پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۷۷۱
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۴
تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه دل مردم را نباید به دلیل رقابت‌های سیاسی خالی کرد، تاکید کرد: ترامپ می‌گوید توافق هسته‌ای دستاوردی نداشته است. برخی از دوستان داخلی نیز همین حرف را می‌زنند. این مسئله ضروری می‌سازد که افراد با توجه به شرایط زمانی متوجه باشند و با ترامپ همسویی نکرد.
شعارسال: تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه دل مردم را نباید به دلیل رقابت‌های سیاسی خالی کرد، تاکید کرد: ترامپ می‌گوید توافق هسته‌ای دستاوردی نداشته است. برخی از دوستان داخلی نیز همین حرف را می‌زنند. این مسئله ضروری می‌سازد که افراد با توجه به شرایط زمانی متوجه باشند و با ترامپ همسویی نکرد.حسن بهشتی‌پور با اشاره به روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: صنعت هسته‌ای ایران در حالی سومین سال دستیابی به برجام و ۲۷ ماهگی اجرای برجام را تجربه می‌کند که علیرغم پذیرش برخی از محدودیت‌ها، این صنعت برخلاف خواست بازیگرانی چون امریکا، عربستان و اسرائیل تعطیل نشده و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

برجام از نگاه امریکا و اسرائیل یک موفقیت برای ایران است

وی در تشریح دستاوردهای برجام برای ایران اظهار داشت: از نگاه ایالات متحده و اسرائیل، برجام یک موفقیت سیاسی و دیپلماتیک برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. سخنانی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا درباره توافق هسته‌ای می‌زند این است که برجام یک توافق یک‌سر برد برای ایران و آن را ننگین‌ترین قرارداد در طول تاریخ برای ایالات متحده برمی‌شمرد که هیچ دستاوردی نداشته است.

امید عربستان و اسرائیل با روی کار آمدن ترامپ برای نابودی برجام بیشتر شده است

این کارشناس مسائل هسته‌ای ادامه داد: از سوی دیگر، بازیگرانی چون عربستان و اسرائیل از همان ابتدا مخالفت دستیابی به توافق هسته‌ای بودند و تمام تلاش خود را برای عدم دستیابی به آن کردند. پس از آن نیز تلاش خود را عدم اجرا، ناکارامدی، نابودی و شکست این توافق انجام دادند و با روی کار آمدن ترامپ این امیدها در آنها بیشتر شده و از هیچ تلاشی برای بن بست کشیده شدن این توافق بین‌المللی دریغ نمی‌کنند.

ادعای منتقدان مبنی بر تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای ایران خلاف واقعیت است

بهشتی‌پور با اشاره به برخی نگاه‌های داخلی به توافق هسته‌ای تصریح کرد: با وجود دستاوردهایی که توافق هسته‌ای برای ایران در عرصه‌های مختلفی چون اقتصاد، دیپلماسی و صنعت هسته‌ای داشته است، برخی منتقدانی هم هستند که مدعی هستند که برجام موجب تعطیلی و توقف فعالیت‌های هسته‌ای ایران شده است که این ادعا، خلاف واقعیت است زیرا پنج هزار و ۶۰ سانتریفیوژ به فعالیت خود ادامه می‌دهد، کارخانه آب سنگین ایران به کار خود ادامه داده، سایت‌های هسته‌ای ایران تعطیل نشده‌اند و ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده را در کشور نگهداری کند.

شادابی بر فعالیت‌های هسته‌ای حاکم شده است

وی با اشاره به رونمایی ۴۳ دستاورد هسته‌ای در سال ۹۶ و ۸۳ دستاورد هسته‌ای در سال ۹۷ خاطرنشان کرد: طرف مقابل ایران در مذاکرات هسته‌ای تلاش بسیاری برای متوقف کردن فعالیت‌های تحقیق و توسعه ایران داشت اما نه تنها فعالیت‌های تحقیق و توسعه ایران متوقف نشده بلکه این فعالیت‌ها شده گرفته و رونمایی‌های صورت گرفته حاکی از این است که یک نوع شادابی بر فعالیت‌های هسته‌ای حاکم شده است. همچنین همکاری‌های بین‌المللی ایران با اتحادیه اروپا، روسیه و چین و... آغاز شده و این در حالی است که تا پیش از برجام، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت کشورها را از همکاری با ایران منع می‌کرد.

دل مردم را نباید به دلیل رقابت‌های سیاسی خالی کرد/ نباید با ترامپ همسویی کرد

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه دل مردم را نباید به دلیل رقابت‌های سیاسی خالی کرد، ابراز داشت: ترامپ می‌گوید توافق هسته‌ای دستاوردی نداشته است. برخی از دوستان داخلی نیز همین حرف را می‌زنند. این مسئله ضروری می‌سازد که افراد با توجه به شرایط زمانی متوجه باشند و با ترامپ همسویی نکرد.

۹۰۰ تحریم براساس برجام لغو شده است

بهشتی‌پور افزود: ایران براساس برجام محدودیت‌هایی نظیر فعالیت تعداد معینی سانتریفیوژ یا میزان مشخصی از غنی‌سازی یا نگهداری مواد غنی‌شده هسته‌ای را در یک بازه زمانی پذیرفته است اما این محدودیت‌ها دائمی نیست و در ثانی، مابه‌ازای آن رفع تحریم‌های هسته‌ای ایران در عرصه‌هایی چون بانکداری، بیمه، حمل و نقل، نفت، پتروشیمی و... بوده است. براساس گزارش مجلس ۹۰۰ تحریم براساس برجام لغو شده که این مسئله در اقتصاد کشور اثر داشت است.

هجوم مردم برای خرید ارز و سکه به دلیل ترس از خروج امریکا از برجام است

وی با اشاره به تهدید ترامپ برای خروج از برجام بیان کرد: من فکر می‌کنم یکی از دلایلی که این روزها شاهد هجوم برای خرید ارز و سکه هستیم این است که مردم می‌ترسند ترامپ برجام را زیرپا گذاشته و از توافق هسته‌ای خارج شود. اگر برجام فایده نداشت، خروج احتمالی امریکا از آن موجب ترس روانی مردم نمی‌شد.

رژیم حقوقی شکل گرفته علیه ایران فروپاشیده است

مدیر اسبق شبکه العالم با بیان اینکه خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته‌ای هزینه‌های سنگین سیاسی برای ایالات متحده به همراه خواهد داشت، یادآور شد: امریکا اگر هم از توافق هسته‌ای خارج شود، دیگر آن اجماع جهانی علیه ایران درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ایجاد نخواهد شد. رژیم حقوقی شکل گرفته علیه ایران فروپاشیده و ترامپ نمی‌تواند به ۱۲ قطعنامه شورای حکام آژانس و شش قطعنامه شورای امنیت و همچنین ادعای مطرح شده علیه ایران موسوم به PMD استناد کند.

منافع همه طرف‌ها در تداوم حیات برجام و اجرای آن است

بهشتی‌پور با بیان اینکه منافع همه طرف‌ها در تداوم حیات برجام و اجرای آن است، عنوان کرد: امریکا می‌تواند از برجام خارج شود و با اعمال زور کشورها برای همکاری با کاخ سفید متقاعد کند ولی این زور تا حدی امکانپذیر است. ژاپن، کره جنوبی، هند، چین، روسیه و اتحادیه اروپا بازیگرانی هستند که منافع آن در بقای برجام و همکاری با ایران است. از سوی دیگر، خروج از برجام می‌تواند حقوق بین‌المللی را با چالش مواجه شده و حل و فصل بحران‌های دیگر همانند بحران کره شمالی را سخت‌تر کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 20 فروردین 1397 ، کدخبر: 117333 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین