پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۶۳۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷
رئیس معتبرترین نهاد ناظر بر تعهدات هسته ای ایران در حالی از چارچوب کلی و اهمیت توافق هسته ای سخن می گوید که رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده است در صورت اعمال نشدن اصلاحات لازم بر این توافق تا ماه مه کشورش به طور کامل از آن خارج خواهد شد.

شعارسال: یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شکست و یا به نتیجه نرسیدن توافق هسته ای ایران را «زیانی بزرگ» برای چندجانبه گرایی توصیف کرد. این درحالیست که توافق با پنج قدرت جهانی بر سر برنامه هسته‌ای ایران که سال ۲۰۱۵ میلادی در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما حاصل شد با انتقاد شدید دونالد ترامپ جانشین محافظه کار وی مواجه شده است.

آقای آمانو روز دوشنبه در ابتدای شورای اجرایی آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین خاطرنشان کرد: اگر توافق (هسته ای) به شکست منجر شود خسارتی بزرگ برای راستی آزمایی و چندجانبه گرایی خواهد بود.

رئیس معتبرترین نهاد ناظر بر تعهدات هسته ای ایران در حالی از چارچوب کلی و اهمیت این توافق سخن می گوید که رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرده است در صورت اعمال نشدن اصلاحات لازم بر این توافق تا ماه مه کشورش به طور کامل از آن خارج خواهد شد.

براساس توافق هسته ای ایران با پنج قدرت جهانی (آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان)، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موظف شد به صورت دائم نسبت به تعهدات ایران برای التزام به ماهیت صلح آمیز این برنامه راستی آزمایی کند.

یوکیا آمانو در ادامه سخنان خود با تایید بر اینکه ایران تا به امروز به تعهدات خود پایبند بوده تصریح کرد در ارتباط با مفاد توافق از نظر فنی هیچ مورد تخلفی تاکنون توسط بازرسان آژانس گزارش نشده است.

رئیس جمهوری آمریکا در طول کارزار انتخاباتی خود تهدید کرده بود که توفق هسته ای ایران را برغم مخالفت متحدان آمریکا پاره خواهد کرد اما پس از به قدرت رسیدن با اعلام اینکه اشکالات زیادی بر این توافق وارد است ماندن در آن را مشروط به انجام اصلاحات مدنظر خود کرد.

دولت آمریکا به خصوص بخشی از توافق هسته ای را بر نمی تابد که به موجب آن پیش بینی شده تحریم ها و محدودیت های اعمال شده بر تهران در ازای انجام راستی آزمایی های لازم از سال ۲۰۲۶ برداشته شود.

واشنگتن همچنین تداوم گسترش برنامه موشک‌های بالیستیک از سوی ایران را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد قلمداد می کند. این درحالیست که ایران همواره بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای خود تاکید دارد و هرگونه مذاکره بر سر متن توافق هسته ای با قدرت های جهانی را منتفی می داند. تهران همچنین برنامه موشک های بالستیک خود را، دارای ماهیت بازدارندگی و خط قرمز خود اعلام کرده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری آفتاب ، تاریخ انتشار: 15 اسفند 1396 ، کدخبر: 512367 ، www.aftabnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
فرشاد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
0
با سلام
هیچ کشوری تمایل ندارد که همسایگانش در جنگ باشند تنها کشورهایی که از اوضاع نابسامان خاورمیانه سود میبرند کشورهایی هستند که فرسنگها دورند و برایشان وضعیت مردم این منطقه هیج اهیمتی نداشته و ندارد. آمریکا و انگلیس و بعضی از متحدانشان از این وضع سود میبرند و بر کسی پوشیده نیست. تنها کشور با ثبات و مستقل منطقه ایران است و تمام تمرکز آنها هم بر روی این کشور قرار دارد تا با ایجاد نا امنی سیاسی و اقتصادی در آن به اهداف شوم خود که همانا تسخیر کامل منطقه خاورمیانه بعد از ایجاد آشوب و نا امنی گسترده در آن است دست یابند. این امر به منظور تسلط بی چون و چرا بر کل جهان و کاهش وابستگی کامل به منابع روسیه و چین است که به تدریج مجبور به اطاعت از آمریکا و متحدانش خواهند بود چرا که تنها اهرم فشار موجود روسیه و چین معادن و منابع آنهاست و با تسخیر خاورمیانه اروپا و آمریکا دیگر نیازی به روسیه ندارند. البته روسیه و چین تا همین چند سال قبل به تصور اینکه سهمی از این آب گل آلود خواهند برد منتظر بودند تا ویرانی خاور میانه را شاهد باشند اما با حرکات مرموز آمریکا مشخص شد که دوستی با آمریکا یا سکوت در برابر آن منافع آنها را به خطر خواهد انداخت و به همین دلیل موضع آنها در حال حاضر حفظ ثبات بخشهایی از خاورمیانه است که آمریکا بدانها نظر دارد از جمله ایران و عراق و سوریه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
0
این زیان یک زیان کاملا دو طرفه هست ولی بیشتر به ضرر اونا نه ما
ن.ف83
ناشناس
Netherlands
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
0
این توافق میان همه کشور های جهان نوشته شده است ، آمریکا اگر آن را زیر پا بگذارد اعتماد جامعه جهانی نسبت به خود را از دست میدهد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین