پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۱۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
رای الیوم در سرمقاله روز جمعه نوشت: مسلماً ژنرال بنی گانتز وزیر جنگ اسرائیل با افشای طرح چهار پیشنهاد کمک به ارتش لبنان در جریان سخنرانی در کنفرانس مطالعات امنیت ملی در بحرین، اسرائیلی ها را پیش از لبنانی ها غافلگیر کرد.
شعار سال: «عبدالباری عطوان» در تحلیلی با اشاره به اینکه اسرائیل از طریق این اقدام به دنبال تقویت ارتش لبنان برای رویارویی با حزب الله است، نوشت: نمی‌دانیم چرا ژنرال گانتز داوطلب افشای این پیشنهاد‌ها آن هم در شرایط کنونی و هنگام حضور در منامه پایتخت بحرین شد، اما دو موضوع را می‌دانیم: اول دست رد ارتش لبنان به این پیشنهاد‌ها و دوم اینکه هدف از چنین پیشنهادهایی، فتنه انگیزی در لبنان و شعله ور کردن جنگ بین ارتش و حزب الله است.

ارتش لبنان نمی‌تواند چنین پیشنهاد‌های فتنه برانگیزی را از اسرائیل بپذیرد، زیرا از پشت پرده آن‌ها خبر دارد. حتی بررسی آن پیشنهاد‌ها هم – چه رسد به اینکه بخواهد آن‌ها را قبول کند- به تجزیه و فروپاشی آن و چه بسا وقوع درگیری‌های خونبار در داخل آن منجر خواهد شد، زیرا نماینده کل لبنان و طوایف آن در چارچوب یک توازن دقیق است و دکترین رزمی آن، اسرائیل را دشمنی می‌داند که اراضی لبنان و عرب را اشغال کرده و تهدیدی برای امنیت ملی لبنان و جهان عرب محسوب می‌شود.

سوالی که پس از شنیدن این پیشنهاد‌های انفجاری خود را تحمیل می‌کند، مربوط به نوع کمکی است که رژیم اشغالگر به ارتش لبنان ارائه کرده و واکنش فرماندهی آن در هنگام تحویل این پیشنهاد‌ها از فرماندهی نیرو‌های سازمان ملل (یونیفل) است. موضوع «گیج کننده» این است که هنوز هیچ پاسخ رسمی از سوی فرماندهی ارتش لبنان و مشخصاً ژنرال جوزف عون به عنوان نماینده آن درباره این پیشنهاد‌ها و چند وچون آن نشنیده ایم.

اسرائیلی‌ها چه نظامی و چه غیرنظامی، حزب الله را به دلیل تجارب رزمی بالا و داشتن بیش از ۱۵۰ هزار موشک دقیق، تهدیدی برای موجودیت خود می‌دانند. ژنرال داروم شالوم رئیس سابق واحد تحقیقات شعبه اطلاعات نظامی اسرائیل در مقاله‌ای به این حقیقت اشاره کرد و سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله را بزرگترین کارشناس امور اسرائیل در جهان عرب توصیف کرد و نوشت که او موفق شده است از طریق تفکر پیچیده، کاریزمای مطلق و هوش هیجانی بالا، بذر‌های ناکامی را در محافل اسرائیل، بازدارندگی ارتش آن بکارد و خطر او در همین جاست.

گمان نمی‌کنیم که رهبران اسرائیل به مخالفت ارتش لبنان و فرماندهی آن‌ها با چنین پیشنهاد‌های انفجاری، اکتفا کنند و قطعا به هر طریقی به تلاش‌های خود برای شعله ور کردن جنگ داخلی در لبنان به هدف فرسایش نیرو‌های ملی در خاک خود بویژه حزب الله ادامه خواهد داد و شاید پیشنهاد‌های مشابه آمریکا و فرانسه برای کمک به ارتش لبنان که هر دو بخش مالی و نظامی آن را در بر می‌گیرد، در واقع امتداد پنهان این پیشنهاد‌های وقیحانه و توهین آمیز اسرائیل باشد؛ به همین دلیل امروز بیش از هر زمان دیگری به احتیاط نیاز است.

گفتنی است وزیر جنگ رژیم صهیونیستی پنج شنبه اذعان کرد، اسرائیل در سال گذشته میلادی چهار مرتبه به ارتش لبنان پیشنهاد کمک داده است که آخرین آن هفته گذشته بود و هر بار لبنان آن را رد کرده است. او اعلام کرد که هفته گذشته از طریق مقامات ارتش اسرائیل پیشنهادی را مطرح کرده که توسط یونیفل (نیرو‌های سازمان ملل) برای کمک به ارتش لبنان ارسال شد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری شفقنا ، تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰، کد خبر:۱۳۱۱۹۴۷، www.fa.shafaqna.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
0
0
ارتش لبنان قبلا قبول نکرده پیشنهادات رو الان هم قبول نمیکنه مسلما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین