پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۶۰۲۴
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۱
قبل از اینکه فرزندتان وارد اجتماع شود باید مهارت‌های اجتماعی را به او بیاموزید تا بتواند در گروه قرار بگیرد ، ارتباط نسبتا مناسبی با دیگران برقرار کند و درصورتی که در اجتماع با برخورد نامناسبی از سوی دیگران مواجه شد بتواند واکنش صحیح و مناسبی نشان بدهد. والدینی که این مهارت‌ها را به فرزندان معلول و غیر معلولشان آموزش ندهند هنگام حضور در اجتماع قطعا مشکلات زیادی برای آنها پیش می‌آید.

شعار سالقبل از اینکه فرزندتان وارد اجتماع شود باید مهارت‌های اجتماعی را به او بیاموزید تا بتواند در گروه قرار بگیرد ، ارتباط نسبتا مناسبی با دیگران برقرار کند و درصورتی که در اجتماع با برخورد نامناسبی از سوی دیگران مواجه شد بتواند واکنش صحیح و مناسبی نشان بدهد. والدینی که این مهارت‌ها را به فرزندان معلول و غیر معلولشان آموزش ندهند هنگام حضور در اجتماع قطعا مشکلات زیادی برای آنها پیش می‌آید.

عضویت در انجمن‌ها

حتما در سازمان‌های مردم‌نهاد مربوط به توانخواهان عضو شوید. عضویت در این گروه‌ها این امکان را برایتان فراهم می‌کند که با خانواده‌هایی که شرایطی مشابه شما دارند آشنا شوید. این آشنایی‌ها از چند نظر بسیار مفید خواهد بود؛ هم از تجربیات و راهکارهای این خانواده‌ها می‌توانید بهره ببرید و هم اینکه وقتی می‌بینید دیگران هم توانسته‌اند با مشکلی که شما هم با آن دست به گریبان هستید کنار بیایند و سازگار شوند این قوت قلب را می‌گیرید و مطمئن و امیدوار می‌شوید که شما هم از پس این کار برخواهید آمد. می‌توانید درصورت لزوم برای مراقبت و نگهداری فرزندان‌تان به همدیگر کمک کنید تا به این طریق راحت‌تر بتوانید امکان ایجاد برنامه‌های مفرح و لذتبخش را برای فرزندتان فراهم کنید.

گردش و تفریح

سفر نیز یکی از فعالیت‌های مفرح و لذت‌بخشی است که در طول آن می‌توانید اطلاعات مفید و معلومات زیادی را هم به فرزند معلول‌ و هم به سایر فرزندان‌تان آموزش دهید. لازم است حداقل سالی یک‌بار سفر را در برنامه‌های خانواده بگنجانید.

حتما او را با خود همراه کنید. متأسفانه بعضی از خانواده‌ها به‌دلیل محدودیت‌هایی که فرزند معلول ممکن است در طول سفر برایشان ایجاد کند او را با خود همراه نمی‌کنند.

در طول سفر به تفریحات و فعالیت‌های مورد علاقه او هم بپردازید. بعضی از خانواده‌ها فقط به علایق خود و سایر فرزندان اهمیت می‌دهند و فرزند معلول را در برنامه‌های گردشی، تفریحی، خرید رفتن و... مشارکت نمی‌دهند. اگر فقط رفاه و راحتی خودتان را درنظر بگیرید، به علایق او اهمیت ندهید و شرایط را به‌گونه‌ای ترتیب دهید که او در طول سفر همیشه در منزل، هتل یا مسافرخانه اقامت داشته باشد نه‌تنها این سفر برایش مفید و لذتبخش نیست بلکه احساسات منفی و ناخوشایندی را هم در او ایجاد می‌کند.زندگی لذت بخش این است که با فرزند معلول همچون دیگر فرزندانتان برخورد کنید و تفاوتی نگذارید.

مهمانی‌ها، مراسم و جشن‌ها

شرکت دادن فرزند معلول در مهمانی‌ها و جشن‌ها برای تقویت روحیه نشاط و شادی و همچنین تقویت مهارت‌های ارتباطی‌اش تأثیر زیادی دارد. بنابراین در تمام مهمانی‌ها، دید و بازدیدها و جشن‌ها او را با خود همراه کنید چون در غیراین صورت احساس طردشدگی و انزوا به او دست می‌دهد. نباید به‌گونه‌ای رفتار کنید که او فکر کند معلولیت و نقص او مایه خجالت شماست. حتی اگر به مراسمی دعوت شدید ولی به دلایلی امکان حضور او در آنجا وجود ندارد شرایط را برایش توضیح دهید و او را قانع کنید. اگر فکر می‌کنید از اینکه تنها در خانه بماند احساس تنهایی می‌کند از یکی از افراد خانواده بخواهید این زمان را در کنار او سپری کند. برای آن زمان، امکانی فراهم کنید تا او به یکی از فعالیت‌های مورد علاقه‌اش بپردازد.

گردش دسته‌جمعی

بپذیرید که شرایط شما کمی خاص است. طبیعی است که گردش، سفر، تفریح با وجود یک فرد معلول، شرایط و امکانات ویژه و خاصی را می‌طلبد که گاهی از توان و حوصله خانواده‌های عادی خارج است. این مسئله نباید باعث شود شما فعالیت‌های تفریحی دسته‌جمعی را حذف کنید بلکه باید با خانواده‌هایی که شرایطی مشابه شرایط شما دارند برنامه‌هایی را ترتیب دهید و لذت گردش و سفر دسته‌جمعی را از فرزند معلول‌تان و حتی سایر فرزندان‌تان سلب نکنید. از طرفی فرزند معلول با افرادی که شرایط مشابه او را دارند بهتر می‌تواند ارتباط برقرار کند و احساس صمیمیت و دوستی بیشتری با آنها می‌کند.

وقتی با خانواده‌ای که او هم یک فرزند معلول دارد به پیک‌نیک، گردش و مسافرت بروید هم به فرزندان‌تان بیشتر خوش می‌گذرد و هم شما یار، همراه و هم‌صحبتی دارید که احساسات و شرایط شما را بهتر و بیشتر درک می‌کند. درصورت معاشرت با خانواده‌هایی که مانند شما فرزند معلولی دارند هم می‌توانید اوقات خوشی را برای خود، فرزند معلول و سایر اعضای خانواده فراهم کنید و هم می‌توانید تجربیات‌تان را در اختیار یکدیگر بگذارید و اطلاعات و آگاهی‌تان را افزایش دهید.

اهمیت ورزش

تحقیقات نشان می‌دهد که بی‌تحرکی یکی از علت‌های مرگ‌ومیر در جهان به شمار می‌رود چون بی‌تحرکی علت اصلی بسیاری از بیماری‌های روحی و جسمی است. به‌عنوان مثال بی‌تحرکی احتمال‌ خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، اضافه وزن، سرطان روده، ‌بالا رفتن فشار‌خون، پوکی استخوان و افسردگی را افزایش می‌دهد و سبب ایجاد اضطراب و استرس، فقدان اعتماد به نفس، کاهش دقت هنگام انجام وظایف و... می‌شود. بنابراین فعالیت‌های بدنی و ورزش نقش مهمی در افزایش سلامت روحی و جسمی معلولان دارد. آموزش‌ها و رقابت‌های ورزشی وضعیت زندگی افرادی را که دچار معلولیت‌‌های جسمی و ذهنی هستند بهبود می‌بخشد و در نتیجه بر زندگی همه‌ کسانی که با آنها در تماس هستند تأثیر مثبت می‌گذارد

توصیه‌های مهم و ضروری

قبل از انتخاب ورزش مورد علاقه و تنظیم برنامه ورزشی فرزند معلولتان با پزشک مشورت کنید.

طبق یک برنامه منظم و مستمر و البته با مشورت پزشک ورزش کنید و زمان و شدت فعالیت‌های جسمی و ورزشی را به‌طور تدریجی افزایش دهید.

درصورتی که شروع برنامه ورزشی علائم خاصی را در شما ایجاد کرد سریعا فعالیت خود را متوقف و به پزشک مراجعه کنید.

ورزشی را انتخاب کنید که به آن علاقه‌مندید تا انگیزه، شور و شوق لازم را برای دنبال کردن و ادامه‌دادن آن داشته باشید.البته پیش شرط آن در نظر گرفتن مناسب بودن ورزش با توجه به مشکلات جسمانی شماست.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 22 اسفند 96، کدمطلب:9597، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین