پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۱۱
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
«اسرائیل به دنبال جنگ با حزب الله بیش از هر زمان دیگری است و خود را برای این جنگ آماده می کند»، اینها اطلاعاتی است که مسئولان لبنانی در سفر اخیر به واشنگتن از برخی طرف های آمریکایی شنیدند و به آنها گفته شد که هجمه های اخیر سعودی ها علیه حزب الله اشتهای رژیم صهیونیستی را برای جنگ تحریک کرده است.

شعارسال: به نقل از روزنامه لبنانی الاخبار، آیا بین حزب الله و رژیم صهیونیستی جنگی درخواهد گرفت؟ این یک سئوال طبیعی است و در وهله اول همه احتمالات به نظر طبیعی می آید، اما اوج گرفتن هشدارهای غربی به ویژه آمریکایی باعث پیچیده شدن مسئله در ابعاد مختلف می شود.

مسئولان لبنانی در دیدار اخیرخود از واشنگتن، هشدارهایی را دریافت کردند و نزدیکان به دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا به آنها گفتند،« عملیات امنیتی اخیر حزب الله در پاسخ به ترور سمیر القنطار به منزله تست و آزمایشی بود تا میزان واکنش همه طرف را مورد ارزیابی قرار دهد».

مسئولان آمریکایی در دیدار با لبنانی ها تاکید کردند که اسرائیل به آنها اطلاع داده به دنبال جنگ است و خود را برای آن آماده می کند، بنابراین بهانه به دست اسرائیل ندهید.

آنها توضیح دادند که مسئولان تصمیم گیرنده در آمریکا از اسرائیلی ها شنیده اند که نمی توانند دست روی دست بگذارند و نظاره گر این باشند که حزب الله در جنگ سوریه، پیشرفت ها و پیروزی های میدانی واضحی کسب کند.

مسئولان آمریکایی خاطر نشان کردند: اولویت های واشنگتن در خاورمیانه با اولویت های تل آویو تفاوت دارد ما جنگ با داعش را مهمترین اولویت خود می دانیم اما طرف اسرائیلی اصرار می کند که حزب الله به خطر وجودی برای آنها تبدیل شده و باید هدف اول و آخر باشد.

به نوشته الاخبار، آمریکایی ها تاکید کردند: دولت لبنان باید حزب الله را تحت فشار بگذارد لغزشی از آن سر نزند تا شاهد تکرار سناریوی سال 2006 ( جنگ 33 روزه) نباشیم.

این روزنامه لبنانی به نقل از آمریکائی ها نوشت: یکی از مسئولان اطلاعات و امنیت آلمان بعد از ترور القنطار به ضاحیه جنوبی بیروت رفته و دیداری با مقامات حزب الله داشته و تلاش کرده مانع از واکنش حزب الله و اجرای عملیاتی بزرگ شود چون در این صورت میزان خسارت ها فراتر از پیش بینی ها خواهد بود.

بر همین اساس، مسئولان آمریکایی ادعا کرده اند که « عملیات حزب الله در مزارع شبعا کمتر از آن بود که در واکنش به ترور القنطار انتظار می رفت».

در ادامه گزارش الاخبار آمده است که مسئولان لبنانی خاطر نشان کرده اند،« آمریکایی ها نسبت به ثبات سیاسی و اقتصادی در لبنان اهتمام زیادی دارند و ابراز امیدواری کردند که حزب الله به گشوده شدن سه جبهه در آن واحد تمایل نداشته باشد».

این روزنامه لبنانی آورده است: به نظر می رسید نگاه آمریکایی ها به رابطه بین حزب الله و ارتش لبنان تغییر کرده است، آنها عنوان کردند رابطه و همکاری دو جانبه حزب الله و ارتش لبنان را درک می کنند به ویژه این که دو طرف در میدان مین گذاری شده توسط رژیم صهیونیستی دوشادوش حرکت می کنند.

الاخبار افزود: با این وجود این آمریکائی ها تصریح کردند که با نگرانی اوضاع را دنبال می کنند چون اسرائیل احساس می کند حتما باید دست به کاری بزند.

« این نگرانی اولا ریشه در این دارد که اسرائیل آماده ورود در خط حمله سعودی است، دوم ای نکه حزب الله با وجود درگیری در سوریه آمادگی خود در جنوب لبنان را حفظ کرده است و این ها باعث تقویت این باور در واشنگتن شده که امکان وقوع جنگ بیش از هر زمان دیگری وارد است به ویژه این که اسرائیل فرصت های ناشی از وقوع جنگ را بر تهدیدی که از جانب حزب الله متوجه آن است، مقدم می دارد».

به گزارش الاخبار، آمریکایی ها همچنین اشاره کردند که « چرخش راهبردی و خطرناک سعودی ها مقابل لبنان باعث تقویت موضع رژیم صهیونیستی شده و اشتهای آن برای جنگ را تحریک کرده است.

منابع سیاسی لبنانی فاش کردند که « تحرکات سعودی ها در همین راستا قرار داد و رژیم آل سعود امیدوار است اسرائیل به این قضیه ورود کرده و دست به اقدامی نظامی بزند».

این روزنامه لبنانی اضافه کرد: همزمان با این تحولات شاهد رویدادهای امنیتی داخلی در لبنان هم هستیم که در فضای آکنده از خصومت با حزب الله و تمایز مذهبی بی سابقه است.

الاخبار به نقل از منابع خود نوشت: اسرائیلی ها امروز روی نیمکت ذخیره نشسته اند، حرف و حدیث هایی مطرح است که جبهه جنوبی سوریه مجددا فعال می شود و این بار رژیم صهیونیستی نقش پررنگ تری در آن خواهد داشت.

این روزنامه لبنانی تاکید کرد: با این وجود، نبود چراغ سبز از سوی آمریکا و اشتیاق نشان ندادن اردن به جنگ باعث شده است تا این سناریو تاکنون امکان اجرا پیدا نکند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 16اسفند1394، کدخبر: 81992077: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین