پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۱۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
تخلفات صورت گرفته در حوزه خرید و فروش بلیت هواپیما و شگردهای مورد استفاده در این خصوص، به شکلی کاملا شفاف در متن حاضر مورد بحث قرار گرفته است. مشکلی که ریشه های آن را باید در ضعف نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری، فعالیت خارج از قاعده برخی از شرکت های هواپیمایی و در نهایت، تقلب های کثیف، برخی از آژانس های دارای سامانه فروش بلیت هواپیما به شکل الکترونیک ، جستجو نمود.

شعارسال: تخلفات صورت گرفته در حوزه خرید و فروش بلیت هواپیما و شگردهای مورد استفاده در این خصوص، بشکلی کاملا شفاف در متن حاضر مورد بحث قرار گرفته است. مشکلی که ریشه های آن را باید در مثلث ضعف نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری، فعالیت خارج از قاعده برخی از شرکت های هواپیمایی و در نهایت، تقلب های کثیف، برخی از آژانس های دارای سامانه فروش بلیت هواپیما بشکل الکترونیک ، جستجو نمود.

امروزه بدلایل عدیده، استفاده شهروندان از خدمات وب بیس افزایش یافته و یکی از حوزه هایی که شاهد رشد قارچ گونه و آمیبی شکل ارایه خدمات در چنین بستری است، فروش الکترونیک بلیت هواپیما با عناوین غیرمشروع،نخ نما شده و مسخره ای بنام فروش چارتری می باشد.

شاید بتوان در قضاوتی بی طرفانه ، علت اصلی چنین آشفته بازاری را به ضعف مسلم سازمان هواپیمایی کشوری، بعنوان متولی امر منتصب نمود. سازمانی که نه طرح جامعی برای آزاد سازی بلیت هواپیما ارایه داد(در زمان خود) و نه از توانمندی لازم برای نظارت بر این آشفته بازار برخوردار است. با وجود صحبت مستقیم با برخی از مدیران این سازمان و درخواست مکرر برگزاری جلسات هم اندیشی ، متاسفانه تاکنون پاسخ شایسته ای دریافت نشده است. رفتاری که مسلما در آینده نزدیک، پیامدهایی را برای این سازمان معظم و مدیران آن در بر خواهد داشت. پیامدهایی که به تصور ما ،خود دوستان سازمان بشکلی شفاف می دانند متمرکز بر چه مواردی است.

اما بحث اصلی :

متن زیر به برخی از روش های متقلبانه معمول در سایت های اینترنتی فروش بلیت هواپیما، می پردازد. روش هایی که شاید برای خیلی از شهروندان چندان آشنا و ملموس نبوده،ولی بعنوان رویه ای معمول از کلاهبرداری های کثیف، برخی از سایت های فروش بلیت هواپیما است .

– حذف تخفیف کودک و نوزاد از روی بلیت به اصطلاح چارتری و اخذ قیمت کامل از مشتری :

تا جایی که ما اطلاع داریم، بلیت چارتری وجود خارجی نداشته و صرفا برای تورهای مسافرتی، مستند قانونی دارد. لذا بنظر می رسد فروش هرگونه بلیت پروازی ،خارج از چارچوب تور مسافرتی بنام چارتر ، خلاف قانون باشد. در این روش کلاهبرداری، آژانس های متخلف تنها نبوده و بعضا با همکاری برخی از شرکت های هواپیمایی، اقدام به ارتکاب فعل مجرمانه می کنند.

آژانس ،حجم معینی صندلی پرواز را با قیمتی توافقی از شرکت هواپیمایی می خرد و شرکت هواپیمایی هم بدون توجه به سایر شرایط(نظیر سن مسافر،….) و به اسم بلیت کامل ، از آژانس پول دریافت می کند. توجیه آژانس برای اینکار،خرید بلیط به قیمت کامل از شرکت هواپیمایی است. شرکت هواپیمایی هم در این حالت پاسخگو نبوده و بیان می دارد که بلیت توسط آژانس چارتر شده است. بازی احمقانه و سرتاسر غیرقانونی که سازمان هواپیمایی کشوری ، بخوبی از آن آگاه است ،ولی اقدام موثری برای برخورد با این تخلف انجام نمی دهد(چنانچه دوستان سازمان هواپیمایی،درخواست مستندات داشته باشند، با کمال میل و به تعداد زیاد، تقدیم می گردد. مشروط به اینکه،کلیه شرکت های هواپیمایی متخلف و آژانس های خلافکار از زمان آزاد سازی بلیت تا زمان حاضر،مشمول جریمه گردند).

– بازارگرمی و ایجاد بازار کاذب برای پروازها : وقتی مشتری به یک سایت فروش بلیط هواپیما مراجعه می کند و تعدد فروشندگان و نرخ های متنوع فروش را می بیند، تصور می کند که با نوعی بازار کاملا رقابتی سرو کار دارد. بازاری که قیمت را عرضه و تقاضای واقعی ،تعیین می کند. اما واقعیت پشت پرده چیز دیگری است.

در این بازی کثیف ، نوعی هماهنگی بین برخی از آژانس ها برای فروش بلیط های پرواز خاص در پشت پرده ، در حال اجرا است. در چنین شرایطی،آژانس های مختلف با دامنه نرخی بسیار متنوع(حتی قیمت های پرت و شدیدا غیر معقول)، اقدام به عرضه و فروش بلیت مثلا یک پرواز خاص(پرواز ساعت معین از شرکت هواپیمایی معین به مقصد معین) می کنند. شما اگر بلیط تهران به مشهد هواپیمایی الف در ساعت 10 شب روز شنبه را به قیمت 150 هزار تومان ببینید و همان بلیط را (همان ساعت،همان شرکت و همان مقصد) با قیمت های 160 ، 170 و …..، 300 هزار تومان مشاهده کنید، کدام آژانس را برای خرید انتخاب می کنید؟ مسلما آژانس ارزان فروش را. حتی برای از دست ندادن بلیت، بدون کمترین تفکر در خصوص قیمت واقعی پرواز ، اقدام به خرید سریع می نمایید. خریدی که سالم نبوده و بشکلی کاملا تصنعی برای فریب مشتری،مهندسی شده است.

سازمان هواپیمایی کشوری، از این حقه کثیف هم مطلع است،ولی هیچگونه اقدامی در این خصوص انجام نمی دهد(چنانچه دوستان تمایل به ارایه مدارک دارند، شدیدا در خدمت هستیم).

– ایجاد کمبود ساختگی خصوصا در مناسبت ها و وقوع رویدادها و عرضه دقیقه نودی با قیمت های نجومی : این بند نیاز به توضیح ندارد،چون به کرات در مناسبت های گوناگون ، ایام تعطیلات و وقوع رویدادهای خاص ، شاهد آن بوده و خواهیم بود. به راستی چه سازمان و نهادی،مسئول این حد از بی برنامگی است؟ سازمانی که به تناوب ندای نظارت بر این آشفته بازار را سر می دهد،چرا فاقد عملکرد موثر است؟

– افزایش سربار قیمتی در دقیقه نود خرید بلیت هواپیما: در شگردی نخ نما شده، برخی از این سایت های متخلف ، اقدام به درج قیمت های نسبتا متعارف برای پروازها می کنند، اما در موقع خرید نهایی، شاهد آن هستیم که با ارسال یک پیام یا کامنت روی صفحه خرید اینتذنتی، درخواست تایید افزایش 10-20 درصدی قیمت را دارند. دوستان سازمان هواپیمایی کشوری کجایید؟ آیا از این نوع تخلفات هم اطلاع ندارید؟ اگر جواب آری باشد، در مشروعیت فعالیت سازمان شما یا عملکرد همکاران محترم، باید شک کرد.

– ارایه نرخ های مختلف از یک پرواز واحد در سایت های گوناگون فروش بلیت هواپیما: در نوعی دیگر از تقلب های کثیف مورد اشاره، شاهد طیف متنوعی از قیمت ها در دامنه ای باور نکردنی(بعضا تا دو برابر) ، در سایت های گوناگون فروش بلیط هواپیما هستیم(در یک زمان). واقعا چرا باید اینگونه باشد؟ آیا بپذیریم که شما بی اطلاع هستید ؟ یا واقعا ساده اندیشی نیست که قبول کنیم، آژانس هایی وجود دارند که آنقدر گستاخ شده اند که دست به این نوع تخلف بزنند؟ جواب همه اینها از دید ما منفی است. ضعف در نظارت مسلم سازمان هواپیمایی نهفته است.

با این حد از تخلفات ، بی برنامه گی ،ضعف نظارتی و فرافکنی بنام تحریم ، بعید نباشد که شرکت هواپیمایی خاصی ، به عمد و به بهانه نقص فنی پیچ زیر دستشویی،3 ساعت و 45 دقیقه تاخیر عمدی ایجاد کند و فلان سایت خلافکار و فلان آژانس هواپیمایی خوش شرف ، بلیط 200 تومانی را به قیمت 400 تومان به خلق الله بفروشند؟ آیا چنین تصویر خیالی، نمی تواند روزی تبدیل به واقعیت مستمر ما شود؟

  • واقعا چرا سازمان هواپیمایی، شرکت های هواپیمایی را ملزم به فروش بلیت پرواز بشکلی سیستمی و از طریق سایت خودشان نمی کند؟
  • واقعا سازمان هواپیمایی می پندارد که در بازار شبه انحصاری فعلی، می توان بحث از آزاد سازی بلیت هواپیما و آزاد فروشی نمود؟ واقعا دوستان چنین بازاری را بعنوان بازار رقابتی کامل می پندارند؟
  • سازمان هواپیمایی تا چه زمانی باید ضعف مدیریتی حاکم بر برخی ایرلاین ها را تحمل کند؟ تا کی شهروندان باید هزینه کم کاری ها و ناکارآمدی شرکت های خاص را بپردازند؟
  • مگر چندین شرکت قوی خارجی تاکنون، درخواست قرارداد تامین ناوگان و ارایه خدمات پرواز داخلی را به سازمان هواپیمایی نداده اند؟ اگر بحث از مسایل امنیت ملی توسط سازمان هواپیمایی شود، مجبور به ارایه اسناد و ادله هایی هستیم که جای بحث شان در رسانه نیست. فقط دست به نقد بگوییم که وقتی سازمانی هواپیمای فلایت چک اجاره ای وارد کشور می کند، بهتر است ….. .

این نوشتار را شاید بتوان اخطاری بسیار دوستانه برای کم کاری های نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری در بحث خرید و فروش بلیت هواپیما ، فعالیت و رفتار خارج از ضابطه برخی از شرکت های هواپیمایی و اصرار بر فروش چارتری حداکثری ، سو استفاده برخی از آژانس های مسافرتی و در پیش گیری رفتارهای متقلبانه در فروش الکترونیک بلیت پرواز، دانست. اخطاری که شکل دوم دنباله گیری آن از طریق مثلث روشنگری نمایندگان مجلس و ورود آنان به مسئله ، ارایه مستندات لازم و تقاضای ورود تعزیرات و در نهایت پیگیری حقوقی و قضایی مستقل، خواهد بود.

منتظر تحلیل های کارشناسانه کلیه فعالان و مطلعین این حوزه و توضیحات روابط عمومی سازمان محترم هواپیمایی کشوری در این خصوص هستیم. شاید دیدگاه ما کامل نبوده و نیازمند شروع آموزش از خودمان باشیم.از طرف دیگر، یادمان باشد،منافع ملی یک کشور، با ارزش تر از ان است که بتوان روی آن معامله نمود و یا نسبت بدان، بی تفاوت بود و سکوت انفعالی در پیش گرفت.

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت ایرلاین پرس ، تاریخ انتشار 19 اسفند 1396، کدخبر: 55608 ، airlinepress.ir

اخبار مرتبط
برچسب ها: خرید و فروش بلیت هواپیما ، بلیت هواپیما ، خرید الکترونیکی بلیط هواپیما ، هواپیما ، سفر ، پرواز ، فرودگاه ، شرکت های هواپیمایی ، تقلب های کثیف برخی سایت های فروش الکترونیکی بلیط هواپیما ، سایت های فروش الکترونیکی بلیت هواپیما ، ضعف نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری ، سازمان هواپیمایی کشوری ، تقلب های آژانس های دارای سامانه فروش بلیت هواپیما ، فروش الکترونیکی بلیط هواپیما ، فروش چارتری ، آزاد سازی بلیت هواپیما ، سایت های اینترنتی فروش بلیت هواپیما ، کلاهبرداری های کثیف سایت ها ، حذف تخفیف کودک و نوزاد از روی بلیت ، چارتری ، بلیت چارتری ، تورهای مسافرتی ، بلیت پروازی ، بلیط هواپیما ، خرید الکترونیکی بلیت هواپیما ، تخلفات شرکت های هواپیمایی ، آژانس های خلافکار ، بازار کاذب برای پروازها ، تخلفات آژانس های فروش بلیط هواپیما ، بلیط پروازهای خاص ، قیمت واقعی پرواز ، قیمت های نجومی بلیط ، افزایش قیمت بلیط در مناسبت ها ، افزایش قیمت بلیط در دقیقه نود پرواز ، سوئ مدیریت ، نرخ های مختلف بلیط های هواپیما ، بلیت هواپیما ، تخلفات آژانس های مسافرتی ، تخلفات دفاتر فروش بلیط ، عدم رسیدگی به تخلفات حوزه هواپیمایی ، روابط عمومی سازمان محترم هواپیمایی کشوری
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۲
0
0
همه شون می خوان سر مردم بدبختو کلاه بذارن
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین