پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
کد خبر: ۱۱۶۲۲
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴
کارشناسان معتقدند که عبور از رکود در بخش مسکن در آینده‌ای نزدیک، متصور نیست و باید منتظر نیمه دوم سال آینده و یا سال 96 بود.

شعارسال: کارشناسان معتقدند که عبور از رکود در بخش مسکن در آینده‌ای نزدیک، متصور نیست و باید منتظر نیمه دوم سال آینده و یا سال 96 بود.

بررسی بلندمدت بازار مسکن در ایران حاکی از وجود نوسانات شدید در متغیرهای این بخش از جمله قیمت مسکن، ارزش افزوده و سرمایه گذاری است به طوریکه بازار مسکن همواره طی یک دوره 4 تا 6ساله شاهد یک پدیده رونق و در پی آن رکود بوده است.

ایجاد دوره های رونق و رکود در بخش مسکن را می توان به عوامل درون و برون بخشی تقسیم کرد. از جمله عوامل درون بخشی ایجاد ادوار تجاری بخش مسکن را می‌توان عدم تطابق الگوی عرضه و تقاضا مسکن، وجود انگیزه های سوداگرانه به دلیل ضعف زیرساخت های اطلاعاتی، قانونی و مالیاتی، ساختار نامناسب تولید و وجود سازندگان غیر حرفه ای در بخش مسکن، ضعف تکنولوژی و دوره طولانی ساخت، عدم وجود زیرساخت‌های نهادی و همچنین عدم رعایت الزامات و مقررات شهری بر اساس طرح‌های توسعه جامع و تفصیلی شهری نام برد.

با تبلیغات مستمری که مسئولان دولتی در 2 سال و نیم اخیر درباره توافق هسته‌ای به راه انداخته بودند، برخی از فعالان حوزه مسکن در ایران به فکر رونق بازار مسکن بودند اما با گذشت از دوره پسابرجام مشخص شد که دولت برنامه‌ای برای عبور از رکود در مسکن ندارد.

*بی برنامگی دولت

علی زنگنه، رئیس اتحادیه مشاورین املاک اهواز در گفتگو با رهیاب با بیان اینکه در دوران پسابرجام هیچ گونه حرکتی برای خروج بازار مسکن از رکود ندیدیم، اظهار داشت: رکود در بخش مسکن مانند سابق وجود دارد.

وی درباره پیش بینی وضعیت بازار مسکن در سال ۹۵ گفت: نسبت به بازار سال آینده خوش بین نیستیم و حداقل در ۳ ماهه نخست سال آینده وضعیت بازار مسکن مانند امسال است.

رئیس اتحادیه مسکن اهواز عنوان کرد: با توجه به رکود موجود قیمت مسکن افزایش پیدا نمی‌کند و رکود موجود با شعار دولت رفع نمی‌شود بلکه باید در این زمینه برنامه ریزی دقیقی داشته باشند.

وی با با بیان اینکه رکود بازار مسکن در سال ۹۴ از رکود سال ۸۹ در این بخش بیشتر است، بیان کرد: رکود بازار مسکن در سال ۹۴ سبب شد برخی از همکاران ما که سابقه زیادی در این حوزه داشتند، دفا‌تر خود را تعطیل کنند و یا اقدام به تعدیل نیرو کردند.

زنگنه درباره راه حل عبور از رکود در حوزه مسکن اظهار داشت: باید دیدگاه دولت در بخش مسکن تغییر پیدا کند؛ همچنین باید توجه داشت که حدود ۳۵۰ شغل مستقیم و مرتبط با حوزه مسکن وجود دارد و توجه به این حوزه سبب رفع شدن مشکل بیکاری بسیاری از جوانان می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برنامه‌ای از سوی دولت برای عبور از رکود مسکن مشاهده نمی‌شود، بیان کرد: بنده به حل شدن مسئله رکود در دولت خوشبین نیستم.

*شاید سال دیگر

علی چگینی، مدیرکل اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی معتقد است:رکود مسکن امسال ادامه دارد اما ممکن است سال آینده اتفاقاتی در این بخش رخ دهد. وی در پیش‌بینی تغییر قیمت و معاملات برای بازار مسکن اظهار داشت: ممکن است سال آینده با توجه به جا افتادن موضوع توافق هستهای و جان گرفتن اقتصاد کشور ، بخش مسکن به سمت مقدار تورم تغییر قیمت دهد اما امسال هیچ تغییر قیمتی رخ نخواهد داد.

وی افزود: بخش مسکن در ایران دورههای رونق و رکود را می‌گذراند. بنابراین باید تلاش شود این دوره‌ها عمق رکود کمتر و اوج قیمت در زمان رونق به لحاظ قیمتی ملایم‌تری داشته باشند. چرا که هریک باعث آسیب به تولید کننده و مصرف کننده می‌شود. به گفته چگینی ، تقریبا 26 ماه است که بخش مسکن در رکود قیمتی و معاملاتی به سر می‌برد.

مدیرکل اقتصاد و برنامه‌ریزی مسکن وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: امسال نیز آمارها نشان می‌دهند تقاضا برای ساخت‌وساز چندان تغییر نداشته است و پیش‌بینی نمی‌شود که برای سال جاری نیز تعداد پروانه‌ها افزایش یابد، بلکه پیش‌بینی می‌شود همین روند تا پایان سال ادامه‌دار باشد. آمارها نشان می‌دهد در دو سال آینده مسکن کمتری عرضه می‌شود، چرا که تولیدات مسکن حدود 18 تا 28 ماه برای عرضه نهایی زمان لازم دارد.

*بعید است از رکود مسکن خارج شویم

د‌‌ولت د‌‌ر حالی بسته خروج از رکود‌‌ را اجرایی کرد‌‌ که به عقید‌‌ه برخی کارشناسان بخش مسکن د‌‌ر آن د‌‌ید‌‌ه نشد‌‌ه ویا بسیار کم رنگ است چرا که د‌‌ر حال حاضر بخش مسکن اوضاع واحوال مناسبی ند‌‌ارد‌‌ وبه شد‌‌ت د‌‌ر رکود‌‌ به سر می برد‌‌ . ضمن اینکه کارشناسان این صنعت را مانند‌‌ بخش خود‌‌رو یکی از پیشران های اقتصاد‌‌ می د‌‌انند‌‌ که رونق بخشی آن علاوه بر تاثیرو تحرک بر صنایع مرتبط می تواند‌‌ بخش قابل ملاحظه ای از مشکل بیکاری را نیز حل کند‌‌ .اما با این حل بخش مسکن همچنان د‌‌ر رکود‌‌ به سر می برد‌‌ .د‌‌ر همین حال به گفته مشاور اقتصاد‌‌ی رئیس جمهور بخش مسکن به بیماری هلند‌‌ی د‌‌چار شد‌‌ه است. به گفته مسعود‌‌ نیلی همچنین بعید‌‌ است که این بخش بتواند‌‌ به زود‌‌ی از رکود‌‌ خارج شود‌‌. او اضافه می‌کند‌‌. د‌‌ر کشور ما به د‌‌لیل وجود‌‌ بیماری هلند‌‌ی صنعت ساختمان و صنایع مرتبط با آن رشد‌‌ زیاد‌‌ی د‌‌اشته‌اند‌‌. اما به نظر نمی‌رسد‌‌ فعلا بتوانیم به د‌‌ورانی برگرد‌‌یم که این حجم از سرمایه‌‌گذاری د‌‌ر بخش ساختمان و صنعت مورد‌‌ نیاز باشد‌‌. به همین د‌‌لیل بعید‌‌ است که بخش صنعت به زود‌‌ی بتواند‌‌ از رکود‌‌ خارج شود‌‌.

کارشناسان معتقدند برای حل بحران رکود در بخش مسکن باید از الگوی کره جنوبی استفاده کرد. کره جنوبی برای عبور از رکود در بخش مسکن صند‌‌وق تضمین اعتبار تامین مالی مسکن را ایجاد کرد و به تناوب آن سیستم پیش فروش مسکن، پرداخت وام‌های مسکن پاید‌‌ار برای همه شرکت‌کنند‌‌گان بازار، اوراق قرضه ملی مسکن، سیستم اشتراک مسکن، پرداخت وام مسکن برای خرید‌‌اران و سازندگان، وام مسکن برای مستاجران و وام اجاره بلند‌‌مد‌‌ت توسط بانک‌های تجاری را در دستور کار قرار داد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری جنوب ایران- تاریخ انتشار: چهارشنبه، 28 بهمن 1394 - کد خبر: 23028-www.jonoubiran.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین