پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۹۲۳۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
بر اساس آمارهای رسمی در ترکیه، بیشترین تعداد گردشگران خارجی که طی ماه‌های ژانویه و فوریه امسال (۲۰۱۸) به ترکیه سفر کرده‌اند، از ایران به این کشور رفته‌اند.بنابر اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، در این مدت ۳۵۰ هزار و ۴۲۱ گردشگر ایرانی از ترکیه دیدن کردند.
شعارسال:بر اساس آمارهای رسمی در ترکیه، بیشترین تعداد گردشگران خارجی که طی ماه‌های ژانویه و فوریه امسال (۲۰۱۸) به ترکیه سفر کرده‌اند، از ایران به این کشور رفته‌اند.بنابر اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه، در این مدت ۳۵۰ هزار و ۴۲۱ گردشگر ایرانی از ترکیه دیدن کردند.

بر همین اساس سهم شهروندان ایرانی در بازار گردشگری ترکیه از ژانویه تا فوریه امسال ۱۱ و هفت دهم درصد بوده است.تعداد مسافران خارجی به ترکیه در دو ماه اول سال ۲۰۱۸ میلادی نشان می دهد شمار گردشگران ایرانی که به ترکیه رفته اند بالاتر از شهروندان سایر کشورهاست.

براساس آمار اعلام شده منابع رسمی ترکیه دراین مدت کمی بیشتر از 350 هزار ایرانی به ترکیه رفته اند.بعد از ایران، کشورهای گرجستان، بلغارستان، آلمان و روسیه به ترتیب بیشترین سهم را در درآمد گردشگری ترکیه داشته‌اند.این آمار در حالی منتشر شده که یکی از عمده‌ترین مقاصد خارج از کشور شهروندان ایرانی در ایام نوروز، ترکیه است که انتظار می‌رود این آمار ماه آینده منتشر شود.افزایش سفر مسافران ایرانی به ترکیه همزمان با افزایش شدید نرخ دلار در این کشور اتفاق افتاده است.از اوایل دی ماه در ایران نرخ دلار در ایران شروع به افزایش کرد و در اواسط فوریه بین ۴۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان در نوسان بود.این آمار نشان می دهد افزایش نرخ دلار از تعداد مسافران ترکیه نکاسته است.ناامنی‌های پس از کودتای نافرجام دو سال پیش و حملات "تروریستی" در این کشور باعث شده که علاقه گردشگران به سپری کردن تعطیلات خود در این کشور برای مدتی کم شود، اما آژانس های مسافرتی در ایران همزمان با عرضه تورهای ارزان تر، تلاش به حفظ مشتری داشتند.

سال پیش هم وزارت خارجه ایران در آستانه تعطیلات نوروزی به دلیل "نگرانی‌های امنیتی" مسافران ایرانی را سفر به این کشور همسایه بر حذر داشته بود.به گفته سفیر ترکیه در تهران در سال ۲۰۱۶ میلادی تعداد مسافران ایرانی در این کشور به نسبت سال ماقبل۳۰ درصد کاهش یافت.استانبول و آنتالیا مقصد بیشترین مسافران ایرانی است که به ترکیه می‌روند.نزدیکی به ایران و نبود محدودیت ویزا از ویژگی‌های عمده گرایش ایرانیان برای سفر به این کشور است.درباره این آمار و نرخ رشد فزاینده ورود گردشگران ایرانی به ترکیه با توجه به افزایش حدود 30 درصدی نرخ دلار چندنکته قابل اعتنا وجوددارد که باید در کانون توجه قرارگیرد. نکته نخست این است که باید بتوانیم مقایسه ای دقیق از نرخ رشد گردشگران ایرانی که به ترکیه رفته اند با نرخ رشد گردشگران ایرانی با برخی شهرهای شاخص گردشگری انجام دهیم. به طور مثال می توان این مقایسه را با نرخ رشد گردشگران ورودی به جزیره کیش انجام داد.

در صورتی که ین نرخ رشد گردشگران به کیش و یا مناطق مشابه بیشتر از نرخ رشد به ترکیه باشد بازهم می توان امیدوار بود. در صورتی که نرخ رشد گردشگران ایرانی که به ترکیه رفته اند تفاوت معناداری با نرخ رشد گردشگران ورودی به کیش باشد باید دنبال دلایل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی گشت. کدام جاذبه هار امی توان در مناطق قطب گردشگری ایران بر جاذبه های فعلی اضافه کرد ویا کدام دافعه ها را می توان برداشت. از سوی دیگر باید درباره رشد هزینه های گردشگری با توجه به مطلوبیت و کیفیت خدمات رسانی نیز باید مقایسه های دقیق انجام شود تا تفاوت ها از این ناحیه نیز مشخص شود. نکته دیگر این است که آمار ورود گردشگران ترکیه ای به ایران را در سالهای متفاوت مقایسه و به تراز گرشگری اهمیت دهیم . اگر تفاوت مطلق گردشگران ورودی به ایران از ترکیه با عدد مشابه گردشگران واردشده ایرانی به ترکیه نزدیک باشد و نرخ رشدها نیز در مجاورت هم باشند رشد ورود گردشگران ایرانی به ترکیه شاید چندان به چشم نیاید. نکته دیگر اینکه باید شرایط گردش آزاد اطلاعات و فرصت مناسب ود ور از وسواس های غیر کارشناسی به کارشناسان گردشگری اجازه داده شود راز محبئوبیت استانبول برای ایرانیان را بررسی کرده و به اطلاع افکار عمومی و هرنهاد مسئول برسد.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت ساعت 24، تاریخ انتشار12فرودین 97، کد خبر: 342274، www.saat24.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۳
0
0
راز محبوبیت هر کشوری خارجی به غیر از ایران برای توریست های ایرانی سیاست های اجتماعی و فرهنگی متفاوت از ایران است
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
0
0
واقعا حیف ایران با این همه منابع طبیعی که بخاطر کم کاری مسئولینش داره اسیب میبینه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
0
0
راز محبوبیت کشور های خارجی برای ایرانی ها همین قوانین اجتماعی متفاوت از ایران است که سفر به این کشور هارا برای ایرانی ها جذاب تر میکند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
0
0
این امکانات بالقوه تو کشور ما هم وجود دارع شاید درصد زیادی از مسافرت مردم ایران ازادی حجابی هست که اونجا وجود داره.
ا.ف ۷۵
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین