پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۴۰۵
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
کاظم جلالی را می‌توان از چهره های نزدیک‌ به علی لاریجانی در مجلس دانست. چرا که با وجود تصمیم به کناره گیری از نامزدی مجلس، با نامه لاریجانی، نظرش را تغییر داد و کاندیدا شد.
شعارسال: روز آخر ثبت‌نام که مصادف با مراسم خاکپساری مادر همسرش بود و آنطور که خود روایت می‌کند، مسئول دفتر لاریجانی شماره قطعه و قبر را شناسایی کرده بود تا پس از پایان مراسم او را از آنجا برای ثبت‌نام ببرند.

البته تنها لاریجانی پیگر ثبت‌نام جلالی در انتخابات نبود. حجت‌الاسلام علوی، رحمانی فضلی و واعظی سه تن از اعضای کابینه نیز به رسم رفاقت‌های طولانی با وی پیگیر این مسئله بودند و حتی جهانگیری نیز از عدم ثبت‌نام جلالی و باهنر ابراز ناراحتی کرده بود.

او در گفت‌وگو با سالنامه نشریه مثلث روایتی از تفاوت‌های ائتلاف اصولگرایان در زمان آیت‌الله مهدوی کنی و ائتلاف اصولگرایان برای انتخابات مجلس می‌کند و می‌گوید که اگر آیت‌الله مهدوی کنی در قید حیات بودند اجازه تشکیل چنین ائتلافی را نمی‌دادند.

جلالی در تحلیل خود از رای لاریجانی در قم نیز می‌گوید که برخی برای تخریب ایشان کاری نبود که نکرده باشند. حتی برخی مدعی شده بودند که رییس مجلس در سفر اخیرش به بغداد سفری به نجف کرده و در دیدار با آیت‌الله سیستانی خواستار ایجاد مکانیزم نظارت مرجعیت بر رهبری شده اند.

او در مورد علت حضور در لیست امید نیز می‌گوید که مخالفان این لیست برای تخریب دوز اصلاح‌طلبی آن را بالا بردند حال آنکه 16 نفر از آنان اصلاح‌طلب و 14 نفر مابقی نیز اعتدالی بودند. به گفته جلالی، حسین مظفر نیز ابتدا در لیست امید بود اما بعد به لیست اصولگرایان رفت و حتی بعد اعلام آمادگی برای بازگشت به لیست امید کرد اما دیگر لیست بسته شده بود.

مهم‌ترین بخش‌های این گفت‌وگو را در ادامه می خوانید:
**
ظهر چهارشنبه قبل از انتخابات که من و یکی دیگر از اعضای لیست امید که از اصلاح‌طلبان هستند، با هم گفت‌وگویی در حاشیه یک جلسه داشتیم. برداشت ایشان این بود که تقریبا 10 نفر از لیست امید و 10 نفر از لیست اصولگرایان در دور اول انتخاب می‌شوند و تعدادی هم به دور دوم کشیده می‌شود.

**به نظر من دلیل عمده نتیجه انتخابات این است که این اولین رقابت دیجیتالی ایران بود. یعنی اولین انتخاباتی بود که فضای مجازی نقش بسیار موثری داشت. در خیابان‌ها شرایط فرق داشت. عکس‌ها و تصاویر زیادی از فهرست‌های دیگر بود . مثلا لیست اصولگرایان به شکل انبوهی تبلیغ شده بود. من در ایام انتخابات به همه نقاط تهران می‌رفتم و سخنرانی می‌کردم. از جنوبی‌ترین مناطق تهران تا غربی ترین و شرقی ترین مناطق همه جا لیست اصولگرایان بود. این انتخابات زیر پوست شهر شکل گرفت. فضای مجازی اعم از کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام در این انتخابات تاثیر زیادی داشت.

**{ در مورد جلسه با لاریجانی برای ثبت‌نام نکردن در انتخابات}: من با ایشان (لاریجانی) از قبل صحبت کرده بودم که نمی‌خواهم در انتخابات شرکت کنم اما ایشان تصور کرده بودند که نمی‌خواهم از شاهرود بیایم و حالا اگر شاهرود نشد از تهران می‌آیم. به ایشان گفتم که تهران هم معلوم است چه می شود. اصولگرایان که قاعدتا ما را در لیست نمی‌گذارند ضمن اینکه اگر در آن لیست آدم‌های تندی هم باشند خیلی مصلحت نیست ما هم باشیم. در مورد لیست اصلاح طلبان هم که ما اصلاح‌طبی نیستیم و حتما تبعات خودش را خواهد داشت. ایشان به من گفت حالا تا آن موقع که کار به لیست‌ها برسد زمان زیادی باقی مانده است ضمن اینکه شما چهره‌ای هستید که همه شما را در لیست قرار می‌دهند.

** برخی شبهه‌ای را مطرح کردند که وزیر کشور در مورد من خلاف قانون عمل کرده است. حتی شنیدم در برخی از جلسات خیلی مهم و سطح بالای کشور هم برخی این مطلب را مطرح کردند که وزیر کشور تخلف کرده و آقای جلالی بدون مدارک ثبت‌نام کرده در حالی که این گونه نبوده است.من به دلیل اینکه می‌خواستم به نحوی از زیر بار ثبت نام شانه خالی کنم و در عین حال خجالت زده آقای دکتر لاریجانی هم نباشم، تماس گرفتم و گفتم مدارکم نیست. در همین اوضاع رئیس دفتر آقای دکتر لاریجانی به من زنگ زد و گفت که آقای دکتر با آقای رحمانی فضلی صحبت کردند و گفتند چون ایشان از قبل نماینده بودند مشکلی ندارد و معلوم است که مدارکش سرجایش هست. بنابراین مدارکش را بعدا ارائه دهد. ولی من این کار را نکردم. مدارکم الان مُهر نماینده شورای نگهبان را دارد که تا 10 شب در وزارت کشور با کل مدارکم ثبت‌نام کردم و نماینده شورای نگهبان هم این مُهر را زده است. البته آقای رحمانی فضلی هم این را نمی‌دانست و بعدا به من گفت کاش این ماجرا را زودتر به من می‌گفتی در بعضی جلسات به من انتقاد کرده‌اند و من در آن جلسات گفته‌ام که تخلف کرده‌ام اما تخلف من برای آقای دکتر حداد عادل و آقای ابوترابی بوده که مدارکشان را دیرتر داده‌اند اما در مورد من ماجرا رسانه‌ای شد.

**آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور نه تنها برای من بلکه از عدم ثبت‌نام آقای باهنر هم ناراحت بودند. چون می‌گفتند بالاخره این آدم‌ها افرادی هستند که به درد مجلس می‌خورند.

** من خودم شخصا با رفتن به ائتلاف با آن ترکیب موافق نبودم. قبلا هم خدمت آقای لاریجانی عرض کردم و گفتم که اگر خواستید نماینده هم معرفی کنید، مرا معرفی نکنید که اگر معرفی کنید حتما نمی‌پذیرم و این خوب نیست. چون معتقدم با آن ترکیب حضور من اصلا اثری ندارد و بعد هم باید دعوا بکنیم.در دوره قبل هم چندین بار مجبور شدیم در جلسات‌مان دعوا کنیم. دفعه قبل نماینده آقای دکتر لاریجانی بودم و بر سر آقای مطهری دعوایمان شد. در مورد لیست تهران به حدود 70-80 نفر رسیدیم . اسامی این تعداد را در برگه‌ای چاپ کردند و گفتند هرکس با هر فردی موافق است جلوی نامش علامت بزند. آقای مطهری از جمع 13 نفر ما، 8 رای آورده بود که در لیست اصولگرایان باشد. در جلسه بعدی یکباره یکی از دوستان بزرگوار آمد و خطابه‌ای خواند که آقای مطهری نباید در لیست باشد. در حالیکه این از نظر ما درست نبود و بعد از آن آقای مطهری را اخراج کردند. من در آنجا تقریبا درگیر شدم و گفتم که این کار درستی نیست و این خلاف مشی اصولگرایی است. کسی دفعه قبل رای آورده را به چه دلیلی باید اخراج کنیم، جلسه را ترک کردم.

**{علت حضور در لیست اصلاح طلبان {تلویزیون و مخالفین دوز اصلاح طلبی لیست را بالا بردند. این لیست در اصل ائتلاف سه ضلع بود؛ اصلاح‌طلبان، اصولگرایان معتدل و حامیان دولت . همان‌ها که این لیست را انگلیسی نامیدند، میزان اصلاح‌طلبی این لیست را بالا بردند تا لیست را بزنند‍! اما من تاکید می‌کنم که این لیست، یک فهرست ائتلافی است.

** آقای مظفر هم ابتدا در این لیست بود اما بعد ایشان به لیست اصولگرایان رفت. با این توضیح که علاقه مند بود به این لیست برگرد. به من اعلام آمادگی کرد که برگردد اما دیگر فهرست بسته شده بود یا مثلا آقای دکتر عوض حیدرپور که در این لیست بود. چند روزی مانده به انتخابات به من زنگ زد و گفت که رای من در شهرستان آماده است، چی کار کنم؟ گفتم ببین ما در تهران در حالت ریسک هستیم، نمی‌دانیم چه اتفاقی می‌افتد. تو اکنون در لیست هستی اما اگر در شهرستان دارای رای هستی خودت تصمیم بگیر و ایشان تصمیم گرفت به شهرستان برود.

**قبل از اینکه این جلسات شکل بگیرد خدمت آیت‌الله موحدی کرمانی رسیدم و گفتم شما اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است؛« کسانی که دور میز می نشینند تا برای اصولگرایی لیست تهران تصمیم بگیرند، هیچ کدامشان کاندید نباشند». وقتی ما یک عده آدم را دور میز جمع می‌کنیم اولین کاری که می‌کنند این است که اسم خود را می‌نویسند. ما از قبل از این ماجرا اطلاع داشتیم. دوستانی به ما گفتند که اسامی 18 نفر تهران که مشخص است و باید در مورد 12 نفر تصمیم بگیریم. کل جلسات و سر و صدا‌ها سر 12 نفر دیگر بود که باید در لیست می‌آمدند یا نمی آمدند. برخی دوستان می‌گفتند برخی از چهره‌ها در لیست نیستند و ما موفق شده‌ایم اما بعدا دیدیم که همان‌ها به لیست اضافه شده‌اند.

**مشی حضرت آیت‌آلله مهدوی کنی چه بود؟ فکر می‌کنید اگر ایشان در قید حیات بودند چنین ائتلافی شکل می‌گرفت؟ من می‌گویم که اصلا شکل نمی‌گرفت. چون من آیت‌الله مهدوی کنی و گلایه‌هایش را به یاد دارم. در جلسات خصوصی خدمتتشان بودم. چرا دوستان در دوره قبل حرمت آیت‌الله مهدوی کنی را حفظ نکردند، در آن وحدت شرکت نکردند و لیست جداگانه دادند؟ ما که این کار را نکردیم و حرمت آیت‌الله موحدی کرمانی را حفظ کردیم.

**{چرایی دوم شدن لاریجانی در قم} شب جمعه انتخابات به مرقد حضرت امام (ره) رفتم. حاج حسن‌ آقای خمینی در آنجا نماز می‌خواندند. بعد از نماز خدمت ایشان بودیم و صحبت کردیم. عین عبارت ایشان این بود که از هیچ تخریبی برای آقای دکتر لاریجانی دریغ نشد. مثلا ایشان می‌گفت که مجموعه زیتون که در جاده قم است را به آقای لاریجانی انتساب داده‌بودند که مال ایشان است.
**
فردای انتخابات آقای لاریجانی تماسی با بنده گرفت و‌گفت یکی از این آقایان که در کسوت روحانیت است گفته است که لاریجانی در سفری که به بغداد داشته‌اند به نجف هم رفته‌اند. آن روحانی گفته که آقای لاریجانی با آیت‌الله سیستانی در نجف ملاقات کرده و گفته‌اند که ما باید مکانیزم نظارت مرجعیت بر رهبری را درست کنیم! آقای دکتر لاریجانی می‌گفت که در این سفر من اصلا با آیت‌الله سیستانی ملاقاتی نداشته‌ام که چنین چیزی بخواهد مطرح شود.

**فکر می کنم اصلاح طلبان در انتخابات 96 روی آقای دکتر روحانی اجماع می کنند.

}**ریاست روحانی یک دوره ای می شود؟} نه من فکر می کنم این انتخابات مجلس نشان داد که دو دوره ای است. البته دوستان فکری دیگر داشتند. دنبال بنی صدر سازی بودند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ جمعه 13فروردین 1395، کد مطلب: ـ، www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین