پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۲۲۱۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۸
بحری گفت: پیش‌بینی ما این است که ارز تا ۵ هزار تومان بالا بیاید، ولی اگر بیش از این افزایش یابد تبعات ناخوشنایندی برای اقتصاد به همراه خواهد داشت.

شعارسال: یک اقتصاددان می‌گوید:‌تک نرخی شدن ارز لاجرم تبعات تورمی را به اقتصاد تحمیل خواهد کرد، ولی چاره‌ای نیست چون مزایای ارز تک نرخی بلندمدت بوده و از مضرات کوتاه مدت آن بیشتر است. با این حال دولت باید بتواند با اقداماتی که انجام می‌دهد ارز را در محدوده مشخصی نگه دارد تا مانع جهش ناگهانی ارز و به دنبال آن تورم شود.

جمال بحری درباره حذف ارز مسافرتی و حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز با توجه به شرایط اقتصاد ایران گفت: برای سیاست‌گذاری کلان برای اقتصاد کشور هیچ زمانی نمی‌شود گفت آن زمان بهترین وقت برای انجام آن سیاست در اقتصاد است و از هر جهت وضعیت مناسبی را رقم خواهد زد. درباره تک نرخی شدن ارز نیز این موضوع صدق می‌کند. نمی‌توان گفت اکنون زمان بسیار مناسبی برای حذف ارز مبادله‌ای و تک نرخی شدن است، ولیکن به هر حال باید ارز تک نرخی شده و تبعات آن تحمل شود. چرا که مزایای تک نرخی شدن ارز از مضرات آن بیشتر است.

او اظهار کرد: از دولت قبل انتظار می‌رفت برخی اصلاحات اساسی از جمله تک نرخی کردن ارز را در دستور کار قرار دهد. این اصلاحات درست است که ریسک‌ها و آسیب‌هایی را به همراه داشت، ولی نتایج مثبتی برای اقتصاد کشور به دنبال داشت. با این حال در دولت قبل از انجام این اصلاحات ساختاری اجتناب شد. همانطور که گفتم این اقدامات ممکن بود در کوتاه مدت تبعات ناخوشایندی داشته باشند ولی در بلند مدت برای اقتصاد کشور مفید هستند.

این استاد دانشگاه، درباره تک نرخی شدن ارز توضیح داد:‌ مطمئنا تک نرخی شدن ارز تاثیرات منفی کوتاه مدتی خواهد داشت ولی علی رغم این چنین اقدامی در میان مدت و بلند مدت به نفع اقتصاد خواهد کشور بوده و مثلا در صادرات بیشتر و واردات کمتر تاثیر مثبتی خواهد گذاشت و کل اقتصاد از فواید آن بهره مند خواهد شد. با این حال تک نرخی شدن ارز در کوتاه مدت تاثیرات منفی تورمی دارد که بر اقتصاد تحمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: با تک نرخی شدن ارز جهش قیمت‌ها چندان دور از انتظار نیست. اکنون برخی سخنانی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه باید حتی خود را برای ارز ۶۰۰۰ تومانی آماده کنیم. چنین فضایی انتظارات تورمی بیشتری را ایجاد می‌کند و می‌توان شاهد جابجایی‌هایی در نقدینگی بود که این موارد در سطح عمومی قیمت‌ها تاثیر گذار خواهد بود. شرایط موجود و انتظارات تورمی در حالی وجود دارد که در سه چهار سال گذشته انتظارات به آن سمت می رفتند که قمیت‌ها پایین بیایند و تورم تاسطح قابل قبولی مهار شد. ولی اکنون تصمیم تک نرخی شدن ارز و برخی تصمیمات دیگر می تواند دستاورد مهار تورم دولت را از بین ببرد، ولی به هر حال چاره‌ای نیست ارز باید تک نرخی شود و چه بسا باید در دولت قبل اتفاق می افتاد.

او درباره راهکارهای دولت برای اینکه ارز به صورت ناگهانی و جهشی افزایش نیابد تا تبعات شدید تورمی آن بر اقتصاد تحمیل نشود، گفت: البته بانک مرکزی اقداماتی انجام می‌دهد مثلا اینکه تک نرخی شدن ارز را اعلام می‌کند ولی آن را به مرور انجام می‌دهد تا به نحوی مانع ایجاد شوک ارزی شود ولی علیرغم این اقدامات، لاجرم تورم افزایش خواهد یافت. به نظر می‌رسد که بانک مرکزی تصمیم دارد با اقدامات گام به گامی از قبیل این که ابتدا ارز مسافرتی را قطع کند و سپس سایر ارزهای مبادلاتی را قطع کند شوک‌ افسار گسیخته ای بر بازار تحمیل نشود ولی به هر حال شواهد حاکی از َآن است که قیمت ارز تا حد قابل ملاحظه‌ای بالا خواهد رفت وتبعات تورمی آن نیز به وجود خواهد آمد.

بحری پیش بینی کرد:‌ پیش‌بینی ما این است که ارز تا ۵ هزار تومان بالا بیاید، ولی اگر بیش از این افزایش یابد تبعات ناخوشنایندی برای اقتصاد به همراه خواهد داشت، بنابراین از دولت انتظار می رود که ارز را به نحوی کنترل کند که بیش از این افزایش نیابد. در این زمینه برخی اقداماتی که دولت می تواند انجام دهد قطعا تاثیر گذار است، از جمله اینکه نرخ مصوب سود سپرده ‌های بانکی چقدر رعایت شود و پول خارج شده از بانک چقدر امکان ورود به بورس و تولید را داشته باشد تا از انحراف آنها به بازار سکه و ارز جلوگیری شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نود اقتصادی، تاریخ انتشار: 27فروردین1397، کدخبر: 2108449: www.90eghtesadi.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
0
0
این قیمت در شان اقتصاد ایران نیست ، تا کی باید ان رنج ها بر دوش مردم ایران باشد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین