پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۷۵۱
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۴
معاون میراث فرهنگی: طرح ایجاد اشتغال در حوزه میراث فرهنگی با توافق دولت به سازمان برنامه و بودجه رفت

شعار سالطرح ایجاد140هزار شغل در بخش گردشگری و صنایع‌دستی از مدتی پیش در دستور کار سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور قرار گرفت و حالا معاون میراث فرهنگی کشور خبر داده است که درصورت موافقت نهایی سازمان برنامه و بودجه کشور، سال مالی آینده، 10هزار شغل در 2هزار کارگاه مرمتی آثار تاریخی کشور ‌ایجاد می‌شود.

 محمدحسن طالبیان این خبر را در بازدید از بافت تاریخی شهر قزوین و در کافه‌کتاب این شهر در محوطه تاریخی عمارت عالی‌قاپو اعلام کرد. او گفت: این طرح مورد موافقت رئیس سازمان میراث فرهنگی و دولت قرار گرفته و اکنون در سازمان برنامه و بودجه در حال بررسی است و درصورت اختصاص اعتبار، 2هزار کارگاه مرمتی آثار تاریخی کشور راه‌اندازی و 10هزار شغل جدید ایجاد می‌شود. محمد حسن طالبیان اعلام کرد: بسته پیشنهادی برای ایجاد 10 تا 12 هزار شغل در حوزه مرمت آثار تاریخی کشور به دولت ارایه شده است.

به گفته وی براساس این بسته 2 هزار پروژه مرمتی میراث فرهنگی با نام و آدرس بناهای تاریخی برای دولت تعریف شده است که حداقل دستاورد فعال شدن این کارگاه ها ایجاد 10 هزار شغل جدید است.

بررسی‌های همشهری مشخص کرده است که حدود 1270 کارگاه فعال در مرمت آثار تاریخی تا دو ماه پیش مشغول فعالیت بودند.این کارگاه‌‌ها شامل پروژه های سازمان میراث فرهنگی، شهرداری‌ها و بخش خصوصی می شد. اگر میانگین حداقلی اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را در هر پروژه مرمتی و در کمترین میزان 6 شغل در نظر بگیریم تا همین دو ماه پیش 7 هزار و 620 مرمتگر و استادکار و فروشنده مصالح ساختمانی در پروژه‌های مرمتی آثار و بناهای تاریخی در حال فعالیت بودند که در صورت موافقت سازمان برنامه با بسته پیشنهادی اشتغال در حوزه میراث فرهنگی، در سال جدید بیش از 10 هزار شغل جدید تنها در حوزه میراث فرهنگی ایجاد می شود.

نمایندگان وزارت اطلاعات، وزارت کشور و راه و شهرسازی به شیراز می‌روند

طالبیان همچنین در پاسخ به سؤال همشهری درخصوص جلسه 2 روز گذشته سازمان میراث فرهنگی با نمایندگان وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی و دستگاه قضایی با رئیس سازمان میراث فرهنگی درخصوص تداوم تخریب بافت تاریخی شیراز و تشکیل کارگروه ویژه برای بررسی اتفاقات مرتبط با این بافت تاریخی، گفت: کمیته ویژه حفاظت از میراث فرهنگی کشور زیرنظر شورای امنیت کشور تشکیل شده و یک موضوع دائمی است و باید از این ظرفیت برای حفاظت بیشتر از آثار تاریخی کشور استفاده شود.

معاون میراث فرهنگی کشور افزود: این کمیته هر‌ ماه یک‌بار به‌طور منظم تشکیل جلسه می‌دهد و گزارش‌های خود را به دستگاه‌های مرتبط ارسال می‌کند. به گفته طالبیان، کمیته ویژه برای بافت تاریخی شیراز جلسه تشکیل داد و قرار شد نمایندگان وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی و سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی خودشان به بافت تاریخی شیراز بروند و از نزدیک و به‌طور میدانی واقعیت موجود در بافت تاریخی شیراز را مشاهده و گزارش بازدید خود را تقدیم دستگاه‌های حاضر در کمیته کنند.

او به فنس‌کشی‌های انجام شده در بافت تاریخی شیراز برای تخریب آسان‌تر این بافت و جلوگیری از ورود نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی و مسئولان میراث فرهنگی کشور برای ارزیابی خسارت‌های وارد شده بر بافت تاریخی و جلوگیری از عملیات تخریب اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی اوقات شورای تأمین استان‌ها اقداماتی خلاف قانون در حوزه میراث فرهنگی انجام داده‌اند؛ مثلا در همدان اجازه خیابان‌کشی و آسفالت‌کردن در محوطه ثبت ملی‌شده هگمتانه را به بهانه اینکه کار مردم راه بیفتد، صادر کرده‌اند؛ درصورتی که شیوه‌های دیگری نیز برای راه افتادن کار مردم وجود داشت. به همین دلیل ورود شورای تأمین استان همدان به ماجرای هگمتانه درست نبود.

مجلس، پیگیر پرونده تخریب بافت تاریخی شیرازاست

معاون میراث فرهنگی در پاسخ به این سؤال همشهری که مسئول برخی تخریب‌ها در بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی کشور برخی مراجع دارای نفوذ هستند و کاری از رسانه‌ها و سمن‌های میراث فرهنگی ساخته نیست، در چنین شرایطی تدبیر سازمان میراث فرهنگی برای جلوگیری از تخریب بافت‌ها و بناهای تاریخی چیست، گفت: تخریب بافت تاریخی شیراز در جلسه کمیسیون اصل90 مجلس بررسی می‌شود و نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی، فعالیت خود را برای جلوگیری از تخریب بافت تاریخی این شهر آغاز کرده‌اند. طالبیان تأکید کرد: نمایندگان مجلس به همراه نمایندگان وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و وزارت راه و شهرسازی به بافت تاریخی شیراز خواهند رفت تا همه‌‌چیز را از نزدیک مشاهده کنند و از این طریق بخشی از مشکلات بافت برطرف شود. چندی پیش مجریان طرح 57 هکتاری در شیراز اقدام به فنس کشی در بافت تاریخی این شهر کرده و شبانه شروع به تخریب بافت تاریخی شیراز کردند. آن‌ها شبانه برق ساکنان منطقه را قطع کردند و با استفاده از تاریکی شب شروع به تخریب خانه های واقع در بافت تاریخی کردند و حتی ماموران یگان حفاظت میراث فرهنگی را به محوطه فنس‌کشی شده راه ندادند.

مرمت 1000بنای تاریخی

معاون میراث فرهنگی کشور که به بهانه گرامیداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی به شهر قزوین سفر کرد و به بازدید از بافت تاریخی این شهر و مرمت‌های در حال انجام در بناهای تاریخی شهر قزوین پرداخت به همشهری گفت که شعار امسال ایکوموس جهانی و یونسکو میراث فرهنگی برای نسل‌ها است و امسال تمام تلاش‌های میراث فرهنگی بر برقراری ارتباط بین نسلی با استفاده از ظرفیت میراث فرهنگی و آثار تاریخی کشور در ایران متمرکز می شود.

طالبیان با اعلام این که نسل‌های گذشته در امتداد یکدیگر حرکت می کردند افزود: در دوران مدرن با سربرآوردن تکنولوژی‌های نوین ارتباط بین نسل‌ها نیز دچار گسست شده است و شعار امسال ایکوموس جهانی کمک می‌کند تا در ایران موضوع میراث فرهنگی محوری برای برقراری ارتباط بین نسلی شود. معاون میراث فرهنگی گفت: براساس شعار امسال یونسکو محیط واقعی شامل سایت ها و بناهای تاریخی و موزه های کشور یکی از مهمترین ابزارهای انتقال مفاهیم فرهنگی به نسل های آینده برای از بین بردن گسست بین نسلی در کشور است. به گفته او محیط‌های واقعی میراثی می‌توانند انتقال فرهنگی بین نسل‌ها را به طور مستقیم صورت بدهند. او گفت: توجه به محیط و مکان واقعی میراثی و حضور نسل‌های مختلف در این مکان ها بهترین مسیر برای انتقال تجربیات و دانش و آموزه های نسل‌های مختلف به نسل‌های بعدی است.

معاون سازمان میراث فرهنگی همچنین به مرمت هزار بنای تاریخی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بخشی از این بناها به صورت مشارکتی با اعتبارات سایر سازمان ها و بخش خصوصی و نظارت میراث فرهنگی و بخشی نیز بطور مستقیم توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مرمت و احیا شده است. او از تنظیم 700 تفاهم‌نامه مرمت مشارکتی میان سازمان میراث‌فرهنگی و بخش خصوصی نیز خبر داد که بخشی از آن ها اجرایی شد و بخشی دیگر در انتظار اعتبار است. به گفته او در بین آثار مرمت شده 218 بنای تاریخی ارزشمند توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت شد و 600 کارگاه مرمتی نیز در سطح کشور برپا شد که 131 کارگاه به مرمت محوطه‌ها و بقاع متبرکه کشور اختصاص داشت.به گفته طالبیان 30 بنای تاریخی نیز با مشارکت سازمان ها و نهادهای مختلف و شهرداری‌ها در کشور مرمت شده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 29 فروردین 97، کدمطلب:12667، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین