پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۷۲
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸
روزنامه‌نگار برجسته سوری با تاکید بر اینکه اصرار هیأت ریاض بر کناره‌گیری اسد که به تحریک عربستان صورت می‌گیرد احتمال بن‌بست مذاکرات ژنو ۳ را افزایش داده است، گفت: ترکیه نیز باید نسبت به خطر حذف کردها از این مذاکرات هوشیار باشد.

شعارسال: «اخیل عید» روزنامه‌نگار سوری با اشاره به اینکه هیات ریاض که مخالفان سوری شرکت کننده در ژنو 3 هستند مواضع خود را نسبت به نشست قبلی تغییر نخواهد داد، گفت: دستور کار عربستان با بندهای توافق‌های ژنو منطبق نیست و هیات ریاض به نیابت از عربستان سخن می‌گوید.

وی افزود: اما در خصوص تحولاتی که از زمان تعلیق مذاکرات ژنو تاکنون رخ داده است، باید گفت واشنگتن به محدودیت دستاوردهایش از جنگ در سوریه قانع شده و اینکه پروژه کاخ سفید، دوامی نخواهد داشت، علاوه بر اینکه در این مدت ارتش سوریه با پیشروی‌های سریع و بزرگی در صحنه نبرد همراه بوده است.

نویسنده سوری گفت: از سوی دیگر پرونده مهاجرت سوری‌ها دردسر سنگینی برای اروپایی‌هاست و این علاوه بر اوضاع وخیم ترکیه است که به دنبال راهی برای برون رفت از بحران کشورشان هستند و سفر اخیر نخست‌وزیر ترکیه به تهران هم در همین راستا بود.

عید درباره خطر و پیامدهای کنار گذاشتن کردهای سوریه از روند مذاکرات گفت: کردها در طول کامل نوار مرزی با ترکیه به استثنای 90 کیلومتری بین عفرین و جرابلس حضور دارند.

وی افزود: بنابراین کردها کابوس ترسناکی برای آنکارا هستند و آمریکایی‌ها این خطر را درک کرده‌اند به همین دلیل پل دوستی با کردها ساخته‌اند، علاوه بر اینکه مسکو هم با کردها رابطه خوبی دارد به گونه‌ای که روسیه اخیرا دفتر حزب اتحاد دموکراتیک در مسکو افتتاح کرد.

عید گفت: بنابراین پرونده کردها پرونده دشواری در برابر سیاست اردوغان است و مذاکرات ژنو بدون حضور کردها امکان‌پذیر نیست.

نویسنده سوری درباره امکان شکست مذاکرات ژنو و تاثیر آن بر آتش بس کنونی در سوریه گفت: جنگ با گروه‌های تکفیری-تروریستی در سوریه ادامه دارد و این گروه‌ها اکثریت شبه نظامیان در سوریه را شامل می‌شوند.

وی افزود: اما در خصوص دیگر گروه‌های مسلح در سوریه درخواست‌هایی برای حل و فصل اختلاف آنها با نظام دمشق همچون آشتی ملی در حی الوعر مطرح است، اما به طور کلی نبرد با تروریست‌ها صرف نظر از شکست یا پیروزی مذاکرات ژنو ادامه خواهد داشت.

به گزارش فارس مذاکرات صلح ژنو همزمان با ورود سوریه به ششمین سال بحران دیروز آغاز شد، به نظر می‌رسد چشم‌انداز مثبتی وجود نداشته باشد و احتمال می‌رود این دوره هم به سرنوشت مذاکرات قبلی دچار شود.

در این مذاکرات دو «مانع» وجود دارد که به گفته مخالفان مسلح یا اپوزیسیون سوری مانع ادامه مذاکرات است. بر همین اساس، مخالفان سوری به «هیات دولت انتقالی» و «کناره گیری اسد» اشاره می‌کنند که دولت دمشق با آن مخالفت می‌کند.

این اختلافات در حالی است که هیچ دستور کار مشخصی نیز برای مذاکرات تعیین نشده است. این گزارش می‌افزاید؛ طرف‌های شرکت‌کننده اگرچه به ژنو رفته‌اند اما اصرار بر کناره‌گیری اسد که به تحریک برخی کشورها صورت می‌گیرد احتمال بن بست را افزایش داده است.

دولت سوریه اما این درخواست را رد کرده و معتقد است که چیزی به اسم دوره انتقالی وجود ندارد. نقطه افتراق دولت سوریه و مخالفان از همین‌جا شروع می‌شود که دمشق معتقد است هیچ پیش شرطی را برای مذاکرات نمی‌پذیرد اما اپوزیسیون پیش شرط ادامه مذاکرات را برکناری اسد می‌داند.

استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه اخیرا اعلام کرد که در این مذاکرات درباره مسائل اصلی از جمله برگزاری انتخابات و تدوین قانون اساسی در آینده سوریه صحبت خواهد شد.

این مذاکرات قرار است حدود دو هفته به طول بینجامد و آتش‌بس برای دو هفته دیگر نیز تمدید شده است. وجه تمایز ژنو 3 با مذاکرات قبلی در این است که در این مذاکرات آتش بس نصفه نیمه‌ای وجود دارد و همین امید به تداوم مذاکرات را افزایش داده است.

2 حزب کردهای سوری از جمله حزب اتحاد دموکراتیک سوریه برای این مذاکرات دعوت نشده‌اند.

صالح مسلم، رهبر حزب اتحاد دموکراتیک سوریه می‌گوید که دلیل اصلی دعوت نکردن از اعضای این حزب برای شرکت در مذاکرات ژنو پافشاری آنکارا است، ترکیه این حزب را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) می‌داند.

آمریکا هم اعلام کرده که نمایندگان کردها بخشی از مذاکرات قبلی ژنو بودند و حفظ این توافق در دور بعدی مذاکرات نیز ضروری است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز از دی میستورا خواست که کردهای سوریه در مذاکرات صلح این کشور شرکت داشته باشند، به گفته وی شروع مذاکرات بدون مشارکت کردها، نشان دهنده ضعف جامعه بین الملل است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار خبر 25 اسفند 1394 ، کدمطلب: 13941225000017، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین