید کارنامه خود را ارائه کنند تا مشخص شود که به چه میزان به برنامه‌های خود عمل کرده‌اند. ما در ابتدای مجلس ششم برنامه و در انتها هم کارنامه خود را ارائه کردیم. من از حداد عادل می‌خواهم به جای شعار دادن کارنامه خود را ارائه دهد و بگوید در مجلس چه کرده است و چرا به فساد‌ها اعتراض نکرده است؟

دبیرکل حزب اتحاد ملت در ادامه تصریح کرد: اصولگرایان مدعی‌اند که در لیست خود اقتصاددان دارند اما وضعیت فعلی اقتصاد کشور ناشی از همین اقتصاددان‌های اصولگرا در مجلس است. نباید معیشت مردم دکان اصولگرایان شود.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نتیجه انتخابات هر چه شود از نظر ما خوب است، افزود: اصولگرایان وقتی برنامه‌های اصلاح‌طلبان در ایام تبلیغات را دیده‌اند نگران شده‌اند و دنبال افزایش تبلیغات خود هستند. اما ما برنامه‌های خود را ادامه می‌دهیم و بنای ما این است که امروز کارت‌های ۳۰+۱۶ تبلیغاتی خود را به صورت گسترده در شهر تهران توزیع کنیم.

شکوری راد از مردم خواست که به همه اعضای لیست ۳۰+۱۶ رای دهند و افزود: زیرا هر رایی که کم شود به مثابه رای به رقیب است. کسی که رای ندهد در واقع به رقیب رای داده است.

وی در پایان مجددا از مردم خواست که از صبح زود پای صندوق‌های رای بروند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار خبر 05 اسفند 1394، کدمطلب: 94120503601، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین