پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۴۱
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۹
رویای پولدار شدن در زمان کوتاه سبب شده که جوانان اهوازی در پارک هجرت جمع شوند و شیوه‌های بازاریابی در شرکتی را بیاموزند که در اهواز شعبه‌ای ندارد.

شعارسال: بازاریابی شبکه‌ای و رویای پولدار شدن در روزهای اندک در اهواز اوج گرفته است؛ واسطه‌ها یا بازاریاب‌های این فروشگاه‌ها در سطح شهر گشت می‌زنند و با روابط عمومی بالای خود از حقوق ماهیانه ۱۸ میلیون تومان در ماه صحبت می‌کنند.

بازاریابی شبکه‌ای، نوعی شیوه فروش است که در آن کمپانی‌ها محصولات خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌توانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می‌شود.

ماهه میلیونر می‌شوی

مهدی یکی از جوانان اهوازی است که در ۲۱ سالگی صحبت از حقوق بالای ۱۰ میلیونی در ماه می‌کند و می‌گوید: دستت را در دستم بگذار تا در ۶ ماه آینده تو را میلیونر کنم. چگونگی میلیونر شدنم را که می‌پرسم صحبت از نوع درآمدزایی در این کار می‌کند و ادامه می‌دهد: اگر قیمت تمام شده یک محصول را یک‌هزار تومان در نظر بگیریم، مشتری آن را ۲ هزار تومان از مغازه‌دار می‌خرد. در این نوع معامله تولید کننده کمتر از ۳۰ درصد سود می‌کند و فروشنده سود ۱۰ درصدی نصیبش می‌شود اما ۶۰ درصد سود به جیب دلالی می‌رود که در این معامله نه سرمایه گذاری کرده است و نه زحمتی برای تولید محصول.

وی می‌افزاید: در این معامله نه تولید کننده‌ای که زحمت کشیده می‌تواند به سود واقعی خود برسد و نه خریدار می‌تواند محصولی مورد اطمینان و با کیفیت را با قیمتی واقعی بخرد. در بازاریابی شبکه‌ای خریدار به صورت مستقیم از تولید کننده محصولات را می‌خرد و از این طریق هم تولید کننده می‌تواند به سود واقعی برسد و هم خریدار در مدت زمان کوتاهی می‌تواند سود فراوانی را کسب کند.

مهدی معتقد است، در صورتی که خریدار به صورت مستقیم از تولید کننده محصولات موردنیازش را تهیه کند می‌تواند به محصول با کیفیت دست پیدا کند هم تولید کننده راغب می‌شود که کیفیت محصولاتش را بالا ببرد. در بازاریابی شبکه‌ای هم به دنبال تحقق این موضوع هستیم و در مرحله بعد سودی که در دیگر معاملات نصیب دلال یا واسطه شود بین خریدار و تولید کننده تقسیم شود.

*جلسه توجیهی در پارک هجرت

مهدی مرا به بازاریاب اصلی شرکت معرفی میکند؛ با خانم «ک» تماس می‌گیرم و قرار می‌گذاریم. قرار ما ساعت ۱۶ در پارک هجرت بود. با ۵ دقیقه تأخیر در روزی که گرد و خاک اهواز نفس‌ها را تنگ کرده بود به محل قرار می‌رسم. خانم «ک» گلایه می‌کند که چرا با تأخیر ۵ دقیقه‌ای در محل قرار حضور یافتم و شروع می‌کند درباره شرکت«ب» توضیح دادن.

۵ مرحله میلونر شدن در ماه‌های اندک را برایم توضیح می‌دهد و می‌بیند که هنوز قانع نشده‌ام. به یکی از پسرهای حاضر در پارک اشاره می‌کند که بیاید به جمع ما اضافه شود. پسر ۲۴ ساله‌ای که از تلف شدن عمرش در کلاس‌های درس صحبت می‌کند، می‌گوید: در شرکت نفت مشغول به کار بودم که با نحوه کار در بازاریابی‌های شبکه‌ای آشنا شدم. شرکت نفت را رها کردم و دو دستی به بازاریابی شبکه‌اتی چسبیدم چون در ماه گذشته بیش از ۱۲ میلیون تومان سود کسب کردم.

سودهای نجومی که بازارایابان شرکت«ب» از آن حرف می‌زدند، مرا بر آن داشت که بپرسم چرا سر شبکه اصلی بازاریابی در خوزستان که حداقل حقوق او در ماه چند ده میلیون است، دفتری برای این کار نمی‌گیرد. پاسخشان این است که ما برای شرکت کار می‌کنیم و شرکت اگر مایل بود دفتر راه اندازی می‌کند.

*این شرکت‌ها تولید کننده نیستند

آمار متناقضی که بازاریاب‌ها ارائه می‌دادند، سبب شد با محمدرضا محمدی، کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گفتگو کنیم، محمدی معتقد است، این شرکت‌ها نمی‌توانند طول عمر زیادی داشته باشند، چرا که آنها تولید کننده نیستند و فقط محصولات دیگر شرکت‌ها را در قالب بسته بندی جدید ارائه می‌کنند.

وی می‌افزاید: سودی که از ان صحبت می‌شود واقعی است، اما نه آن سود چند میلیونی که درباره آن تبلیغات می‌کنند. در واقع این شرکت‌ها قسمتی از پول مشتری را که قبلاً به واسطه‌ها می‌دادند را به مشتری مسترد می‌کنند و در این معامله مشتری نمی‌تواند جنس را به قیمت واقعی بخرد و فقط فروشنده می‌تواند جنسش را بیش از قیمت موجود در بازار بفروشد.

به گزارش رهیاب، یکی از مشتریان این شرکت در گفتگو با رهیاب ادعا می‌کند که حدود ۴۰ روز پیش به میزان ۷ میلیون ریال از این شرکت جنس خریداری کرده و تاکنون این محصولات را دریافت نکرده است، وی می‌افزاید: بعد از پیگیری‌های مکرر انباردار شرکت تلفن خود را پاسخ نمی‌دهد و اپراتورهای شرکت مدعی هستند که جنس را به انباردار خود در اهواز تحویل داده‌اند.

سال گذشته معاون دادگستری خراسان رضوی اعلام کرده بود که چند شرکت بازاریابی شبکه‌ای در خراسان رضوی به دلیل فعالیت‌های غیرمجاز کشف شده‌اند.

بعد از تحقیقات و بررسی پورتال این شرکت به همراه سایت‌های http://networkmarketing.mimt.gov.ir/ و http://www.iranhoshdar.ir/Default.aspx متوجه شدیم که شرکت«ب» در اهواز شعبه‌ای ندارد. حال به نظر می‌رسد ورود نهادهای قضائی، نظامی و امنیتی برای بررسی این موضوع ضروری باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری عصر آبادان، تاریخ انتشار خبر 20 بهمن 1394، www.asreabadan.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین