پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۷۶۸
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۷
در حالی‌ که قرار است، دوازدهم ماه می، دولت آمریکا تصمیم نهایی خود برای تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را بگیرد و در جایی که تمدید این تحریم‌ها از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا منوط به مذاکره مجدد بر سر برجام و توافق هسته‌ای شده است، بنا بر گزارش‌ها، این درخواست آمریکا از اروپا ظاهراً قطعی بوده و هیچ انعطافی در آن نخواهد بود.

شعارسال: در حالی‌ که قرار است، دوازدهم ماه می، دولت آمریکا تصمیم نهایی خود برای تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را بگیرد و در جایی که تمدید این تحریم‌ها از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا منوط به مذاکره مجدد بر سر برجام و توافق هسته‌ای شده است، بنا بر گزارش‌ها، این درخواست آمریکا از اروپا ظاهراً قطعی بوده و هیچ انعطافی در آن نخواهد بود.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بنا بر گزارش‌ها در هفته گذشته و در گفت وگویی که با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل داشته، به او اطمینان داده است، در مذاکره با قدرت‌های اروپایی بر سر تغییر برجام و توافق هسته‌ای ایران، هیچ‌گونه انعطافی نشان نخواهد داد.

بنا به گزارش نشریه «اکسیوس»، دونالد ترامپ در این گفت وگو با نتانیاهو بیان کرده است که وی خواهان «تغییرات مهم و اساسی» در توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران است؛ اما قدرت‌های اروپایی یعنی آلمان و فرانسه و انگلستان تاکنون تنها اقدام به ارائه پیشنهاد برای «تغییراتی نمایشی و تزئینی» در برجام کرده‌اند.

ترامپ پیش ‌از این خواهان آن شده بود که با مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای با ایران، مسائلی همچون موضوع برنامه موشکی ایران، موضوع بازرسی‌ها از سایت‌های نظامی ایران و همچنین مسأله برداشته شدن محدودیت‌ها از برنامه هسته‌ای در پایان زمان اجرای توافق، به برجام اضافه شود.

مقاماتی که نخواسته‌اند نام آن‌ها فاش شود، به این نشریه بیان کرده‌اند، دوشنبه هفته گذشته طی گفت وگو با نتانیاهو در کاخ سفید، ترامپ تأکید کرده که آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران‌ ـ که در دوره اوباما بسته‌ شده است ـ خارج خواهد شد، مگر آنکه اروپایی‌ها اقدام به ترمیم آن کنند.

یک روز بعد از آن، مایک پنس، معاون ترامپ در اجلاس سالانه آیپک بیان کرد، آمریکا آماده خارج شدن از توافق هسته‌ای با ایران است.

پنس در سخنان خود در این اجلاس بیان کرد: اشتباه نکنید، این آخرین فرصت آن‌ها (اروپایی‌ها) است. ایالات‌متحده آمریکا بدون فوت وقت و فوراً از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد، مگر آن‌که مشکلات و نقایص توافق هسته‌ای طی ماه‌های پیش روی برطرف شود. وی بعداً نیز بیان کرد که ایالات‌متحده هرگز اجازه نخواهد داد، ایران به سلاح هسته‌ای مجهز شود.

این مواضع از سوی مقامات اسرائیل با استقبال شدیدی مواجه شده است و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم در همین اجلاس آیپک بیان کرده که اسرائیل از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران استقبال خواهد کرد. وی خطاب به حدود 18 هزار نفری که برای شنیدن سخنان وی گرد هم آمده بودند بیان کرد: اگر بخواهم امروز پیامی به شما بدهم، این پیام خیلی ساده است: ما باید ایران را متوقف کنیم، ما ایران را متوقف خواهیم کرد.

نتانیاهو ادامه داد: رئیس‌جمهور آمریکا نیز هشدار داده است که اگر مشکلات اساسی و حیاتی توافق هسته‌ای برطرف نشود، آمریکا از این توافق خارج خواهد شد و تحریم‌ها به ‌جای خود بازمی‌گردد. اسرائیل شانه‌به‌شانه آمریکا در این کار همراه خواهد بود و بگذارید به شما بگویم که سایر کشورهای منطقه نیز همین کار را خواهند کرد.

این در حالی ‌است که روز یک‌شنبه نیز نتانیاهو نگرانی‌های خود را از مذاکرات هسته‌ای آمریکا با عربستان سعودی بیان کرده و توافق هسته‌ای ایران را عامل اصلی تقاضای سایر کشورهای منطقه برای غنی‌سازی اورانیوم خوانده بود. وی گفته بود، توافق هسته‌ای ایران در شکل فعلی منجر به ایجاد یک رقابت تسلیحاتی خطرناک در منطقه می‌شود.

وی خطاب به مقامات آمریکایی بیان کرده بود که توافق هسته‌ای با ایران و مجوز غنی‌سازی به ایران منجر به هسته‌ای شدن منطقه خاورمیانه خواهد شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 21 اسفند 1396 ، کدخبر: 782087 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین