پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۸۲۷۷
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
کارشناسان معتقدند اگر بحران برنامه اتمی کره شمالی به تنش نظامی منجر شود، عواقب ویرانگری در پی خواهد داشت.

شعارسال:  یکی از دعواهایی که در چند سال اخیر علنی‌تر از قبل شده، دعوای آمریکا با چشم بادامی‌های کره‌ای، آن هم از نوع شمالی است. نیروی هوایی آمریکا یک‌ماه پیش با انتشار بیانیه‌ای از پرواز دو فروند بمب‌افکن نیروی هوایی آمریکا بر فراز شبه‌جزیره کره، در پاسخی مستقیم به آزمایشهای موشکی اخیر کره شمالی خبر داد.

در بیانیه نیروی هوایی آمریکا در این باره آمده است: دو فروند هواپیمای بمب‌افکن آمریکایی از نوع «بی‌- یک بی‌فلایت» در اقدامی به نشانه واکنش مستقیم به تازه‌ترین آزمایش موشکی کره شمالی و نیز پرتاب موشک «هوانسونگ - ۱۴» در روز سوم ژوئیه، ‌ بر فراز شبه جزیره کره به پرواز در آمدند.

لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا در دوره ریاست جمهور باراک اوباما هشدار داده که لحن ترامپ در قبال رهبر کره شمالی، احتمال بروز جنگ در شمال شرق آسیا را افزایش می‌دهد و می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را به خطر بیاندازد. پانتا در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت: ما پتانسیل جنگ هسته‌ای را که می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را بگیرد، داریم. من فکر می‌کنم ما باید محتاط باشیم و در چنین اقدام عجولانه‌ای وارد نشویم.

کره شمالی-آمریکا؛ تنشی که علنی‌تر از قبل شد/ چه کسی مشت اول را می‌زند؟

در طرف دیگر دعوا در حالی کره شمالی به تهدید نظامی کره جنوبی و دایه‌اش آمریکا روی آورده است که آمریکا بزرگ‌ترین ارتش سراسر جهان را در اختیار دارد و بودجه نظامی سالانه آن تقریباٌ با بودجه نظامی سراسر دنیا برابری می‌کند. با این حساب کشور کره شمالی چگونه می‌تواند آمریکا را تهدید کند؟ عده‌ای از منتقدان؛ تهدیدات کره شمالی را خیال‌پردازی یا بلوف یا ایده‌آلیسم می‌دانند؛ اما وزیر دفاع سابق آمریکا این تهدیدات را کاملا جدی خواند.

یک روزنامه کره شمالی نوشت امپریالیست های آمریکایی باید سیاست خصمانه خود در قبال کره شمالی و ملت آن را کنار بگذارند. آمریکایی ها به خاطر تمام ضرر و آسیبی که به دولت و ملت کره شمالی وارد کردند، ملتی که از سیاست های استعماری آمریکا بسیار رنج کشیده است، اینک باید پوزش بطلبند و در مقابل رهبر و ملت کره شمالی سرتعظیم فرود آورند.

کره شمالی-آمریکا؛ تنشی که علنی‌تر از قبل شد/ چه کسی مشت اول را می‌زند؟

شواهد نشان می‌دهد ارتش کره شمالی دارای امکانات زیادی است که به آن نیروی مضاعفی برای عملیات می‌بخشد. رهبر جوان کره شمالی به پشتوانه امکانات نظامی، ایدئولوژی کمونیستی و نظامی توتالیتر طی سال‌های اخیر، نگاه رسانه‌های جهان را به خود جلب کرده و نگرانی‌های بسیاری را دامن زده است.

با وجود فقر اقتصادی شدید، دولت کره‌شمالی هزینه سرسام‌آوری را خرج حفظ سلاح‌های هسته‌ای و موشکی خود کرده است. برای مثال، سلاح‌های هسته‌ای آن کشور تضمین‌کننده بقای رژیم سیاسی هستند؛ اما برای موارد دیگر کارکرد چندانی ندارند. همچنین ناوهای نظامی جنگی کره شمالی نیز تنها برای اقدامات تحریک آمیز در دریاها کاربرد دارند. در این میان کره شمالی تسلیحاتی در اختیار دارد که باعث نگرانی دولت کره جنوبی و آمریکا شده است.

کارشناسان معتقدند اگر بحران برنامه اتمی کره شمالی به تنش نظامی منجر شود، عواقب ویرانگری در پی خواهد داشت. رودریگر فرانک، یک کارشناس آشنا به امور کره و رئیس انستیتو مطالعات شرق‌ آسیا در دانشگاه وین می‌گوید در صورت درگیری نظامی، صرفن‌ظر از پیامدهای ژئوپولتیک آن، از شبه‌جزیره کره چیزی جز ویرانه‌ای با میلیون‌ها جسد باقی نخواهد ماند.

کره شمالی-آمریکا؛ تنشی که علنی‌تر از قبل شد/ چه کسی مشت اول را می‌زند؟

چند سالی می‌شود که رهبر کره شمالی دستور قرار گرفتن همه واحدهای نظامی این کشور در وضعیت جنگی را اعلام کرده و آمریکا را آماج تهدیدات خود قرار داده است. دولت ایالات متحده نیز اعلام کرد، تمهیدات دفاعی را در سرزمین خود و همچنین در قلمرو متحدانش شدید‌تر می‌کند و همچنین هشدارهایی را متوجه دولت کره شمالی ‌کرد.

مهم‌ترین ویژگی ارتش کره شمالی، انبوه سربازان آن است. در حالت عادی، 1.8 میلیون سرباز در پادگان‌های این کشور کمونیستی زندگی می‌کنند که هر لحظه آماده هر نوع عملیاتی هستند. علاوه بر آن، پیونگ یانگ دارای 9 میلیون سرباز احتیاطی است که در صورت نیاز به پادگان‌ها فراخوانده می‌شوند. به این ترتیب در برابر هر نوع جنگ احتمالی، مجموعاً 10 میلیون سرباز آماده رزم در لشگر کره شمالی وجود دارند. برای درک بهتر این رقم، کافی است به یاد آوریم ایالات متحده در جریان حمله و اشغال عراق، کم‌تر از 300 هزار سرباز را به عملیات فرستاد.

نکته جالب‌تر در این میان، ساختار آموزشی و شهرنشینی در کره شمالی است. علاوه بر سربازهای آماده به رزم و سربازان ذخیره، این کشور دارای جوانانی است که حدود دوازده میلیون نفر هستند و دوره نظامی می‌بینند تا در صورت لزوم به ارتش ملحق شوند.

کره شمالی-آمریکا؛ تنشی که علنی‌تر از قبل شد/ چه کسی مشت اول را می‌زند؟

حتی خوش‌بین‌ترین لیبرال‌ها در کره جنوبی و آمریکا نمی‌توانند تصوّر کنند در آینده‌ای نزدیک، با سقوط دولت پیونگ یانگ یا هر عامل دیگری بتوان دو همسایه شبه جزیره را متحد کرده و نیروهای بین‌المللی در خیابان‌های کره شمالی رفت و آمد کنند؛ زیرا مردم عادی که دهه‌ها تحت تأثیر شدیدترین تبلیغات ضد آمریکایی بوده و از لحاظ ذهنی آماده شده‌اند هم دسترسی به سلاح داشته و هم آموزش‌های نظامی دیده‌اند و می‌توانند هر یک از روستاها و محلات شهری کره شمالی را تبدیل به قتلگاهی برای آنها کنند.

ارتش کره شمالی حدود 6هزار تانک در اختیار دارد که در صورت لزوم می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. بنابر گزارشات منتشر شده، این کشور بین 6 تا 8 هزار مقر توپخانه‌ای دارد که کابوسی برای امنیت آمریکا، کره‌جنوبی، ژاپن و حتی گوام و هاوایی خواهد بود. هم‌اکنون کره شمالی دارای 3000 موشک‌انداز است که قابلیت شلیک به نیویورک در شرق آمریکا را نیز دارند.
واحدهای ضدزرهی ارتش کره شمالی، 20هزار عدد بوده و به همین علت، حتی از لحاظ معادلات کوتاه‌مدت نظامی نیز تقریباً محال است ارتش‌های جهان بتوانند به صورت زمینی وارد خاک کره شمالی شده و بخش‌هایی از این کشور را اشغال کنند. ماشین‌های ضدزرهی پشتیبانی و لجستیکی این کشور، 40هزار عدد است.

در مورد امکانات موشکی کره شمالی، اطلاعات دقیقی وجود ندارد؛ اما مقامات سئول بزرگ‌ترین هم‌پیمان آمریکا در شرق آسیا، این امکانات را بزرگ‌ترین تهدید برای هر یک از کشورهای جهان می‌دانند.

کره شمالی-آمریکا؛ تنشی که علنی‌تر از قبل شد/ چه کسی مشت اول را می‌زند؟

کره شمالی دارای ناوگان بزرگی از موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد، میانبرد و بلندبرد است. این موشک‌ها هنوز هم تهدید عمده علیه کره جنوبی و آمریکا محسوب می‌شوند. مدل جدید این موشک‌ها می‌توانند بسیار دقیق‌تر از مدل‌های پیشین باشند. این موشک‌ها قابلیت بمباران پایگاه‌های هوایی و زیرساخت‌ها را خواهند داشت.

تسلیحات هسته‌ای مهم‌ترین سلاح در زرادخانه‌های کره شمالی است. دولت کره شمالی هدف خود از گسترش برنامه تسلیحات هسته‌ای خود را بازدارندگی در برابر جنگ‌های احتمالی اعلام کرده است، از این رو این کشور تهدیدی علیه آمریکا و کره جنوبی محسوب می‌شود.

به هر حال کره شمالی در صورت وقوع حمله از سوی آمریکا، برای مقاومت و بسیج کردن یک ارتش عظیم آمادگی دارد. اگرچه سخن از سناریوی جنگی گسترده است، اما باید گفت که پس از حمله‌ای از جانب آمریکا و یا متحدانش، باید از پیونگ یانگ انتظار داشته باشیم که به کره جنوبی حمله کند که احتمال می‌رود موفقیت‌آمیز هم باشد زیرا کره شمالی در سلاح‌های کشتار جمعی و تعداد نظامیان نسبت به همسایه جنوبی خود برتری دارد.

کره شمالی-آمریکا؛ تنشی که علنی‌تر از قبل شد/ چه کسی مشت اول را می‌زند؟

به نظر می‌رسد در صورت بروز جنگ احتمالی کره شمالی به شدت مقاومت کند و دست به اقدامات مخرب و ویرانگر بزند و برای یک سانتیمتر خاک خود نیز بجنگد و فقدان حمایت مالی را با اقدامات قهرمانانه دسته‌جمعی جبران کند، اما چیزی که روشن است و همگان می‌دانند این است که قدرت‌های بزرگ از جمله آمریکا به صورت جدی برای مقابله مسلحانه در شبه جزیره کره آمادگی ندارند، زیرا این امر به درگیری‌های خونینی خواهد انجامید که از جنگ جهانی دوم تاکنون بی‌سابقه خواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 12 شهریور 1396، کدخبر: ۶۱۹۴۹۰۱، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین