پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۱۹۷۸۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۹
فقط در ۱۱ ماهه اول سال ۹۶، مبلغی حدود ۴۰هزار میلیارد تومان واردات کالاهای مصرفی غیرضروری داشتیم یعنی معادل ایجاد ۴۰۰ هزار شغل.
شعارسال:فقط در ۱۱ ماهه اول سال ۹۶، مبلغی حدود ۴۰هزار میلیارد تومان واردات کالاهای مصرفی غیرضروری داشتیم یعنی معادل ایجاد ۴۰۰ هزار شغل.

واردات کالای غیرضرور؛ واژه‌ای که در سال‌های اخیر گریبان تولید داخلی را گرفته و نفس تولیدکنندگان ایرانی را به شماره انداخته است. براساس آمار‌های رسمی دولتی این روند در سال‌های ۹۲ به بعد نمود بیشتری یافته و حتی خود دولتی‌ها را بیش از گذشته نگران کرده است.

شاید به همین دلیل هم بود که وزیر وقت صنعت در اواخر دولت یازدهم رسما از رئیس دولت خواست تا برای حداقل ۸۰۰ قلم کالای غیرضروری تعرفه‌های سنگین وضع شود. بعد از تاکید وزیر وقت صنعت، علی لاریجانی رئیس مجلس نیز وارد میدان شد و در شهریور ماه ۹۶ حرف‌های وزیر صنعت دولت یازدهم را تکرار کرد و از مجلسی‌ها خواست تا برای ۸۰۰ قلم کالای غیرضرور، یا تعرفه‌های سنگین وضع کنند یا نگذارند این اقلام به‌راحتی وارد کشور شوند. اما مجلسی‌ها به این مساله واکنش قابل توجهی نشان ندادند و ماجرا تا امروز و این لحظه به همین آرامی برای واردات ادامه یافت. کارشناسان می‌گویند شاید همین کم‌اهمیتی به مساله واردات کالا‌های غیرضرور یکی از دلایل حساسیت نامگذاری سال جدید به‌عنوان حمایت از کالای ایرانی از سوی رهبر معظم انقلاب بوده است.

در گزارش «فرهیختگان» وضعیت واردات برخی اقلام غیرضرور آمده است، واردات اقلامی همچون سنگ پا، سنجاق قفلی، سگک، فلاسک، آدامس، دستگیره در و پنجره، قفل، چکش و پتک، بیل، فندک، سس، قرقره، کلنگ، قیچی، چتر، زیپ، شامپو، شانه سر و... بیش از آنکه توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد، گواه این حقیقت است که واردکنندگان این کالا‌ها با سود‌های میلیاردی و در غفلت دولت و مجلس، کمر به نابودی تولید و تولیدکننده ملی بسته‌اند و جز سود و نفع شخصی، چیز دیگری برایشان مهم نیست.

بیش از ۵۷۰۰ قلم کالا وارد کشور می‌شود

براساس آمار‌های رسمی استخراج‌شده از مراجع دولتی (نمودار یک) تعداد اقلام وارداتی به کشور در سال ۱۳۸۴ حدود پنج هزار و ۴۶۶ قلم بوده است که این میزان در دولت نهم در دو سال ۸۶ و ۸۹ به نزدیک ۵۶۰۰ قلم (۵۵۸۸ قلم) رسید که این میزان با تشدید تحریم‌های ظالمانه اواخر دولت دهم به ۵۲۰۰ قلم کاهش یافت، اما در دولت یازدهم واردات کالا روند رو به رشدی را طی کرده و در سال ۱۳۹۵ تعداد اقلام وارداتی به بیش از ۵۷۰۰ قلم (۵۷۲۵ قلم) رسیده است. این یک اصل بدیهی است که با افزایش ۵۰۰ قلم کالا، شاید واردکنندگانی که دنبال نفع شخصی هستند، به نان و نوای قابل توجهی برسند، اما با واردات بی‌رویه این اقلام، صد‌ها واحد تولیدی ورشکست شده و با بیکاری کارگران، معضلات اقتصادی- اجتماعی جدیدی زخم باز می‌کنند.

۱۸.۲ درصد کالا‌های وارداتی، مصرفی‌اند

افزایش واردات ۵۰۰ قلم کالا در دولت یازدهم زمانی غم‌انگیز می‌شود که بدانیم حجم عظیمی از این اقلام، جزء اقلام مصرفی هستند- چنانکه نمودار «فرهیختگان» نشان می‌دهد- سهم کالا‌های مصرفی از ۱۵ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۱۸.۲ درصد در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۶ رسیده است. به عبارتی دیگر از مجموع ۴۷ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار واردات، بیش از هشت میلیارد و ۶ میلیون دلار آن کالا‌های مصرفی است.

واردات ۳۷۸ تن سنجاق قفلی از ۵ کشور

آمار‌های گمرک نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه سال ۹۶ حدود ۳۷۸ تن سنجاق قفلی به ارزش بیش از ۹۷۴ هزار و ۶۷۵ دلار از پنج کشور جهان به ایران وارد شده است که در این میان چین در رتبه اول و امارات، ترکیه، اسپانیا و صربستان در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار دارند. براین اساس بیش از ۹۷ درصد واردات سنجاق قفلی از کشور چین و حدود سه درصد نیز از چهار کشور دیگر وارد شده است.

واردات ۳۰ میلیاردی کالسکه کودک

براساس آمار گمرک در ۱۱ ماهه سال ۹۶ حدود ۲۷۸ تن کالسکه کودک به ارزش بیش از هفت میلیون و ۷۰۰ هزار دلار وارد شده است که اگر با دلار چهار هزار تومانی یک محاسبه ساده انجام دهیم، در ۱۱ ماهه سال ۹۶ نزدیک به ۳۱ میلیارد تومان هزینه واردات کالسکه کودک شده است.

واردات ۱۰۵ تنی چکش و پتک

آمار‌های گمرک ایران نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۱۰۵ تن چکش و پتک به ارزش ۳۱۹ هزار و ۸۷۶ دلار از کشور‌های آلمان، امارات متحده عربی، تایوان، ترکیه، چین و کویت وارد کشور شده است. چین با صادرات ۷۹ تن و ترکیه با صادرات ۱۳ تن اولین و دومین کشور صادر‌کننده چکش و پتک به ایران هستند.

واردات ۹۸ تنی تشتک

آمار‌های گمرک نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه سال ۹۶ حدود ۹۸ تن تشتک به ارزش ۲۰۷ هزار و ۶۶۰ دلار از هفت کشور چین، آلمان، امارات، ایتالیا، ترکیه، فنلاند و هند به کشور وارد شده است. ترکیه در رتبه اول و امارات در رتبه دوم صادرات تشتک به ایران بوده‌اند.

واردات ۱۱۸ تنی دستگیره در و پنجره

آمار‌های گمرک ایران نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه سال ۹۶، حدود ۱۱۸ تن دستگیره در و پنجره به ارزش ۵۴۸ هزار دلار وارد کشور شده است که در این میان چین در رتبه اول قرار دارد.

واردات ۵۷۸ تنی در و پنجره آلومینیومی

براساس آمار‌های مقدماتی گمرک ایران، در ۱۱ ماهه سال جاری بیش از ۵۷۸ تن در و پنجره آلومینیومی به ارزش یک میلیون و ۴۳۵ دلار از کشور‌های ترکیه، آلمان، چین و لهستان وارد کشور شده است.

واردات ۹۹۸ تنی فلاسک

آمار‌های مقدماتی گمرک نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۹۹۸ تن فلاسک به ارزش دو میلیون و ۲۱۶ هزار دلار از کشور‌های مختلف وارد ایران شده است که با یک محاسبه ساده و مبنا قرار دادن دلار چهار هزار تومانی بیش از هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان فلاسک وارد کشور شده است.

واردات ۴۳۲ تنی سگک

آمار گمرک ایران نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۴۳۲ تن سگک از کشور‌های کشور‌های آلمان، امارات متحده عربی، ایتالیا، تایلند، تایوان، ترکیه، جمهوری کره، چین و هنگ کنگ به ارزش یک میلیون و ۴۸۷ هزار دلار وارد کشور شده است. عمده سگک چفت و بست‌دار لباس، کیف، کفش و... از کشور‌های چین و امارات وارد ایران شده است.

واردات ۳۳۹ میلیارد تومانی توتون و تنباکو

براساس آمار گمرک در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۱۶ هزار و ۸۲ تن توتون و تنباکو از کشور‌های های ترکیه، زیمباوه، فرانسه، جمهوری کره، سوئیس، تایلند، اردن، آلمان، امارات، برزیل، اندونزی، بلغارستان، روسیه و... به ارزش ۱۱۷ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۳۷ دلار (معادل ۳۳۹ میلیارد تومان) به کشور وارد شده است که در این میان ترکیه با صادرات بیش از پنج هزار و ۲۷۶ تن در رتبه اول صادرات توتون و تنباکو به ایران قرار دارد.

واردات ۵۵۸ تنی فندک جیبی

آمار‌های مقدماتی گمرک ایران نشان می‌هد در در ۱۱ ماهه سال ۹۶ حدود ۵۵۸ تن انواع فندک جیبی و قطعات به ارزش دو میلیون و ۵۸۰ هزار و ۲۵۲ دلار (معادل هشت میلیارد و ۷۰۲ میلیون تومان) از کشور‌های چین، امارات، ایتالیا، فرانسه، ترکیه، اسپانیا، تایوان وارد ایران شده است.

واردات ۸۰۰ تنی سس

در میان واردات کالا‌های غیرضرور نام‌هایی، چون سس و انواع ادویه‌ها می‌درخشد که واردات آن‌ها در نوع خود یک شاهکار است. براساس آمار‌های گمرک ایران، در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۸۰۱ تن انواع سس از جمله سس کچاپ و سس سویا به ارزش یک میلیون و ۱۳۳ هزار و ۷۹۰ دلار (معادل سه میلیارد و ۹۱۷ میلیون تومان) از کشور‌های فرانسه، هلند، آلمان، عمان، اندونزی، ایتالیا، مالزی و... وارد ایران شده است.

واردات ۲۰۰۰ تنی قرقره، دوک و ماسوره

آمار‌های گمرک ایران نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از دو هزار و ۷۶ تن قرقره، دوک و ماسوره به ارزش سه میلیون و ۷۶ هزار و ۷۰۸ دلار (معادل ۱۰ میلیارد و ۵۲۸ میلیون تومان) از کشور‌های آلمان، سوئیس، ایتالیا، بلژیک، نروژ، امارات، اندونزی، ترکیه، چین، و هند وارد ایران شده است.

واردات ۱۲ هزار تنی ذرت شیرین

آمار‌های گمرک ایران نشان می‌دهد در طول ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۱۲ هزار تن ذرت شیرین به ارزش ۱۰ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۲۲۴ دلار (معادل ۳۶ میلیارد و ۸۸۵ میلیون تومان) از کشور‌های سوئیس، لبنان، مجارستان، اسپانیا، امارات، بلژیک، تایلند، چین و هند وارد ایران شده است.

واردات ۳۹ تنی عینک آفتابی

براساس آمار‌های مقدماتی گمرک طی ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۳۹ تن انواع عینک آفتابی به ارزش چهار میلیون و ۶۶۵ هزار و ۹۳۸ دلار (معادل ۱۵ میلیارد تومان) از کشور‌های ایتالیا، آلمان، تایوان، امارات، چین، ترکیه، اتریش، فرانسه، پرتغال، انگلستان، هنگ کنگ و فرانسه وارد ایران شده است که سهم ایتالیا ۱۲ تن، چین ۹ تن و امارات پنج تن است.

واردات ۴۸۳ تنی کلنگ و ۱۵۵ تنی بیل و بیلچه

آمار‌های مقدماتی گمرک ایران نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۴۸۳ تن کلنگ و ۱۵۵ تن بیل و بیلچه از کشور‌های مختلف وارد ایران شده است.

بر این اساس حجم واردات کلنگ، بیش از ۵۳۶ هزار و ۷۸۹ دلار و واردات بیل و بیلچه ۴۴۹ هزار و ۷۵۷ دلار ارز صرف شده است. در بین کشور‌های صادرکننده این اقلام به ایران، چین با صادرات بیش از ۹۰ درصد این اقلام در رتبه اول قرار دارد.

واردات ۱۹۵۰ تنی آدامس

براساس آمار‌های گمرک ایران در ۱۱ ماهه سال ۹۶ حدود ۱۹۵۰ تن آدامس به ارزش سه میلیون و ۹۱۵ هزار و ۶۸۰ دلار (معادل ۱۳ میلیارد تومان) از کشور‌های ایتالیا، ترکیه، امارت متحده، روسیه، هنگ کنگ و سوئیس وارد ایران شده است. در این بین امارات در رتبه اول و ترکیه در رتبه دوم قرار دارد.

واردات ۹۵۵ تنی چتر

براساس آمار‌های گمرک ایران در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۹۵۵ تن انواع چتر به ارزش یک میلیون و ۵۷۹ هزار و ۴۴۲ دلار از کشور‌های مختلف وارد ایران شده است که چین با صادرات ۶۹۱ تن انواع چتر در رتبه اول، امارات، کره جنوبی، اوکراین، فرانسه و تایوان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

واردات ۴۹ میلیارد تومانی قیچی

براساس آمار‌های مقدماتی گمرک، طی ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از چهار هزار تن انواع قیچی به ارزش ۱۴ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۵۴۷ دلار (معادل ۴۹ میلیارد تومان) وارد ایران شده است.

واردات ۱۰۰۰ تنی زیپ

براساس آمار‌های گمرک ایران، در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از هزار تن انواع زیپ و قطعات آن به ارزش چهار میلیون و ۶۴۱ هزار و ۷۱۳ دلار (معادل ۱۵ میلیارد تومان) وارد ایران شده است که چین با صادرات ۷۳۴ تنی در رتبه اول و امارات، چک و ترکیه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

واردات ۴۰۰۰ تنی شامپو به ایران

براساس آمار‌های مقدماتی گمرک ایران، در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از چهار هزار و ۴۷۰ تن انواع شامپو به ارزش ۱۳ میلیون و ۹۴۸ هزار دلار وارد کشور شده است که کشور ترکیه در رتبه اول صادرات به ایران قرار دارد و پس از ترکیه کشور‌های آلمان و فرانسه بیشترین صادرات شامپو به ایران را داشته‌اند.

واردات ۸۰۹ تن شانه سر

آمار‌های مقدماتی گمرک ایران نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۸۰۹ تن انواع شانه سر به ارزش دو میلیون و ۱۵۰ هزار دلار به کشور وارد شده است که در این میان چین در رتبه اول و امارات در رتبه دوم قرار دارد.

واردات ۱۱۳ تن پتو و زیرانداز

براساس آمار گمرک در ۱۱ ماهه سال ۹۶ حدود ۱۱۳ تن انواع پتو و زیرانداز به ارزش ۵۰۵ هزار و ۱۰۶ دلار وارد کشور شده است. چین در رتبه اول صادرات به ایران، امارات در رتبه دوم و ترکیه در رتبه سوم قرار دارد.

واردات ۲۰۰۰ تنی سربطری

براساس آمار گمرک در ۱۱ ماهه سال ۹۶، بیش از دو هزار تن انواع سربطری به ارزش پنج میلیون و ۶۸۴ هزار دلار از کشور‌های اتریش، اسپانیا، آلمان، انگلستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، دانمارک، تایلند و سوئیس وارد ایران شده است که ترکیه در رتبه اول و چین در رتبه دوم قرار دارند.

واردات ۳۸ تن قاب عکس

براساس آمار‌های گمرک ایران در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۳۸ تن انواع قاب عکس به ارزش ۱۰۰ هزار دلار وارد کشور شده است.

واردات ۳.۵ تنی تابلو‌های را هنمای اماکن و نام و نشانی

براساس آمار‌های گمرک ایران در ۱۱ ماهه سال ۹۶ نزدیک به چهار تن انوان تابلوی راهنمای اماکن به ارزش ۹ هزار دلار وارد کشور شده است.

واردات ۲۳۰۹ تنی انواع قفل

براساس آمار‌های گمرک ایران در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از دو هزار و ۳۰۹ تن انواع قفل و اجزای آن به ارزش نزدیک به ۷ میلیون دلار وارد کشور شده است که با یک محاسبه ساده ارزش ریالی آن نزدیک به ۳۰ میلیارد تومان است.

واردات ۱۳۰ تنی تیوپ برای موتورسیکلت

براساس آمار‌های گمرک ایران در ۱۱ ماهه سال ۹۶ حدود ۱۳۰ تن تیوپ موتورسیکلت به ارزش ۲۶۹ هزار دلار وارد کشور شده است.

واردات ۷۵۷ تنی در آسان باز شوی قوطی

براساس آمار‌های گمرک ایران در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۷۵۷ تن انواع در آسان بازشوی قوطی به ارزش ۵/۴ میلیون دلار وارد کشور شده است.

واردات ۲۶ تن ظروف ملامین

آمار‌های گمرک ایران نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۲۶ تن ظروف ملامین وارد کشور شده است.

واردات ۵۵۵ تن انواع سرویس قاشق و چنگال

آمار‌های گمرک ایران نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۵۵۵ تن انواع سرویس قاشق و چنگال وارد کشور شده است.

واردات ۱۶ تن سنگ پا

آمار‌های گمرک ایران نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۱۶ تن سنگ‌پا وارد کشور شده که همگی از چین است.

دستکش (غیرجراحی)

آمار‌های گمرک ایران نشان می‌دهد در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۵/۵ تن انواع دستکش (غیرجراحی) وارد کشور شده است.

فقط کالا‌های مصرفی نیستند

علاوه‌بر کالا‌های مصرفی، واردات برخی کالا‌های دارای مشابه داخلی در حوزه‌هایی همچون خودروسازی نیز قابل تامل است. برای مثال در ۱۱ ماهه سال ۹۶ بیش از ۱۸ میلیون و ۲۲۰ هزار دلار لنت ترمز، بیش از ۱۲ میلیون دلار انواع رادیاتور خودرو‌های سواری، ۱۴ میلیون دلار انواع اگزوز خودرو‌های سواری، ۱۲ میلیون دلار صفحه کلاچ و لوازم آن و موارد قابل تاملی، چون گلگیر، شیشه پاک‌کن و... وارد شده است که قطعا تیشه بر ریشه قطعه‌سازان داخلی خواهد زد.








شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت فردا، تاریخ انتشار 15فروردین 96، کدخبر:  797975، www.fardanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
0
نمیدانم چرا کسی مانع از این واردات بی رویه در کشور نمیشود؟
ا.ح75
ناشناس
United States of America
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
0
واقعا ادم احساس میکنه که داره لطیفه میخونه از بس این امار خنده داره! همین هارو اگه خودمون تولید کنیم کلی اشتغال زایی میشه
ا.ف75
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
0
واردات شکر رو چرا اشاره نمی کنن با مافیایه بزرگی که پشتش داره و بیست و سی هم هیچکس جرعت گفتنش رو نداشتن
ن.ف83
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۶
0
0
واردات شکر رو چرا اشاره نمی کنن با مافیایه بزرگی که پشتش داره و بیست و سی هم هیچکس جرعت گفتنش رو نداشتن
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین