پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۸۹۵۲
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۱
در سالی که شعار آن حمایت از کالای ایرانی است باید توجه بیشتری به معضلات و موانع موجود بر سر راه کسب و کارهای داخلی شود. بر اساس پایش های داخلی صورت گرفته پیرامون محیط کسب و کار طی سال های اخیر، بزرگترین معضل و مانع بر سر راه کسب و کارها، کسب اعتبار و یا همان دشواری تامین مالی از بانک ها می باشد. پرسشی که مطرح می شود این است که در شاخص کسب اعتبار در کجای دنیا ایستاده ایم؟
شعارسال: در سالی که شعار آن حمایت از کالای ایرانی است باید توجه بیشتری به معضلات و موانع موجود بر سر راه کسب و کارهای داخلی شود. بر اساس پایش های داخلی صورت گرفته پیرامون محیط کسب و کار طی سال های اخیر، بزرگترین معضل و مانع بر سر راه کسب و کارها، کسب اعتبار و یا همان دشواری تامین مالی از بانک ها می باشد. پرسشی که مطرح می شود این است که در شاخص کسب اعتبار در کجای دنیا ایستاده ایم؟

موانع و مشکلات موجود بر سر راه کسب و کارهای داخلی باعث شده است تا کالاهای ایرانی با قیمت و کیفیت مناسب به دست مشتریان نرسند و همین عوامل قدرت رقابت پذیری این کالاها را در مقابل نمونه های مشابه خارجی، کاهش داده است. از این رو توجه به موانع موجود بر سر راه کسب و کارها و رفع آن ها از موارد اولویت دار در موضوع حمایت از کالاهای ایرانی است.

خوشبختانه چند سالی است که به همت دفتر محیط کسب و کار مرکز پژوهش های مجلس و سپس توسط اتاق بازرگانی ایران موضوع پایش محیط کسب و کار و نظرسنجی پیرامون مشکلات و موانع موجود بر سر راه کسب و کارها در داخل کشور انجام گرفته و می گیرد. در تمام این پایش ها و نظرسنجی ها صورت گرفته از فعالان اقتصادی، همواره دشواری تامین مالی از بانک ها یا همان کسب اعتبار در صدر موانع کسب و کارهای داخلی قرار گرفته است. پرسشی که مطرح است این است که کشور ما به لحاظ شاخص کسب اعتبار در کجای دنیا ایستاده است؟

برای پاسخ به این پرسش باید به سراغ گزارش های انجام کسب و کار بانک جهانی در سال های اخیر برویم و وضعیت ایران در این شاخص را رصد نماییم. شایان ذکر است که شاخص کسب اعتبار مسئله سهولت قوانین و مقررات در دسترسی به اعتبار برای کسب و کارها را مورد سنجش و ارزیابی قرار می دهد.

نمودار زیر روند نمره ای ایران در شاخص کسب اعتبار در طی دهه اخیر را نشان می دهد. عدد هر چه به 100 نزدیکتر باشد وضعیت مناسب تر و هر چه به صفر نزدیکتر باشد وضعیت نامناسب تر است. همان گونه که از نمودار و اعداد این شاخص پیداست همواره ایران در این شاخص دارای وضعیت تقریباً متوسطی بوده است.

در بین سال های 2009 تا 2013 وضعیت ایران رو به بهبود بوده و عدد شاخص کسب اعتبار از 50 به 58.66 رسیده است اما از سال 2013 تا 2016 این روند نزولی شده و عدد این شاخص در سال 2016 به 55.99 کاهش یافته است. از سال 2016 دوباره روند صعودی شاخص کسب اعتبار آغاز و در سال 2018 به 56.48 رسیده است.

در آخرین گزارش انجام کسب و کار بانک جهانی ایران با کسب امتیاز 56.48 از بین 190 کشور حاضر در این گزارش در رتبه نودم دنیا قرار گرفته است. این رتبه نسبت به سال 2017، یازده پله بهبود یافته است.

شایان ذکر است که طبق گزارش انجام کسب و کار بانک جهانی در سال 2018، در شاخص کسب اعتبار در بین کشورهای رقیب در سند چشم انداز 1404 تقریباً دارای وضعیت مناسبی می باشیم. همان گونه که از نمودار زیر پیداست در این شاخص با کسب رتبه نودم دنیا، در بین 23 کشور حاضر در سند چشم انداز 1404 رتبه هشتم مشترک را با کشورهایی چون امارات، مصر و عربستان داریم. در بین کشورهای حاضر در سند چشم انداز 1404 کشور گرجستان با کسب رتبه دوازدهم دنیا، بهترین و کشور عراق با کسب رتبه صد و هشتاد و ششم دنیا بدترین رتبه را داراست.

هر چند که ایران طبق گزارش های بانک جهانی، در شاخص کسب اعتبار و یا همان دشواری تامین مالی از بانک ها دارای وضعیت متوسطی در مقایسه با سایر کشورهای جهان می باشد اما پایش های داخلی محیط کسب و کار نشان می دهد که فعالان اقتصادی این مانع را بزرگترین مانع موجود بر سر راه کسب و کارهای خود می بینند و این وظیفه دولت و نهادهای مربوطه است که در راستای حمایت از کالای ایرانی این مانع را از سر راه کسب و کارهای داخلی بردارند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار: 10 فروردین 1397 ، کدخبر: 786075 ، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین