پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۲۱۸۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۹
پای خانه تکانی اسفندماه، به دانشگاه‌ها نیز کشیده شد. هنوز چند روزی از ابلاغ اصلاحات آیین نامه بازنشستگی اعضای هیأت علمی نگذشته بود که خبر استعفای برخی از روسای دانشگاه‌ها در سراسر کشور، منتشر شد.

شعار سال: روز‌های پایانی اسفندماه بود که خبر اصلاحات در آیین نامه بازنشستگی اعضای هیئت علمی منتشرشد. شاید تقارن این خبر با روز‌های آخر سال و هیاهوی انجام کار‌های عقب افتاده و گرفتن تصمیم‌های جدید برای سال نو، کمتر ذهنی را درگیر جزییات این موضوع می‌کرد.

براساس گزارش روابط عمومی وزارت علوم، مواد ۹۶، ۹۷ و ۹۸ آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی درباره بازنشستگی به شرح زیر اصلاح شد:

ماده ۹۶: موسسه مکلف است عضو خود را با توجه به مرتبه علمی آنان به شرح زیر بدون نیاز به وصول درخواست عضو ذی نفع بازنشسته کند.

۱-۹۶:مربی آموزشیار/مربی پژوهشیار، با ۳۰ سال سابقه خدمت یا سن ۶۵ سال.

۲-۹۶:مربی آموزشی/مربی پژوهشی با ۳۰ سال سابقه خدمت یا سن ۶۵ سال.

۳-۹۶:استادیارآموزشی/استادیار پژوهشی، با ۳۰ سال سابقه خدمت با سن ۶۵ سال.

۴-۹۶:دانشیارآموزشی/دانشیار پژوهشی با سن ۶۷ سال.

۵-۹۶: استادیار آموزشی/استاد پژوهشی با سن ۷۰ سال.

تبصره یک: سابقه خدمت مندرج در ردیف‌های ۱ تا ۳ و سن بازنشستگی مندرج در ردیف‌های ۴ و ۵ این ماده برای آن دسته از اعضای هیات علمی که در پنج سال منتهی به احراز شرایط بازنشستگی عضو هیات علمی نمونه کشوری برگزیده باشند، در صورت درخواست عضو ذی نفع و تایید دانشکده محل خدمت وی با تصویب سالانه هیات امنای ذی ربط تا سه سال قابل افزایش است.

تبصره دو: در موارد خاص، بازنشستگی اعضای موضوع بند‌های ۴ و ۵ این ماده بدون رعایت شرط سنی مندرج در بند‌های یاد شده و با داشتن حداقل ۳۰ سال سابقه خدمت با پیشنهاد رئیس موسسه همراه و با ارسال گزارش فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و تایید وزیر بدون نیاز به اخذ تقاضای بازنشستگی آنان امکانپذیر است.

ماده ۹۷: موسسه می‌تواند اعضای خود را براساس شرایط مندرج در بند‌های ۴ و ۵ ماده ۹۶ با داشتن حداقل ۳۰ سال سابقه خدمت همچنان واجد شرایط ادامه خدمت هستند در صورت تقاضای آنان بازنشسته کند.

ماده ۹۸: ایثارگران تابع قوانین، ضوابط و مقررات خاص خود هستند در صورت پیش بینی نشدن ضوابط و مقررات خاص، ایثارگران همچون سایر اعضای هیات علمی، تابع ضوابط و مقررات آیین نامه استخدامی اعضای هیات علمی خواهند بود.

پای خانه تکانی اسفندماه، به دانشگاه‌ها نیز کشیده شد. هنوز چند روزی از ابلاغ این آیین نامه نگذشته بود که خبر استعفای برخی از روسای دانشگاه‌ها در سراسر کشور، منتشر شد. البته، برخی رسانه ها، برای منفعت این استعفا‌های عجله‌ای گمانه زنی‌هایی داشتند و دلیل ان را پاداش‌های کلان بازنشستگی می‌دانستند.

شایعه‌هایی که روز به روز درفضای مجازی دست به دست می‌شد، گزینه دریافت پاداش‌های کلان را پررنگ‌تر می‌کرد. پاداشی که به بازنشستگانی تعلق می‌گرفت که تا پایان سال ۹۶، امضای وزیر علوم را زیر برگه استعفایشان داشته باشند.

رییس دانشگاه علم و صنعت و رییس دانشگاه خوارزمی از جمله کسانی بودند که دراجرایی شدن این آیین نامه پیشقدم شدند.

استقبال محمدعلی برخورداری، رییس دانشگاه علم صنعت از این موضوع در حالی صورت گرفت که وزیر علوم در ۵ دی ماه ۹۶، وی را در سمت خود ابقا کرده بود.

شایعه‌هایی که روز به روز درفضای مجازی دست به دست می‌شد، گزینه دریافت پاداش‌های کلان را پررنگ‌تر می‌کرد. پاداشی که به بازنشستگانی تعلق می‌گرفت که تا پایان سال ۹۶، امضای وزیر علوم را زیر برگه استعفایشان داشته باشند.

برخورداری:برای رعایت قانون سریعا استعفا دادم

محمد علی برخورداری، رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت درباره استعفای خود از این سمت توضیح داد: من نزدیک به ۴۵ سال پیش در رشته مهندسی ساختمان تحصیل می‌کردم و پس از آن نیز به عنوان استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی در دانشگاه مشغول به کار شدم دلیل اینکه در این فرصت کوتاه استعفا دادم این بود که قوانین بازنشستگی و استخدام دانشگاه تغییر کرد و طبق قانون سابق من تا دو سال می‌توانستم در این سمت فعالیت خود را ادامه دهم.

وی افزود: با توجه به قانون جدید که به ما ابلاغ شد باید کمتر از یک ماه پس از ابلاغ این قانون استعفای خود را تقدیم وزیر علوم نمایم و با این قانون حتی این زمان که برای استعفایم انتخاب کردم نیز دیر است و باید زودتر بازنشسته می‌شدم.

برخورداری ادامه داد: به خاطر رعایت قانون مجبور شدم تا پیش از پایان سال استعفایم را ابلاغ کنم چرا که ما ملزم به رعایت قانون هستیم.

وی در خصوص شائبه‌هایی برای دریافت پاداش میلیونی توضیح داد: دو سال طول می‌کشد تا پاداش بازنشستگی به من داده شود و برخلاف آنچه تصور می‌شود آن قدر این مقدار عدد قابل توجهی نیست که من بخواهم برای آن خودم را به آب و آتش بزنم.

سبحان اللهی:بخاطرمشکلاتم باوزارت علوم استعفادادم

محمد علی سبحان اللهی، رییس دانشگاه خوارزمی، از دیگر افرادی بود که در پی ابلاغ آیین نامه، استعفایش رسانه‌ای شد.

وی با تاکید براینکه در خواست استعفااز سمت ریاست دانشگاه هیچ ارتباطی با این آیین نامه ندارد، توضیح داد: استعفای من هیچ ارتباطی با اصلاحیات آئین نامه بازنشستگی ندارد و من به خاطر مسائلی که در وزارتخانه برای من به وجود آمده بود استعفا دادم.

وی افزود: استعفای من به پیش از ابلاغ اصلاحات قانون بازنشستگی مربوط می‌شود، اما پاسخ روشنی برای این استعفا به من داده نمی‌شد و این استعفا در دی ماه به وزیر علوم داده شده بود.

رئیس سابق دانشگاه خوارزمی گفت: یکی از مسائلی که باعث شد من از سمت ریاست دانشگاه خوارزمی استعفا بدهم این بود که مدت زمان حکم من به پایان رسیده بود، اما نه آن را تمدید می‌کردم و نه پاسخ واضحی می‌دادم لذا تصمیم گرفتم استعفا بدهم.

پاسخ وزیرعلوم به شایعات: لزوم اصلاحات جدی در آیین نامه احساس می شد

آنچه روایت شد، گفته‌های مسئولانی است که یک طرف این ماجرا، هستند و شاید راحت‌ترین راه برای پاسخگویی به شبهه‌ها را انتخاب کردند: نفی و رد تمامی شایعات.

اما شنیدن اصل مطلب و واقعیت موضوع، از زبان وزیر علوم، تا حدودی می‌توانست پاسخگوی بسیاری از سوالات باشد.

برای روشن شدن شبهه‌های آیین نامه جنجالی، با وزیر علوم گفت وگو کردیم. منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص تغییرات آئین نامه بازنشستگی اعضای هیئت علمی توضیح داد: پیشنهاد اصلاحات جدی در تبصره‌های آئین نامه بازنشستگی داشتیم که این امر جزو آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی دانشگاه است و باید در هیئت‌های امنا مورد بررسی قرار می‌گرفت. طبق روال معمول این اصلاح در آئین نامه که به عهده هیئت امناست اتفاق افتاد و تغییرات جزئی در شفاف‌تر شدن قسمت نهایی آئین نامه درباره تاریخ و دوره‌های ماندگاری و سنوات است.

وی در خصوص شایعاتی مبنی بر استعفای رئیس دانشگاه علم و صنعت برای دریافت پاداش بالای بازنشستگی گفت: طبق معمول یک اصلاح در آئین نامه اتفاق افتاد و این تغییرات جزئی بوده است

هرچند در گفته‌های وزیر علوم، هیچ اشاره‌ای به قبول یا رد شایعه پاداش میلیونی رییس دانشگاه علم وصنعت نشد، اما این توضیحات وزیر را به پای نیت خوب روسای دانشگاه می‌گذاریم که می‌خواستند هرچه سریعتر و بدون فوت وقت، قانون را اجرایی کنند.

امیدواریم و عاجزانه تقاضا می‌کنیم تا این وظیفه شناسی مسئولان پیشکسوت وزارت علوم در سال ۹۷، به مدیران حال حاضر در دانشگاه هاو وزارت علوم هم سرایت کند و امسال، شاهد رقابت مسئولان برای اجرای قوانین آموزش عالی باشیم نه دور زدن آن!

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو ، تاریخ انتشار 23 فروردین 97، کدمطلب:۶۷۷۷۸۲، www.snn.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
0
0
اساتید درسته که هرچه از سابفه اونها بگذره پخته تر میشوند اما نیاز هست که اساتید جوان هم به دانشگاه ها بیایند و روش های جدید رو اجرایی کنن
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین