پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۰۴۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
از زمان تشکیل تمدن‌ها، ملت‌ها به شیوه‌های مختلف به فکر دفاع از مرزوبوم بوده‌اند و در طول تاریخ سلاح‌ها پیشرفت زیادی داشته‌اند. این امر باعث شده تا همیشه فناور‌ی‌های جدید ابتدا به صنایع نظامی راه پیدا کنند و مدت‌ها بعد تنها قسمتی از این فناوری‌ها را به شیوه‌های مختلفی در زندگی روزمره مشاهده کنیم.
شعارسال:از زمان تشکیل تمدن‌ها، ملت‌ها به شیوه‌های مختلف به فکر دفاع از مرزوبوم بوده‌اند و در طول تاریخ سلاح‌ها پیشرفت زیادی داشته‌اند. این امر باعث شده تا همیشه فناور‌ی‌های جدید ابتدا به صنایع نظامی راه پیدا کنند و مدت‌ها بعد تنها قسمتی از این فناوری‌ها را به شیوه‌های مختلفی در زندگی روزمره مشاهده کنیم.

از زمان تشکیل تمدن‌ها، ملت‌ها به شیوه‌های مختلف به فکر دفاع از مرزوبوم بوده‌اند و در طول تاریخ سلاح‌ها پیشرفت زیادی داشته‌اند. این امر باعث شده تا همیشه فناور‌ی‌های جدید ابتدا به صنایع نظامی راه پیدا کنند و مدت‌ها بعد تنها قسمتی از این فناوری‌ها را به شیوه‌های مختلفی در زندگی روزمره مشاهده کنیم. در این بین به لطف پیشرفت فناوری، جنگ‌افزارهای جدیدی در راه هستند که با آنچه تاکنون دیده‌ایم و شنیده‌ایم از زمین تا آسمان تفاوت دارند. با در نظر گرفتن این موارد در ادامه با هم ماشین‌های جنگی آینده نگاهی خواهیم داشت که فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای در آن‌‌ها به خدمت گرفته شده است.

هواپیمای سوپرسونیک لاک‌هید‌ مارتین SR-72

رادارگریز بودن یکی از ویژگی‌های اصلی هواپیماهای جنگی به‌حساب می‌آید و سرعت می‌تواند نقش مهمی در گریز یک هواپیمای تیزپر از مدار رادارهای پیشرفته امروزی ایفا کند. شرکت نظامی لاک‌هید مارتین که یدطولایی در ساخت جنگ‌افزارهای پیشرفته دارد چندین دهه پیش هواپیمای لاک‌هید‌‌ مارتین مدل SR-71 BlackBird را باسرعتی بیشتر از ۳ ماخ به امتحان گذاشت، این هواپیمای فوق‌سریع که ۳ برابر سریع‌تر از صوت حرکت می‌کند در سال ۱۹۷۶ میلادی توانست مسیر بین نیویورک تا لندن را در عرض کمتر از ۲ ساعت طی کند. حتی هنوز هم جنگنده BlackBird به‌عنوان دومین هواپیمای سریع باسرنشین در دنیا به‌حساب می‌آید. این هواپیما چیزی حدود ۳۰ سال خدمت کرده و نسخه بدون سرنشین این هواپیما با نام لاک‌هید مارتین SR-72 که گفته می‌شود چیزی حدود ۶ ماخ سرعت دارد در حال ساخت است.

این هواپیمای سوپرسونیک به اندازه‌ای سریع است که قبل از اینکه دشمن نسبت به حمله آن عکس‌العمل نشان دهد مواضع دشمن را هدف قرار خواهد داد. ویژگی‌های این ماشین جنگی پیشرفته به همین‌جا ختم نمی‌شد و گفته‌ می‌شود این هواپیما به موشک‌های هایپرسونیک مجهز خواهد شد، این موشک‌ها می‌توانند هر نقطه از کره‌زمین را در عرض کمتر از یک ساعت هدف بگیرند. پیش‌بینی می‌شود ساخت هواپیمای لاک‌هید‌ مارتین SR-72 چیزی حدود ۱ میلیارد دلار هزینه داشته باشد و احتمالاً این هواپیما را در سال ۲۰۳۰ در میادین نبرد شاهد خواهیم بود.

تسلیحات لیزری

همان‌گونه که حتماً به‌خوبی می‌دانید پرتوهای لیزر برای چشم‌ غیرمسلح انسان‌ قابل رویت نیست، جالب است بدانید سلاح‌های لیزری سرعتی برابر با نور و دقت بسیار بالایی دارند و به همین دلیل می‌توان آن‌ها را در میادین مختلف نبرد به‌خدمت گرفت. از طرف دیگر مسلح کردن سلاح‌های لیزری نیز به سرعت انجام می‌شود و مهمات این جنگ‌افزارها به راحتی تمام نمی‌شود، در نتیجه می‌توان با این سلاح‌ها یک هدف مشخص را زیرآتش بی‌پایان لیزر گرفت. اگر به جنگ‌افزارهای جدید علاقه داشته باشید حتماً به‌خوبی می‌دانید که پهپاد‌ها هر روز حضور بیشتری در میادین نبرد ایفا می‌کنند، روی تسلیحات لیرزی به‌عنوان سلاحی مناسب و دقیق برای شکار پهپادهای گران‌قیمت نظامی نیز می‌توان حساب باز کرد.

در همین زمینه سال گذشته شرکت نظامی لاکهید مارتین سلاح لیزری را با قدرت ۶۰ کیلووات بر روی یک کامیون مستقر کرد، این سیستم لیزری با هدف از بین بردن راکت‌، توپخانه، موشک‌های کروز، پهپاد‌ها و سایر تجهیزات لجستیک ساخته شده است. گفته می‌شود که شرکت لاکهید مارتین قرارداد نظامی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار برای نصب دو سیستم تسلیحات لیزری بر روی کشتی‌ها نیز بسته است، این تسلیحات تا سال ۲۰۲۰ میلادی مستقر خواهند شد.

تسلیحات الکترونیکی و رادیویی

به احتمال زیاد عبارت تسلیحات رادیویی تاکنون به گوش شما نخورده است. تسلیحاتی که از امواج رادیویی، اینفرارد یا سیگنال‌های راداری برای مختل کردن یا ازکار انداختن تجهیزات الکترونیکی دشمن استفاده می‌کنند را تسلیحات رادیویی می‌گویند. مختل‌‌کننده‌های ارتباط بی‌سیم در میادین نبرد، سیستم‌های هشدار و هدف‌های مصنوعی الکترونیکی که ردیاب‌های دشمن را فریب می‌دهند را می‌توان در گروه تسلیحات الکترونیکی دانست که در آینده‌ای نزدیک شاهد پیشرفت‌های زیاد این تجهیزات خواهیم بود. در این زمینه می‌توان به تجهیزات فوق‌پیشرفته AN/ALQ-210 اشاره کرد، هلی‌کوپترهای جنگی مدل MH-60R به این تسلیحات مجهز هستند. به لطف این تجهیزات خلبان این هلی‌کوپتر می‌تواند به تمامی مواردی که در زمینه تسلیحات رادیویی اشاره شد دسترسی داشته باشد. در این بین شرکت لاکهید مارتین برنامه دارد تا در آینده از هوش‌مصنوعی نیز برای ساخت تسلیحات رادیویی کمک بگیرد. هوش‌مصنوعی با آنالیز کلان‌داده‌ها، الگوهای ناهمگون را برای تشخیص خطرات احتمالی مشخص خواهد کرد.

بمب‌افکن Raider B-21

کارشناسان نظامی این جنگنده را برادر بزرگ‌تر هواپیمای بمب‌افکن B-2 می‌دانند، این هواپیمای پیشرفته قرار است در سال ۲۰۲۵ در میادین نبرد حاضر شود و از هم‌اکنون لقب اولین بمب‌‌افکن قرن بیست‌و‌یکم را از آن خود کرده است. پرتاب‌ بمب‌‌های پیشرفته و جمع‌آوری اطلاعات از میادین نبرد از وظیفه‌هایی است که از این بمب‌افکن انتظار می‌رود این هواپیما ارتباط هواپیماهای دشمن را مختل می‌کند و گفته می‌شود که در هر دو حالت با خلبان و بدون خلبان قابل استفاده است. بمب‌افکن Raider B-21 قادر است به راحتی با یک بار سوخت در آسمان تمام قسمت‌های کره‌زمین به انجام ماموریت بپردازد و پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰۰ فروند از این بمب‌‌افکن‌ها ساخته خواهد شد.

موشک‌های هایپرسونیک

توپ‌های هایپرسونیک، گلوله‌، موشک و حتی بمب‌های اتمی را با سرعتی بین ۸ تا ۲۰ ماخ به سمت اهداف دشمن پرتاپ می‌کنند، با این حساب موشک با سرعتی حدود ۲۰ برابر بیشتر از سرعت صوت بر سر دشمن فرود خواهد آمد. کاملاً مشخص است موشکی که چنین سرعتی دارد را به راحتی نمی‌توان ردیابی کرد، از طرف دیگر این موشک‌ها الگوی مسیر حرکتی مشخصی ندارند و از آنجایی که در ارتفاع بسیار پایین حرکت می‌کنند از دید رادارها مخفی خواهند ماند. البته حتی اگر دشمن بتواند موشک‌های هایپرسونیک را ردیابی کند باز هم سرعت برخورد این موشک‌ها به اهداف به اندازه‌ای سریع است که مجالی برای عکس‌العمل دشمن باقی نخواهد ماند. شتاب پرتاب چنین موشک‌هایی نیز بسیار سریع است و در عرض کمتر از ۱۲ ثانیه حدود ۸ ماخ سرعت می‌گیرند.

زیردریایی‌ها

در این قسمت به زیردریایی رسیدیم که برای مخفی ماندن از دید دشمن طراحی شده، این زیردریایی قرار است در سال ۲۰۳۱ وارد اقیانوس‌ها شود و عمر مفید آن چیزی حدود ۴۲ سال برآورد شده است. جالب است بدانید گفته می‌شود در طول این مدت این زیردریایی که در حال حاضر آن را با نام Columbia-class می‌شناسیم نیازی به تجدید سوخت ندارد و با یک بار سوخت اقیانوس‌ها را یکی پس از دیگری به مدت حدود یک قرن می‌پیماید. همان‌گونه که اشاره کردیم هدف اصلی از ساخت زیردریایی Columbia-class مخفی ماندن از دید رادارهای دشمن است، برای رسیدن به این هدف در این زیردریایی از موتورهای الکتریکی کمک گرفته شده است که صدای بسیار کمی تولید می‌کنند. موتورهای الکتریکی تعمیر و نگه‌داری راحت‌تری نیز دارند. عملیات ساخت زیردریایی Columbia-class قرار است در سال ۲۰۲۱ شروع شود.

کشتی‌ها

هواپیماهای رادار گریز زیادی را سراغ داریم و همان‌‌گونه که در بالا اشاره شد سرعت نقش مهمی در فرار هواپیما از دید رادارها دارد اما داستان کشتی‌ها فرق می‌کند و نمی‌توان سرعت زیادی را برای گریز از رادار از یک ناو جنگی انتظار داشت، خوشبختانه در این زمینه هم می‌توان روی فناوری‌های جدید حساب باز کرد. جالب است بدانید کشتی جنگی جدیدی با نام اختصاری FSC در حال ساخت است که در سال ۲۰۳۰ راهی اقیانوس‌ها می‌شود. این کشتی دارای فناوری‌های جدیدی مانند تسلیحات لیزری است. در این کشتی قرار است شاهد حضور سلاح‌های لیزری قدرتمندی باشیم که نیروی این سلاح‌ها از سیستم الکتریکی کشتی تأمین می‌شود. از قرار معلوم این سلاح‌ها به چیزی معادل ۵۸ مگاوات انرژی الکتریسیته نیاز دارند. از طرف دیگر با کشتی طرف هستیم که به‌صورت ماژولار طراحی و ساخته خواهد شد، به این ترتیب پس از ساخت، با هزینه‌های کمتری می‌توان قطعات و تسلیحات جدید را که در قالب ماژول‌های مختلف ساخته شده‌اند در این کشتی نصب کرد.

در این قسمت به پایان ماشین‌های جنگی رسیدیم که در دهه‌‌های آینده به میادین نبرد راه پیدا می‌کنند، در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم به جنگ‌افزارهای پیشرفته علاقه دارید و مطلبی در این زمینه در ذهن شماست، این موارد را در قسمت نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت راه برترین ، تاریخ انتشار 4اردبیهشت 97، کد خبر: 694603، www.bartarinha.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
0
0
ایران هم باید به این سمت حرکت کند , سرمایه گذاری روی این تسلیحات جدید برای کشور لازم و ضروری است
ا.ح75
ناشناس
Norway
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
0
سلاج های موشکی در جنگ های آینده حرف نخست را خواهند زد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین