پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۵۹۸۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۵
بسیاری از ناظران و رسانه های غربی در یک ماه اخیر، از احتمال لشکرکشی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه و راه اندازی یک جنگ در این منطقه صحبت به میان آورده اند که هدف عمده آن نیز به احتمال زیاد ایران خواهد بود. در اینجا هفت نشانه از احتمال وقوع یک منازعه قریب الوقوع در خاورمیانه وجود دارد.

شعارسال: بسیاری از ناظران و رسانه های غربی در یک ماه اخیر از احتمال لشکرکشی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به خاورمیانه و راه اندازی یک جنگ در این منطقه صحبت به میان آورده اند که هدف عمده آن نیز به احتمال زیاد ایران خواهد بود.

در همین زمینه، پایگاه آمریکایی AlterNet در تحلیلی نوشته است، نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ترامپ در حال راه اندازی یک جنگ در خاورمیانه است. این پایگاه آمریکایی در ادامه هفت نشانه از احتمال ورود آمریکا به جنگ در خاورمیانه را ذکر کرده و نوشته است: با دقت به واشنگتن گوش کنید و صدای جنگی دیگر در خاورمیانه را گوش دهید. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، روز سه شنبه در کنفرانس سالانه کمیته اقدامات سیاسی اسرائیل در واشنگتن اعلام کرد: «ما باید ایران را متوقف کنیم و ایران را متوقف خواهیم کرد. نخست وزیر گفت تاریکی در منطقه ما رو به نزول است و افزود، ایران در حال ایجاد یک امپراتوری تهاجمی و سلطه جو است».

از جانب مردی که در سال 2002 به آمریکایی ها گفت: اگر شما صدام را سرنگون کنید، من به شما تضمین می کنم، در این منطقه شاهد تحولات عظیم مثبت خواهیم بود، قضاوت نتانیاهو درباره آنچه ایالات متحده در خاورمیانه باید انجام دهد، معیوب و یا شاید فریب آمیز است. با این حال، دولت ترامپ او را در آغوش گرفته؛ حتی زمانی که او متهم به ارتکاب فساد در عرصه داخلی است.

لاورنس ویلکرسون، مشاور کلین پاول در دوران وزارت دفاع جورج بوش اخیرا در مطلبی نوشته، همه نشانه ها از مقدمه سازی ترامپ برای آغاز یک جنگ در خاورمیانه سخن گفته است و از شباهت های اقدامات ترامپ با سیاست های جورج بوش در حمله به عراق پرده برداشته است.

تریتا پارسی، رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا نیز در یک مصاحبه گفت: وضعیت بسیار نگران کننده است. من یک احساس فزاینده در میان مقامات خاورمیانه می بینم که منطقه را در آستانه جنگ قرار داده است و مردم بیشتر فکر می کنند که جنگ اجتناب ناپذیر است.

در اینجا هفت نشانه از احتمال وقوع یک منازعه قریب الوقوع در خاورمیانه وجود دارد:

1- سازماندهی مجدد قدرت در منطقه: نقشه سوریه، لبنان و عراق، که در سال 1917 ترسیم شد، اکنون یک قرن بعد به دلیل تأثیرات بی ثبات کننده حمله ایالات متحده به عراق در سال 2003 میلادی در حال ترسیم دوباره است. توازن قدرت در خاورمیانه در حال برهم خوردن است و ایران در حال تسلط بر این منطقه است. به نظر می رسد زمان آن فرارسیده تا جلوی ایران سد شود!

2- اتحاد عربستان و اسرائیل: موفقیت نسبی ایران از زمان حمله ایالات متحده به عراق عربستان و اسرائیل را متحد کرده است. آنها با همدیگر در تلاش هستند تا ایالات متحده را در معرض دشمنی مشترک خود با ایران قرار دهند. ویلکرسون در مصاحبه ای با AlterNet گفت: آن ها می خواهند می خواهند آمریکایی ها را درگیر جنگ با ایران کنند و خودشان قصد ندارند به صورت مستقیم وارد شوند. تریتا پارسی نیز موافق است که اسرائیلی ها و سعودی ها نمی خواهند جنگ را آغاز کنند. آنها می خواهند ایالات متحده مداخله می کند این کار را انجام دهند.

3- بسیج کنگره توسط اسرائیل: کنفرانس آیپک AIPAC در واشنگتن فقط یک جنبه از اقدامات اسرائیل برای متقاعد کردن جنگ واشنگتن علیه ایران بود. سناتورها لیندسی گراهام (R-S.C.) و کریس کونز (D-Del.) ماه گذشته به اسرائیل سفر کردند و گفتند شانس جنگ در حال افزایش است. گراهام پس از بازگشت به گفت: هر زمان که شما یک جلسه را ترک کنید که در آن درخواست اصلی مهمات، مهمات و مهمات است، احتمالا نشانه خوبی نیست. با وجود این، گراهام و کوون هر دو گفتند که ایالات متحده باید از برنامه های اسرائیل برای مقابله با نفوذ ایران در سوریه حمایت کند.

4- خروش آرام: کالین کال مشاور جو بایدن معاون ریاست جمهوری آمریکا در دوران اوباما، گفت که ترامپ سیاست خارجی آمریکا را به طور کلی نظامی کرده و با یک موج آرام و خاموش در حال افزایش سربازان و هواپیماهای بدون سرنشین در سرتاسر جهان است. در همین زمینه، پروژه تحقیقاتی و اطلاعات خاورمیانه یادآور می شود: ایالات متحده به آرامی تعداد نیروهای نظامی در خاورمیانه را 33 درصد افزایش داده و برنامه هایی برای حضور پایدار در عراق و سوریه در نظر گرفته است. سیاست های نظامی منجر به پیگیری راه حل های نظامی خواهد شد که ایالات متحده از زمان اولین جنگ خلیج فارس در سال 1991 در منطقه به هیچ کدام از آن ها دست نیافته است.

5- ضعف دیپلماسی: دیپلمات های روسیه، ترکیه و ایران در ماه آینده یک نشست در مورد آینده منطقه برگزار خواهند کرد؛ جایی که سیاست ایالات متحده توسط فرماندهان نظامی و نه دیپلمات ها کنترل می شود. دولت ترامپ هیچ گاه قادر به انتقال موقعیت میدان جنگ خود به دستاوردهای سیاسی نیست، حتی اگر بخواهید که در واقع نمی خواهد!

6- گرم شدن میدان جنگ توسط روزنامه نگاران آمریکایی: نکته مهم دیگر اینکه روزنامه نگاران آمریکایی در حال کوبیدن به طبل جنگ به ویژه در سوریه هستند. به طوری که بلومبرگ از لزوم ترسیم خط قرمز دیگری از سوی ترامپ در مقابل ایران و روسیه در سوریه دم می زند و واشنگتن پست از پاسخ محکم دولت آمریکا به اقدامات روسیه در سوریه.

7- نقش جرارد کوشنر: همان طور که اسرائیل و عربستان سعی می کنند ایران را منزوی کنند، آنها آموخته اند که لزوما نباید وزارت امور خارجه، وزارت دفاع یا شورای امنیت ملی را در مورد سیاست های مورد نظر خود متقاعد کنند. آنها فقط صبر می کنند تا با کوشنر داماد ترامپ دیدار کنند تا اهداف خود را پیش ببرند. تریتا پارسی در این باره گفت: آنها آموخته اند که فرآیند بین-سازمانی ایالات متحده ممکن است با یک تماس تلفنی با کوشنر کنار گذاشته شود. آنها معتقدند که توانایی دسترسی و اثرگذاری به ترامپ را دارند. تا کنون، حق با آن ها بوده است!

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 22 اسفند 1396 ، کدخبر: 782292 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
0
0
ترامپ سیاست هایش از خودش نیست ؛ از یک سری لابی گران صهونیست است که سیاست خارجی آمریکا را تامین میکنند و او عملا از خود قدرت خاصی ندارد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین