پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۲۱۲۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲
تمرینات نظامی-دریایی مشترک روسیه و چین تحت عنوان «مشارکت دریایی-۲۰۱۷» آغاز شده که به گفته کارشناسان، به منظور افزایش آمادگی دفاعی دو کشور در صورت بروز جنگ بین آمریکا و کره شمالی برنامه ریزی شده است.

شعارسال:تمرینات نظامی-دریایی مشترک روسیه و چین تحت عنوان «مشارکت دریایی-۲۰۱۷» آغاز شده که به گفته کارشناسان، به منظور افزایش آمادگی دفاعی دو کشور در صورت بروز جنگ بین آمریکا و کره شمالی برنامه ریزی شده است.

روز جمعه، 22 سپتامبر (جمعه 31 شهریور)، مرحله فعال مانورهای نظامی مشترک روسیه و چین تحت عنوان «مشارکت دریایی-2017» در مناطق شرق دور روسیه و آبهای دریای ژاپن و دریای اوکوتسک آغاز شد. این نخستین بار است که در چنین مانورهایی، عملیات نجات خدمه زیردریایی‌ها در صورت بروز حادثه تمرین می شود.

کارشناسانی که روزنامه «گازیتا.رو» روسیه با آنها به گفتگو نشسته، معتقدند که مسکو و پکن در جریان این تمرینات، خود را برای درگیری نظامی احتمالی بین آمریکا و کره شمالی آماده می کنند. کشتیهای جنگی ارتش مردمی و آزادی بخش چین و کشتیهای ناوگان اقیانوس آرام روسیه برای شرکت در این مانورها به منطقه شرق دور اعزام شده و خدمه آنها خود را برای اجرای عملیات نظامی مشترک آماده شده اند.

این مانورها تا 25 سپتامبر ادامه خواهد داشت. 15 کشتی و زیردریایی، دو وسیله نقلیه ویژه نجات در اعماق دریاها، چهار فروند هواپیمای ضدزیردریایی و چهار فروند بالگرد ویژه کشتی متعلق به ناوگان اقیانوس آرام روسیه و نیروی دریایی چین در این تمرینات مشارکت دارند. ملوانان روسی و چینی در این مانورها اقدامات مشترکی را برای دفاع از کشتی های در محاصره قرار گرفته، جستجو، نجات و اسکورت کشتی ها و همچنین آزادسازی کشتیهای به تصرف درآمده، شناسایی و هدف قرار دادن اهداف مشترک دفاع ضدهوایی، انجام خواهند داد. در این مانورها همچنین حملات توپخانه‌ای مشترک به اهداف دریایی مورد تمرین قرار می گیرند.

انتظار می رود که برای نخستین بار در چنین مانورهای مشترکی عملیات نجات خدمه زیردریایی ها آسیب دیده در قعر دریا، هم انجام خواهد گرفت.

تمرینات نظامی با توجه به وخامت اوضاع در شبه جزیره کره

"آلکسی ماسلوف" مدیر مرکز تحقیقات راهبری چین در موسسه شرق دور آکادمی علوم روسیه یادآور شده است: «البته این مانورها از قبل برنامه ریزی شده و چنین تمرینات مشترکی تقریبا هر شش ماه یکبار صورت می گیرند. و برنامه اقدامات مورد نظر حداقل شش ماه قبل از آغاز مانورها تهیه می شوند. ولی با این وجود امکان ایجاد تغییراتی در برنامه های در نظر گرفته شده، با توجه به نیازها و روند اوضاع در منطقه وجود دارد.»

این کارشناس می گوید: «اولا این مانورها در شرایطی انجام می شوند که وخامت اوضاع در منطقه شبه جزیره کره، بشدت وخیم شده است و به احتمال زیاد کشورهای برگزار کننده از این تمرینات به منظور افزایش آمادگی نیروهای نظامی خویش برای مقابله با عواقب احتمالی ناشی از بروز درگیری نظامی در منطقه، استفاده کرده اند. این درگیری منطقه‌ای احتمالا با آغاز حمله نظامی آمریکا به کره شمالی و سپس پاسخ پیونگ یانگ به آن با حمله به کره جنوبی و ژاپن همراه خواهد بود. بنابراین کشورهای منطقه، از جمله روسیه و چین باید خود را برای چنین شرایطی آماده کرده باشند.»

مواضع مشترک مسکو و پکن برای پاسخگویی به چالش‌های منطقه‌ای

البته مانورهای «مشارکت دریایی- 2017 » کاملا جنبه تدافعی دارد و هدف مشترک آن اقدامات مشترک برای دفاع از خاک روسیه و چین است. این کارشناس مسائل چین یادآور شده است: «کلیه مانورهای نظامی روسیه و چین طی سالهای اخیر صرفا جنبه تدافعی داشته اند. و هرچند بطور رسمی اعلام نمی شود و این کاملا قابل درک است، دو کشور در جریان این تمرینات، قصد دارند خود را برای یک جنگ منطقه ای بسیار جدی آماده کنند.»

این کارشناس روس افزوده است: «نکته دوم در مورد این مانورها این است که طی سالهای اخیر همواره زمانی که مانورهای نظامی مشترک در حال اجراست، روسیه و چین دائما مواضع خویش در مورد مشارکت با یکدیگر را هماهنگ می کنند. برای مثال در مانورهای سال جاری، کلیه برنامه ها به منظور دفع حملات بطور مشترک تهیه شده است.»

قدرتنمایی روسیه و چین در مقابل ناتو در منطقه دریای بالتیک

مرحله نخست مانورهای نظامی «مشارکت دریایی-2017» در ماه جولای سال جاری در آبهای دریای بالتیک برگزار شد که برای نخستین بار در تاریخ روابط روسیه و چین، کشتیهای نظامی چینی وارد این منطقه از قاره اروپا شده بودند. تا قبل از آن همیشه مانورها همواره در مناطقی انجام میشدند که برای چینی ها کاملا آشنا بود.

آلکسی ماسلوف یادآور شد: «اکنون روسیه و چین نشان داده اند که می توانند عملا در هر نقطه از جهان به اقدام مشترک بپردازند. چین پیش از این ناوگان دریایی خود را به بیرون از دریاهای جنوبی نبرده بود و بسیاری بر این عقیده بودند که نیروی دریایی چین قادر به عملیات نظامی در خارج از منطقه نفوذ خویش نیستند. ولی مانور نظامی مشترک با روسیه در منطقه دریای بالتیک خلاف این موضوع را ثابت کرد.»

ضمن اینکه "ویکتور موراخوفسکی" کارشناس نظامی و سردبیر مجله «آرسنال میهنی» هم پیشتر به این روزنامه گفته بود: « روسیه و چین با اجرای مانورهای مشترک در دریای بالتیک ثابت کردند که این منطقه آبهای داخلی متعلق به کشورهای عضو ناتو بشمار نمی رود. در واقع پکن از این سیاست مسکو حمایت کرده است که هیچ نقطه ای از آبهای بین المللی نمی تواند متعلق به یک بلوک خاص باشد و بدین ترتیب چین هم به قدرتنمایی آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو در منطقه بالتیک اعتراض کرده است.»

شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار2مهر96،کدخبر: 1527656،www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین