پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۴۶۷
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۸
سومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر کشور در حالی از 15 تا 18 اسفند ماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که 31 استان استعدادها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در مناطق روستایی و عشایری خود را در زمینه تولید محصولات متنوع بویژه صنایع کوچک، صنایع روستایی و صنایع دستی در معرض دید بازدید‌کنندگان قرار داده‌اند.

شعارسال: سومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان و عشایر کشور در حالی از 15 تا 18 اسفند ماه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که 31 استان استعدادها، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود در مناطق روستایی و عشایری خود را در زمینه تولید محصولات متنوع بویژه صنایع کوچک، صنایع روستایی و صنایع دستی در معرض دید بازدید‌کنندگان قرار داده‌اند.

تنوع در نمایشگاه امسال

بر اساس این گزارش، نمایشگاه امسال متنوع‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود و شامل 14 بخش با عناوین نمایشگاه معرفی توانمندی‌های روستایی، شهرستانی و استانی، نمایشگاه نوآوری‌ها و ایده‌های نو، روستای نمادین، چادرهای عشایری، نمایشگاه عملکرد دستگاه‌ها و سازمان‌ها، سرزمین ما، بخش بین‌الملل، نمایشگاه عرضه تولیدات و محصولات، کارگاه آموزشی، نمایشگاه عکس و فیلم، محوطه بازی کودک، سن مراسم آیینی، چایخانه و سفره خانه سنتی است.

یکی از جالب‌ترین بخش‌های این نمایشگاه بخش معرفی توانمندی‌ها و ارائه محصولات روستایی و عشایری استانی است که در قالب غرفه‌بندی بین 31 استان تقسیم شده و هر استان به غرفه‌هایی جهت معرفی عملکرد شهرستانی، معرفی روستای نمونه شهرستان و تعدادی نیز به عملکرد استانی و معرفی مناطق گردشگری روستایی، معرفی نخبگان و... اختصاص یافته است. همچنین در بخش نوآوری‌ها و ایده‌های نو این نمایشگاه برای هر استان یک غرفه در نظر گرفته شده که در آن ایده‌های جدید و خلاقیت‌هایی که در روستاها در جهت توسعه پایدار روستایی انجام گرفته به معرض نمایش گذاشته شده است. این بخش به توسعه فناوری‌های نوین در روستاها یا طرح‌های دانش بنیان که تأثیر بسزایی در بهبود شرایط زندگی روستاییان و عشایر داشته، اختصاص دارد.

از طرفی، بخش ویژه‌ای هم به نام «نوآوری‌ها و ایده‌های نو» با 31 غرفه در این نمایشگاه طراحی شده که هر یک از غرفه‌ها متعلق به یک استان است. در این بخش خلاقیت‌هایی که در رونق بخشی به فعالیت‌های روستایی استان مؤثر بوده به نمایش عموم گذاشته می‌شود.

بخش «سرزمین ما» نیز در این نمایشگاه برپا شده که با حضور سازمان‌های مردم نهاد، شرکت‌ها و مؤسسات فعال در بخش طبیعت گردی، اکوتوریسم و اقامتگاه‌های بوم گردی و صنایع مرتبط است و به معرفی مناطق گردشگری و جاذبه‌های طبیعی در مناطق روستایی و عشایری می‌پردازد. همچنین تعداد 130 غرفه فرعی جهت ارائه فعالیت‌های دستگاه‌های ملی مرتبط با امور توسعه روستایی

(50 غرفه)، معرفی فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان، برخی انجمن‌های فعال درعرصه آموزش (بویژه آموزش‌های مجازی) و توانمندسازی روستاییان و سازمان‌های مردم نهاد و انجمن‌ها، گروه‌های جهادی و نمایندگی برخی سازمان‌های بین‌المللی در ایران در نظر گرفته شده است.

معرفی مشاهیر و استعدادهای جوان روستایی و عشایر

«سیدابوالفضل رضوی»، معاون توسعه مناطق روستایی و عشایری رئیس جمهوری  در این خصوص اظهار داشت: این نمایشگاه در محلی به وسعت 50 هزار متر مربع و با حضور 430 شهرستان از 31 استان و با مشارکت یک هزار و 300 نفر که اداره‌ کننده این نمایشگاه هستند، برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 20 درصد از شرکت‌کنندگان این نمایشگاه را بانوان روستایی و عشایری تشکیل می‌دهد، در مورد برگزارکنندگان آن، افزود: معاونت توسعه مناطق روستایی و عشایری رئیس جمهوری با همکاری یک کارگروه که شامل وزارتخانه‌های کشور، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و... است، در برگزاری هرچه بهتر این نمایشگاه که با استقبال خوب مردم مواجه شده است، مشارکت دارند.

رضوی معرفی مشاهیر و استعدادهای جوان و کارآفرینان در مناطق روستایی و عشایری، معرفی جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و گردشگری را از اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان کرد و افزود: ایجاد ارتباط دوسویه بین شهرنشینان با روستاییان و عشایر، تقویت روحیه خودباوری و توانمندی در جامعه روستایی و عشایری، معرفی روستاهای نمونه و معرفی آنها به‌عنوان الگوی توسعه برای سایر روستاها از دیگر اهداف برگزاری این نمایشگاه است. وی با بیان اینکه جامعه شهری تولیدکنندگان، مصرف کنندگان، سرمایه‌گذاران، اصناف و تجار از مهم‌ترین جامعه هدف در این نمایشگاه هستند، گفت: طبیعت زیبا، الگوی همدلی و همزبانی، خودباوری و اعتماد به نفس، زندگی سالم و هوای پاک، مظهر سادگی و بی‌آلایشی، محور تولید و اشتغال، خاستگاه اقتصاد مقاومتی و سرمایه انسانی پویا از جمله شاخص‌های مورد توجه در این طرح و در ارتباط با مناطق روستایی و عشایری است.

حضور فعال آذربایجان شرقی

همچنین «تقی کرمی» مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه 3شرکت دانش بنیان روستایی این استان (شهرستان‌های اهر، شبستر و تبریز) در این نمایشگاه دستاوردهای خود را عرضه کرده‌اند، گفت: در غرفه اصلی آذربایجان شرقی در مساحت 314 مترمربع

برای21 شهرستان غرفه‌های مستقل ایجاد شده تا ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود را به نمایش بگذارند.

وی این نمایشگاه را فرصتی دانست تا روستاییان محصولات خود را شناسانده و عرضه کنند و اظهار داشت: 31 شرکت تولید‌کننده روستایی استان نیز به‌صورت آزاد در این نمایشگاه حضور دارند و محصولات خود را به فروش می‌رسانند. همچنین در این نمایشگاه کتاب «آذربایجان گنجینه فرصت ها» با رویکرد شناساندن فرصت‌ها و جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در روستاها و مناطق عشایری استان به بازدید‌کنندگان از غرفه آذربایجان شرقی ارائه می‌شود.

ارائه توانمندی‌های روستاییان خوزستان

از طرفی، «عبدالله حسینی» مدیرکل امور روستایی وشوراهای استانداری خوزستان هم با یادآوری این نکته که در دومین نمایشگاه توانمندی‌های روستاییان در تهران، این استان جزو

3 استان برتر شناخته شد که امسال نیز با هم‌افزایی ومشارکت بهتر بخشداران خوزستان نمایشگاهی با کیفیت هرچه تمام‌تر برپاست، افزود: عرضه محصولات محلی، صنایع دستی تولیدی روستاییان و اجرای مراسم آیینی در فضای مطبوع روستایی از جمله برنامه‌های غرفه خوزستان دراین نمایشگاه است.

حسینی هدف از برگزاری این نمایشگاه را نشان دادن استعدادهای انسانی و مکانی خوزستان دانست و گفت: ارائه محصولات و توانمندی‌های روستاییان، روستای نمادین، استفاده ازچادرهای عشایری در ایل بختیاری، چادرهای عشایر عرب و برگزاری مراسم آیینی از جمله برنامه‌های غرفه خوزستان در نمایشگاه بین‌المللی تهران محسوب می‌شود.

شناخت ظرفیت‌های مناطق روستایی

با این حال، «کوروش مرادی» مدیرکل دفتر امور روستایی شورا‌ها و دهیاری‌های استانداری کردستان نیز با اشاره به اینکه این استان توانمندی‌های خود را در ۱۳غرفه در حوزه‌های مختلف اقتصادی در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده، گفت: شناخت ظرفیت‌های مناطق روستایی در تولید محصولات متنوع بویژه در زمینه‌های صنایع کوچک، صنایع دستی و صنایع روستایی و همچنین معرفی جاذبه‌های فرهنگی از قبیل: آداب و رسوم، بازی‌های بومی محلی، آیین‌های مذهبی، پوشش‌های محلی، غذا‌های سنتی، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، استعداد‌های جوان و کارآفرینان، ایجاد ارتباط شهرنشینان با روستاییان، برقراری ارتباط میان تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان از اهداف برگزاری این نمایشگاه است.

«مختارقادری» مسئول روابط عمومی غرفه‌های کردستان در این نمایشگاه هم اعلام کرد: تولیدات کشاورزی و دامپروری (عسل و فرآورده‌‌های آن)، صنایع دستی(قالی و گلیم، ارغوان یا سبد بافی سنتی، سرامیک، سفالگری، نقش‌های برجسته، مجسمه سازی، نازک کاری و صنایع چوبی)، لباس‌های بومی محلی، ساز‌های سنتی، دارو‌های گیاهی مختص کوه‌های کردستان، مصنوعات سنگی و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، زیور‌آلات سنتی و دست ساز، سوغات‌ کردستان، غرفه سفره خانه سنتی و یک غرفه ایده برتر (سرامیک نوین) از غرفه‌های کردستان در این نمایشگاه است. همچنین اجرای گروه‌های آیینی - مذهبی کردستان از دیگر فعالیت‌های جانبی در این نمایشگاه است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: 460736: www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین