پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۴۵۷۲
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵
چینی‌ها به شدت نگران وقوع جنگ میان آمریکا و کره‌شمالی هستند و گزینه‌های پیش روی خود را در این زمینه بررسی می‌کنند.

شعارسال: یک روزنامه دولتی چین روز (20 مرداد) اعلام کرد اگر کره‌شمالی به آمریکا حمله کند چین باید بی‌طرف بماند. به نوشته روزنامه گلوبال تایمز: «چین باید روشن کند اگر کره‌شمالی ابتدا به خاک ایالات متحده حمله موشکی انجام بدهد و آمریکا دست به اقدامات تلافی جویانه بزند، چین بی طرف خواهد ماند.»

به نظر می‌رسد این اظها نظر از سوی یک روزنامه دولتی، هشداری به پیونگ‌یانگ است مبنی بر اینکه در صورت حمله موشکی کره‌شمالی به گوام واقع در اقیانوس آرام، پکن حاضر نیست در برابر آمریکا از این کشور حمایت کند. این اظهارات از سوی روزنامه دولتی گلوبال تایمز، پس از آن بیان شد که دونالد ترامپ روز پنج شنبه (19 مرداد) دوباره به کره‌شمالی و رهبر این کشور نسبت به هرگونه اقدام خصمانه در قبال آمریکا به شدت هشدار داد.

با وجود این، در روزنامه گلوبال تایمز یک سناریوی دیگر هم مورد بررسی قرار گرفته است. به نوشته این روزنامه: «اگر ایالات متحده و کره‌جنوبی حمله را آغاز کنند و سعی در سرنگونی رژیم کره‌شمالی و تغییر الگوی سیاسی شبه جزیره کره داشته باشند، چین از این کار جلوگیری خواهد کرد.» بررسی سناریوها و گزینه‌های پیش رو از سوی پکن، حتی پیش از وقوع درگیری میان آمریکا و کره شمالی، اوج نگرانی‌های پکن را از وضعیت کنونی نشان می‌دهد.

آژانس خبری (KCNA) کره‌شمالی، روز چهارشنبه (18 مرداد) اعلام کرد ارتش این کشور برنامه‌هایی را برای پرتاب چهار موشک میانبرد در اواسط ماه اوت به سوی گوام در دست دارد. به گفته این آژانس خبری، موشک‌های یاد شده از فراز ژاپن عبور خواهند کرد و در نزدیکی گوام فرود خواهند آمد.

گوام کشوری جزیره ای و کوچک در اقیانوس آرام است و یکی از پایگاه‌های مهم آمریکا در حوزه آسیا- اقیانوس آرام به شمار می‌آید. از این‌رو وقوع هرگونه درگیری میان کره‌شمالی و آمریکا در شبه جزیره کره و در حوزه آسیا- پاسیفیک، موجب بی‌ثباتی کل منطقه و افزایش حضور نظامی آمریکا و همپیمانانش در نزدیکی کرانه‌های شرقی و جنوبی چین خواهد شد؛ امری که چینی­ها به هیچ روی از آن استقبال نمی­کنند. چین به عنوان مهم­ترین متحد و شریک تجاری کره‌شمالی، همواره در طول بحران کنونی خواستار آرامش دو طرف شده است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 20مرداد1396، کدخبر: 263602: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین