پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۹۳۰
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
باوجود تلاش یکساله رییس جمهوری آمریکا ، برای نافرجام گذاشتن برجام، توافق هسته ای ایران و 1+5 همچنان در مسیر مشخص شده به پیش می رود و مورد حمایت جدی دیگر اعضا به ویژه اروپایی ها قرار دارد.

شعارسال: حدود دو هفته از اعلام پایبندی اجباری «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا به برجام (جمعه 22 دی ماه) می گذرد. ترامپ اما برای نشان دادن مراتب اعتراض خود، شروط چهارگانه ای را بیان کرد؛ شروطی که نشان می دهد تمدید تعلیق تحریم های ضد ایرانی از سوی ترامپ، از روی ناچاری و ضعف در زیر فشارهای بین المللی صورت گرفته است.

اجازه بازرسی فوری از همه سایت های مورد درخواست آژانس، عدم تلاش ایران برای ساخت و کاربرد سلاح های هسته ای، تعیین تکلیف فعالیت های موشکی و همچنین دایمی شدن محدودیت های زمانی بر فعالیت های هسته ای و غیرهسته ای کشور ما از جمله شروط چهارگانه ترامپ بودند.

ترامپ در حالی این شروط را انعکاس می دهد که بارها برای اجماع سازی علیه ایران از آنها سود جسته اما به نتیجه نرسیده است. مهمترین پرسش این است که چه عوامل و دلایلی باعث شد تا ترامپ به رغم تمایل باطنی و مواضع همیشگی، برای سومین بار کشور خود را پایبند به توافق هسته ای معرفی کند؟

روز قبل از این رخداد (پنجشنبه 21 دی ماه)، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در بروکسل با همتایان فرانسوی، آلمانی و انگلیسی دیدار و گفت وگو کرد. ظریف با بیان این که پایبندی ایران به برجام مشروط به پایبندی کامل آمریکا است، هر حرکتی را که به تخریب برجام بیانجامد و توافق هسته ای را دستخوش تغییر کند، غیرقابل قبول دانست.

چنین تلاش هایی از سوی وزارت امور خارجه ایران نتیجه داد و کشورهای اروپایی ضمن درک هشدار جدی ظریف، مواضع حمایتی خود را در قبال برجام با ترامپ در میان گذاشتند. در این میان، «امانوئل مکرون» رییس جمهور فرانسه همان روز در تماس تلفنی با ترامپ، بر لزوم اجرای برجام از سوی همه طرف ها تاکید و اظهار کرد که فرانسه در اجرای توافق هسته ای عزمی جدی دارد.

همان روز صدور بیانیه مشترک آلمان، بریتانیا و فرانسه در حمایت از برجام، اتمام حجتی بر زیاده خواهی ترامپ بود؛ پیامی که به طور غیرمستقیم هشدار می داد در صورت خروج آمریکا از برجام، کشورهای اروپایی به راه خود ادامه خواهند داد و راه برگشتی برای ایالات متحده وجود نخواهد داشت.

** تداوم دیپلماسی توطئه آمیز

هر چند ترامپ تمدید تعلیق تحریم ها را برای 120 روز یا همان چهار ماه امضا کرد اما به آن معنی نیست که کاخ سفید از یافتن بهانه های تازه برای زیر پا گذاشتن توافق خودداری کند. همچنان که در در این روزها معاون ترامپ در خاورمیانه و وزیر امور خارجه او در اروپا، سیاست های ایران هراسانه را دنبال می کنند.

«مایک پنس» معاون رییس جمهوری آمریکا، در دیدارهای خاورمیانه ای خود همان ادعاهای همیشگی ترامپ را تکرار می کند. او روز دوشنبه دوم بهمن ماه در پارلمان رژیم صهیونیستی گفت: توافق هسته ای ایران یک فاجعه است و ایالات متحده دیگر این توافق را که پایه و مبنای درستی ندارد، تصدیق نخواهد کرد.

سخنان پنس تفاوتی با مواضع چند روز پیش رییس جمهوری این کشور نداشت. ترامپ تاکید کرد آخرین باری است که متن پایبندی به توافق را امضا می کند. البته رییس جمهوری آمریکا در دو نوبت قبل نیز چنین ادعایی را مطرح کرد و هر دفعه از اجرای آن عاجز ماند.

ترامپ و دولتمردان آمریکایی که تا مدتی توپ برجام را در زمین کنگره انداخته بودند اینک اعضای اروپایی گروه 1+5 را نشانه رفته اند تا شاید با مطرح کردن مسائل حقوقی بشری، فعالیت های موشکی و تحرکات منطقه ای ایران، خود را به اروپا نزدیک سازند و از این طریق به تدریج به برجام ورود کنند.

مواضع شفاف و صریح اخیر مقامات اروپایی اما حاکی از آگاهی بروکسل از نوع فریب و توطئه های آمریکایی است. «ژان ایو لو دریان» وزیر امور خارجه فرانسه در دیدار اخیر خود با همتای آمریکایی خود اظهار کرد: یک اصل اساسی هست که ما بر آن پافشاری می کنیم، یعنی حفظ توافق اتمی تا جایی که رعایت می شود. گر ایران برجام را محترم بشمارد، که براساس گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی چنین می کند و ما دلیلی برای تردید در آن نداریم، امضاکنندگان باید پای حرفشان بایستند. چون وقتی موافقتنامه ای امضا شد، همه امضاکنندگان باید به آن احترام بگذارند.

این در حالی است که یک روز قبل نیز «ترزا می» نخست وزیر و «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه بریتانیا در دیدار با تیلرسون بر پایبندی کشور خود به برجام تاکید کردند. مواضع مقامات دو کشور اروپایی نشان می دهد که اروپا تکلیف برجام را از دیگر مسائل مورد اختلاف جدا کرده است؛ اصل مهمی که رعایت آن، سبب ایجاد توافقی تاریخی شد که همگان از آن به عنوان الگوی حل وفصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی یاد می کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 8 بهمن 1396 ، کدخبر: 82810514 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین