پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۹۷۹۰
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۳
مطالعات اخیر نشان داده است که یک دسته از داروها، مهار کننده های پمپ پروتون، که معمولا برای درمان ریفلاکس اسید و سوزش معده استفاده می شود، موجب خطر ابتلا به سرطان معده تا بیش از دو برابر شده است.
شعارسال: مطالعات اخیر نشان داده است که یک دسته از داروها « مهار کننده های پمپ پروتون» که معمولا برای درمان ریفلاکس اسید و سوزش معده استفاده می شود، موجب خطر ابتلا به سرطان معده تا بیش از دو برابر شده است.

مهار کننده های پمپ پروتون (PPIs) برای سرکوب تولید اسید در معده استفاده می شود و یکی از محبوب ترین داروهای در جهان می باشد، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف طولانی مدت دارو می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را تقریبا به 250 درصد افزایش دهد.

این خطرات با یک باکتری بنام هلیکوباکتر پیلوری مرتبط می شوند که بیش از نیمی از جمعیت جهان آن را حمل می کنند - اغلب بی ضرر است، اما در درصد کوچکی از مردم، منجر به رشد سرطان معده می شود.

تحقیقات قبلی نشان داده است که افراد مبتلا به عفونت مداوم هلیکوباکتر پیلوری هستند با گرفتن مهار کننده های پمپ پروتون شانس بیشتری برای ایجاد سرطان معده، به نام گاستریت آتروفیک دارند.

در حالی که مکانیزم این امر مشخص نیست، توجه به این نکته ضروری است که از بین بردن عفونت قبل از مصرف PPI که با اثرات جانبی مختلف مرتبط است - ممکن است سرطان را کاهش دهد.

اما آخرین تحقیقات نشان می دهد که ممکن است این مورد نباشد.

یان وونگ از دانشگاه کالج لندن می گوید: "مهار کننده های پروتون پمپ(PPIs) یک درمان مهم برای عفونت هلیکوباکتر پیلوری هستند و پرونده های ایمنی خوبی برای استفاده کوتاه مدت دارند."

"با این حال، از استفاده غیر ضروری طولانی مدت باید اجتناب شود".

وانگ و همکارانش یک پایگاه اطلاعات سلامت از ساکنان هنگ کنگ را تجزیه و تحلیل کردند، تعداد 63397 بزرگسالان با درمان سه گانه درمان شده برای کشتن عفونت هلیکوباکتر پیلوری - با استفاده از PPI و دو آنتی بیوتیک شناسایی شدند.

هنگامی که عفونت ریشه کن شد، افراد به طور متوسط 7.5 سال تحت نظارت قرار گرفتند؛ در طی این مدت، 3271 نفر به طور متوسط تقریبا سه سال به مصرف PPI ادامه دادند، در حالیکه 21،729 نفر دیگر از داروهای جایگزین، مسدود کننده H2 استفاده کردند.

از 63397 نفر که در ابتدا درمان سه گانه را انجام دادند، 153 سرطان معده را مهار کردند - اما بیماران که PPI را مصرف کردند، 2.44 برابر احتمال ابتلا به سرطان را داشتند، در حالی که در افراد مبتلا که H2 مسدود کننده بودند هیچ گونه خطر بالاتری نشان ندادند.

چه بسا فراوانی بیشتر مصرف PPI و درمان طولانی مدت با دارو باعث احتمال ابتلا به سرطان بیشتر است.

استفاده روزانه PPI با خطر 4.55 برابر بیشتر در ابتلا به سرطان همراه بود، اگر دارو برای بیش از سه سال مصرف شود، خطر ابتلا به سرطان تا 8 برابر بیشتر می شود.

محققان اذعان کردند که این تنها یک مطالعه مشاهداتی است، بنابراین ما نمی توانیم از داده ها استفاده کنیم که PPI ها علت این است - با این وجود، یافته ها نگران کننده است و بیشتر از آنچه قبلا دانشمندان تصور می کردند مشاهده شده است.

جالب توجه است، نویسندگان چنین همبستگی بین خطر سرطان معده و درمان طولانی مدت با سایر داروهای ضد سرکوب کننده را که سرکوب اسید عامل اصلی نیست نشان داده اند "، از جمله این نویسندگان، ریچارد فررو، پژوهشگر عفونت دستگاه گوارش، از موسسه تحقیقات پزشکی هادسون در استرالیا، که در این مطالعه دخالتی نداشت.

"این اثر دارای معانی مهم بالینی در رابطه با PPI است، که در میان 10 فروش عمومی دارو در ایالات متحده است، معمولا برای درمان سوزش معده تجویز می شود."

البته، همانطور که افزایش خطر نیز مهم است، ما نیز باید در نظر داشته باشیم که عامل خطر کلی هنوز هم کم است.

در طول مطالعه، استفاده طولانی مدت از PPI ها تنها با حدود چهار مورد سرطان معده در هر 10،000 نفر در سال همراه بود با این حال باید مورد توجه قرار گیرد.

تحقیقات بیشتری در خصوص اثرات درازمدت PPI ها به منظور درک بهتر اینکه چرا این ارتباط وجود دارد و چگونه انجام می شود، لازم است، اما در عین حال، شواهد بیشتری را نشان می دهد که PPI ها می توانند برای بیمارانی در کوتاه مدت استفاده شود.

استفن ایوانز، دانشیار فیزیوتراپی از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن، که بخشی از تحقیقات را انجام داد، می گوید: "بسیاری از مطالعات اثرات نامطلوب مرتبط با PPI ها را گزارش کرده اند."

"توضیح قابل قبولی برای کل شواهد در این باره این است کسانی کهPPI مصرف می کنند و به ویژه کسانی که در طولانی مدت به مصرف آنها ادامه می دهند، تمایل بیشتری نسبت به کسانی که برای آنها تجویز نمی شوند، برای سرطان معده دارند."

یافته ها در Gut گزارش شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری علم و فناوری ، تاریخ انتشار: 15 فروردین 1397 ، کدخبر: 60982 ، www.stnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین